1968 Chevrolet Corvette a model 1/43 Franklin Mint




Pokud jde o celkový dojem z kovového modelu Franklin Mint (dále FM), auto v měřítku 1/43 působí stejně dravě a divoce jako skutečný vůz. Samozřejmostí jsou otevírací dveře a kapota motoru. Autentičnost modelu podtrhuje také odnímatelný střešní panel, stejně jako u skutečného auta.


 



Přední část skutečné Corvetty ročníku 68 charakterizuje dvojice výklopných světlometů a dravě tvarovaný nárazník šípovitého tvaru, jenž ve spodní části plynule přechází do okrasného lemování mřížek přívodu vzduchu k chladiči. Charakteristické jsou také kulaté ukazatele směru integrované v mřížce před chladičem, které ale v modelovém roce 1970 nahradily blinkry čtvercového tvaru.


Tady nelze modelu prakticky nic vytknout, zavřené výklopné světlomety (u modelu je nelze vyklopit) jsou zcela autentické, stejně jako charakteristická šachovnice Corvette uprostřed, která znázorněna formou barevného obtisku. Také přední nárazník je dobře proveden včetně kulatých blinkrů po stranách mřížky chladiče. Stejně autentický je také základní tvar přední kapoty včetně ozdobného označení zdvihového objemu 427 kubických palců opět ve formě barevného obtisku.


V horní části kapoty ale chybí ozdobné chromové lišty nebo aspoň naznačení jejího vertikálního rozdělení. Až na tento detail je ale předek modelu velmi pěkně a autenticky zpracován.




Z bočního pohledu na model na první pohled zaujmou hluboká vykrojení předních i zadních podběhů a také masivní ozdobné lišty prahů jejichž tvar je zcela shodný se skutečným autem, na skutečné Corvettě na fotografiích bohužel tyto lišty zcela zakrývá výfukové potrubí vyvedené po stranách vozu, toto provedení ještě více podtrhující dravost auta se s největší pravděpodobností dodávalo za příplatek.


Autenticky jsou také provedeny svislé chladící výdechy za předními koly, absence chromovaného nápisu Stingray na modelu je zcela v pořádku, tímto označením byly zdobeny až Corvetty ročníku 69. Dokonalou modelovost boku vozu dotváří také velmi pěkně zpracované zrcátko na dveřích řidiče a především pak zcela autenticky provedené disky kol.




Zadní části Corvetty ročníku 68 vévodí dvě dvojice kulatých světlometů a ozdobný nápis Corvette uprostřed, nahoře je potom charakteristické víčko nádrže opět zdobené typickou šachovnicí Corvette.


Zde nelze modelu také prakticky nic vytknout, koncova světla, označení Corvette (opět ve formě obtisku), naznačení víčka nádrže s ozdobnou šachovnicí, chromovaný rámeček poznávací značky i samotný zadní narazník jsou ztvárněny s obdivuhodnou přesností a smyslem pro detail. Model má dokonce ve spodní části vytvořeny ozdobné oblouky pro vyvedení tlumičů výfuku, jejich slícování s karosérií je ale u fotografovaného modelu poněkud nepřesné.


 


 



Nyní již otevíráme dveře modelu a abychom lépe viděli do interiéru můžeme ješte odejmout díl střechy nad sedadly, zde bych chtěl pouze podotknout, že u skutečného auta lze samostatně vyjmout střešní panel nad řidičem i spolujezdcem, u modelu není toto rozdělení provedeno, ale to je myslím vzhledem k velikosti modelu zcela zanedbatelný detail. Interiér modelu je velmi pěkně zpracován, za povšimnutí stojí především palubní deska s rychloměrem a otáčkoměrem, oba přístroje mají naznačené stupnice s číslováním a dokonce nápisy MPH (u rychloměru) a RPM (u otáčkoměru) což je vzhledem k velikosti samotné palubní desky zcela ohromující. S podobnou přesností jsou také formou barevných obtisků znázorněny všechny ukazatele na středovém tunelu, jmenovitě jsou to: hodiny, teploměr, tlakoměr oleje, ukazatel stavu akumulátoru a palivoměr. Také výplně dveří jsou pěkně provedeny a spolu s autenticky tvarovanými sedadly dotvářejí vysoký estetický dojem z tohoto modelu.


Na závěr se ještě podíváme na motor a podvozek modelu. Motor je velice pěkně zpracován. Na první pohled vidíme chromovaná víka ventilů a černě lakovaný kulatý kryt filtru vzduchu. Za povšimnutí stojí také hlavní brzdový válec s perfektně znázorněnou chromovou plnící nádržkou brzdové kapaliny. Samostatným dílem je také vymodelovám alternátor a samotný chladič, který je ale na fotografii bohužel špatně patrný.



Stejně jako celý model je také spodek této Corvetty velmi pěkně a autenticky proveden. Model má samostatný kovový díl rámu připevněný k samotné podlaze. Za povšimnutí stojí také nezávislé zavěšení kol obou náprav, poprvé použité právě u této generace vozu. Velmi pěkně je také vidět červeně lakovaný spodek motoru s kardanovým hřídelem a autenticky vedené výfukové potrubí zakončené v ozdobných chromem zdobených podkovách.


Model FM 1968 Chevy Corvette je jedním z nejlépe provedených modelů této americké legendy v měřítku 1/43. V tomto měřítku zcela ojedinělé jsou otevírací dveře a kapota motoru, ale především odnímatelný kovový díl střechy. Tyto detaily, které právem řadí model 1/43 FM 1968 Chevrolet Corvette na pomyslný vrchol modelové dokonalosti dnes najdeme pouze u modelů mnohem větších měřítek renomovaných výrobců.


 


text a foto: Tomáš Mikulica


 

Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz .

 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *