1963 CHEVROLET CORVETTE STINGRAY a model 1/43 FRANKLIN MINT



'63 Vette v měřítku 1/43 od Franklin Mint


Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint (dále jen FM), auto v měřítku 1:43 působí stejně dravě a elegantně jako skutečný vůz, v detailech ale najdeme řadu kompromisů.


Přední část skutečného Corvette Stingray se vyznačuje ostrými hranami žraločí přídě, podtrhujícími celkový dravý vzhled auta. Přídi vévodí dvojice výklopných světlometů, ve spodní části pak vcelku jednoduchá mřížka chladiče, zajímavě tvarovaný nárazník a především z karoserie poněkud vyčnívající ukazatele směru. Zde nelze FM prakticky nic vytknout, příď modelu působí stejně dravě jako u skutečného auta. Model má autenticky zvýrazněné hrany a také nárazník i mřížka chladiče zcela odpovídají předloze. Za pozornost stojí i pěkně provedené vyčnívající blinkry. Pouze světlomety vzhledem k měřítku modelu nejsou samozřejmě funkční. Také středový oblouk přední kapoty je zcela autentický a je jen škoda že FM nevěnoval více pozornosti ztvárnění větracích otvorů na kapotě, jejichž provedení ve formě obtisku působí poněkud lacině a ne zcela autenticky. Na fotografiích skutečného vozu v tomto článku to nicméně nepoznáme, protože jde o ročník 1967, kdy už Corvette auto tyto větrací otvory neměl.


Corvette Stingray 1967 se liší od modelového ročníku v několika drobných detailech



Podstatnou vadou na kráse modelu je ale znázornění stěračů ve formě pouhých pochromovaných výstupků na čelním skle, což zcela neodpovídá skutečnosti neboť stěrače u skutečné Corvetty vycházejí z větracích mřížek před čelním sklem. Naopak tyto věrací mřížky jsou na modelu velmi pěkně a autenticky propracovány.




Na boku auta na první pohled upoutá nepřehlédnutelná výrazná středová hrana a pontonovitý tvar široce vykrojených blatníků. Tady nelze opět FM prakticky nic vytknout, model ale opět poněkud pokulhává v detailech, přičemž hlavními nedostatky jsou kliky dveří zpodobněné pouze jako výstupky z karoserie, dále pak zcela neautenticky provedené zrcátko na dveřích řidiče jenž působí příliš lacině.


Naproti tomu samotné větrací okénko a ukončení rámu dveří v horní hraně tohoto větracího okénka je zcela autentické a rozdíl mezi modelem a skutečným autem na fotografiích je opět dán odlišnými modelovými ročníky auta na fotografiích a modelu FM. Stejně tak měla Corvetta 1967 odlišný tvar prolisů za předními koly. Také výfuky vyvedené podél prahů byly výsadou novějších modelů a tak jejich absence u modelu je zcela na místě.




Zadní partie modelu je vcelku dobře ztvárněna, člunovité zakončení linie střechy je zcela autentické včetně středového prolisu, pouze zadní světla spojená v jeden celek s chromovým dílem zadního nárazníku působí opět poněkud laciněji. Zde bych rád zdůraznil hlavní odlišnost mezi auty ročníku 63 a 67 a to že vůz na fotografiích již nemá dělené zadní okno, také couváky umístěné uprostřed zádě se ještě u modelu 1963 nemontovaly a tak jejich absence na modelu FM není chybou.


Ještě se krátce zmíním o emblému na víčku nádrže a označení Corvette Stingray, model má toto řešeno opět ve formě sítotisků, stejně jako znak na přídi a bocích. Přestože jsou nápisy autenticky zpracované, modelu by dle mého názoru více slušely leptané znaky s větší plasticitou. Takové řešení by ale samozřejmě bylo nákladnější


A nyní již otevíráme dveře modelu, zde nelze FM opět nic vytknout. Interiér, včetně palubní desky, sedadel i vyplně dveří je pěkně a zcela autenticky propracován.Za pozornost stojí také chromovaný díl spojovacího tunelu včetně chromované páky řazení.



Závěrem ještě pár postřehů o motoru a podvozku modelu. Motor je stejně jako u většiny modelů v M 1:43 z produkce FM sestaven z několika barevných dílů. Motoru stejně jako u skutečného auta vévodí chromované víko filtru vzduchu vč. dvou nasávacích trubek, pěkně je také vidět ventilátor a víka ventilů jejichž barevné provedení také zcela odpovídá skutečnosti, včetně autentického označení výkonu motoru, v tomto případě „jen“ 327 koní.


Stejně jako motor je také podvozek perfektně propracovaný. Za zmínku stojí především přední náprava, kde najdeme i takové detaily jako například ramena předních kol, také spodek motoru je zcela autenticky proveden a perfektní modelovou věrohodnost zde dotváří výfukové potrubí zakončené tlumičí výfuku stejně jako u skutečného auta. Neméně důležitým detailem je i vytvoření kapsy pro náhradní kolo v zadní části modelu.


1963 Chevrolet Corvette Stingray plně odpovídá vysokému standardu modelové dokonalosti Franklin Mint a zcela obstojí i ve srovnání s modelem stejného vozu od firmy Matchbox, který však nemá otevírací dveře ani motor. Což je bezesporu největším kladem tohoto modelu. Zvláště motor a především podvozek této Corvetty jsou propracovány s obdivuhodnou modelovou dokonalostí.


text a foto: Tomáš Mikulica


Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz .


 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *