1953 Chevrolet Corvette a model 1/43 Franklin Mint

 


První kusy nového auta, jehož jméno „Corvette“ bylo odvozeno od rychlého dělového člunu začali sjíždět z výrobních pásů ještě v roce 1953. Auto, ale trpělo řadou problému a především slabým motorem (v prvních dvou letech výroby byl montován pouze šestiválec 150 a 155koní) a v neposlední řadě také vysokou prodejní cenou. V modelovém roce 1955 dostala Corvette konečně osmiválcový motor, ale prodeje i nadále klesali a tak nebýt toho, že konkurenční Ford představil svůj podobně zaměřený model Thunderbird skončila by pravděpodobně Corvette v propadlišti dějin automobilových skvostů, naštěstí se tak ale nestalo a dále vyvíjená a vylepšovaná Corvette se stala legendou. To už je, ale jiná kapitola…



Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint (dále FM), auto v měřítku 1/43 působí naprosto jedinečným dojmem, jeho modelová dokonalost zcela odpovídá vysokému standartu prestižní série „Extension“   tohoto amerického výrobce.


Přední část skutečné Corvetty ročníku 1953 se vyznačuje charakteristyckými žebry oválné masky chladiče, předsazeným ozdobným držákem poznávací značky částečně plnícím i funkci nárazníku a hlavními světlomety chráněnými ozdobným pletivem. Tady nelze modelu nic vytknout, vše je zpracováno s obdivuhodnou přesností a jemností včetně ztvarnění takových detailů jako je právě popisované krycí pletivo předních světel. Snad jen znak Corvette uprostřed přední části vozu ve formě jemného barevného obtisku na bílé karosérii poněkud zaniká.



Z bočního pohledu je vůz charakterizován zaoblenými liniemi s absencí sebemenších hran a podélnou ozdobnou lištou táhnoucí se od druhé poloviny předních blatníků přes dveře a plynule přecházející v linii zadního nárazníku. Vše je doplněno ozdobným nápisem Chevrolet na předních blatnících. Zde je model opět zcela věrohodný, a nechybí ani nápis Chevrolet jehož stříbrný obtisk, ale opět poněkud zaniká na bílé karosérii. Zvláštní pozornost si zaslouží nádherně a autenticky propracované disky kol a bílé boky pneumatik zdobené tenkou červenou linkou stejně jako u skutečného auta.


Také záď modelu je pěkně a autenticky provedena, dělený zadní nárazník, vyvedení výfuků i skleněný štítek (u modelu průhledný plast) zakrývající poznávací značku, vše je velmi pěkně a jemně ztvárněno. Jedinou drobnou slabinou je tak vymodelování koncových světel pouze formou červeně lakovaných výstupků z karosérie, modelu   této kvality zpracování by zcela jistě lépe příslušel samostatný díl světel vsazený do karosérie, zvláště v kontrastu s perfektně ztvárněnými předními světly.

 



A nyní již otevíráme dveře modelu, interiér je autenticky proveden, palubní deska je stejně jako u skutečného auta    s bílou barvou karoserie v červenobílé kombinaci. Pěkně jsou také ztvárněny kapličky před řidičem a spolujezdcem, také volant je proveden autenticky opět v červenobílé kombinaci s ozdobným chromovým věncem. Menší slabinou je ale provedení samotných ukazatelů na palubní desce pouze formou barevného obtisku, které je již dnes renomovanými výrobci modelů (např.Minichamps) překonáno a poněkud postrádá plasticitu. Patrná je také absence trojice ovládacích knoflíků po obou stranách radiopřijímače. Jejich ztvárnění alespoň formou lakovaných výstupků z palubní desky by jistě modelu slušelo. Velmi pěkně jsou naopak vyvedena samotná sedadla opět v červené barvě včetně ozdobného chromového lemování opěradel na karosérii. Celkový dojem z interiéru modelu ještě podtrhují velmi pěkně zpracované výplně dveří opět v červenobílé kombinaci s horní ozdobnou chromovou lištou a ztvárnění takových detailů jako je bíle lakovaná hlavice řadící páky a zrcátko umístěné na středové konzole.


 


 



 


 


Na závěr se ještě blíže podíváme na motor a podvozek modelu. Především tolik proklínaný řadový šestiválec charakteristický pro nepříliš výkonnou první sérii Corvett modelových roků 53 a 54 je velmi pěkně a zcela autenticky proveden. Impozantně působí modře lakovaný blok motoru a především trojice stříbrných karburátorů. Dobře je také vidět černě lakovaný akumulátor se stříbrnými víčky a kontakty.



Také podvozek tohoto modelu je stejně jako u ostatních modelů FM zcela autenticky a perfektně proveden s až obdivuhodným smyslem pro sebemenší detail. Veškeré součásti podvozku, ramena přední nápravy, modře lakovaný spodek motoru, kardanův hřídel i samotná zadní náprava s hruškou diferenciálu, kryt rezervního kola i stříbrné výfukové potrubí vč. tlumičů je perfektně a opět zcela autenticky provedeno. Celkovou modelovou dokonalost potom dotváří rám ve tvaru X přišroubovaný k samostatnému dílu podlahy.


1953 Chevy Corvette je jedním z nejlépe provedených modelů této legendy v měřítku 1/43, jeho celkové provedení plně odpovídá velmi vysokému standartu modelové dokonalosti prestižní série „Extension“ am.firmy Franklin Mint a     v mnoha směrech dosahuje úrovně, která je dnes obvyklá pouze u modelů mnohem větších měřítek renomovaných výrobců. Zcela autentické je také bílé lakování karoserie jež nádherně kontrastuje s červenými sedadly a bíločervenou palubní deskou.


 


text a foto: Tomáš Mikulica


 

Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 



 


 


 


 


 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *