Y-11B 1912 Packard Landaulet

 
Měřítko: 1/50     Roky výroby: 1964-66 kovový volant; 1968-71 černý plastový volant

Dostupnost: V běžných variantách je Y-11B dost snadno dostupným modelem. Scarce, neboli vzácné jsou nejstarší a naopak poslední nejnovější varianty. Nejstarší se pozná podle podvozku (popis dále), přičemž nejvíce ceněné jsou modely bez mosazi na nebarvených dílech. Nejnovější vzácná verze má světlejší naoranžovělou barvu. Z běžnějších verzí se obtížněji shání Y-11B s kovovým volantem než s černým plastovým. Z krabiček je nejvzácnější typ D1, který dokonce starší vydání Bílé knihy ani neuvádí.

Nejstarší Y-11B (vlevo) měl prostřední kopuli samostatnou, zatímco novější verze ji měly spojenou s výstupkem u nýtu.

Historie: Ve všech publikacích se uvádí rok 1964 jako začátek výroby Y-11B, ale menší množství se jich dostalo na trh už před Vánocemi roku 1963. Proto má také 1912 Packard na rozdíl od jiných yesteryearů z roku 1964 také vzácné krabičky typu D1. Návrháři měli při volbě předlohy i v jejím zpracování opravdu šťastnou ruku. Model byl menší a detailně provedený, v atraktivní, ale decentní tmavočervené barvě s černou kapotou motoru. V této barevné kombinaci se vyráběl od roku 1964 až do ukončení produkce v roce 1971.

První nejvzácnější verze (Scarce) se pozná podle podvozku. Ten má malou kopuli samostatnou, zatímco u novějších typů je spojena příčkou s hranatým výstupkem u zadního nýtu. Tato nestarší varianta Y-11B-1 a druhá o něco běžnější Y-11B-2 mají vzácnější čtyřramenný držák rezervy. Pozdější nejběžnější verze už měly upevnění náhradní pneumatiky tříramenné. Zajímavé je, že model má shodné držáky rezervy s daleko robustnějším Y-2B Renault ve větším měřítku. Jako většina modelů Yesteryear měl i Packard Landaulet nejdříve nepomosazená kola, páky, štít pod volantem a masku chladiče. Tyto součástky dostaly brzo mosazné pokovení, ale v zásobnících se často míchaly se starými zbytky. Proto ještě dlouhou dobu nacházíme na Y-11B a dalších modelech z poloviny šedesátých let i jednotlivé nepomodazené díly ze zamakové slitiny.

Starší Y-11B (vpředu) měly ještě často nepomosazené díly, jako
například tento čtyřramenný držák rezervy. Novější verze Packardu
 z roku 1967 (vzadu) má už držák tříramenný. 

První vzácné varianty mají ještě kovový volant s tlačítkem houkačky uprostřed, další už jen s jednolitým středem. Jako většina yesteryearů, dostal Y-11B v roce 1967 nový černý plastový volant. Packart Landaulet měl na dveřích karoserie obtisk znaku. V poslední fázi těsně před ukončením výroby se dostaly do prodeje modely, na které už tyto obtisky nezbyly. Jejich hodnota je ale jen nepatrně vyšší, protože tuto variantu lze pochopitelně snadno falšovat.

Většina publikací uvádí, že se Y-11B vyráběl do roku 1971. Jeho produkce ale skončila už v roce 1970 a až do roku 1972 se doprodávaly zásoby. V roce 1971 došlo ke kuriózní situaci při přípravě katalogu na rok 1972. Packard Landaulet se už nevyráběl, a fotografové ho proto neměli k dispozici. V katalogu ale musel být, protože Y-11C Lagonda byla teprve ve hvězdách a řada obchodníků měla ještě na skladě neprodané Y-11B Packardy. Fotografové tedy odněkud vzali model Y-11B ještě s kovovým volantem, ale neuvědomili si, že se tato starší verze nevyrábí už od roku 1967. A tak je v Matchbox Catalog 1972 model Y-11B s kovovým volantem, který se ale nevyráběl skoro 5 let a který už nikdo na skladě neměl. Na sklonku roku 1972 konečně nahradil Packard Landaulet nový Yesteryear stejného čísla Y-11C Lagonda Drophead na kovových kolech. Tato verze se zas pro změnu nikdy do žádného katalogu nedostala.

 

Krabičky: První Y-11B se krátce balily do celopapírových krabiček typu D1 s barevným obrázkem, který ještě neměl pozadí. Zajímavé je, že se ještě v roce 1963 vytisklo omezené množství krabiček D1 s nápisem New Model na boku. Ty jsou nejvzácnější. Velmi vzácné jsou ale i krabičky D1 bez tohoto nápisu, jen s číslem a názvem modelu na bocích. Vzácné jsou i boxy D2 a obtížněji se dají sehnat D3. Novější typu E a E1 jsou běžné a nejběžnější jsou nejnovější okénkové boxy typu F.

Nejstarší vzácná krabička D1 (zleva), do které se Y-11B balil jen krátce před oficiálním rokem výroby 1964, a novější box D3.
 

Historie automobilu 1912 Packard Landaulet

Skutečný americký 1912 Packard měl řadový 4válcový motor a patřil k nejspolehlivějším a nejluxusnějším automobilům své doby. Přední kapota tohoto vozu má v rozích masky chladiče charakteristické půlkulaté žlábky, které plynule přecházejí do obou boků přední kapoty. Tento designový prvek si automobily Packard zachovávaly až do druhé světové války.

Touto sázkou na americkou klasiku Lesney Products zjevně útočil na trh v USA a Kanadě. V šedesátých letech americké automobily postupně získaly v sérii Yesteryear největší zastoupení. Za vzor Y-11B posloužil automobil s karosérií landaulet. Ta měla záměrně místo řidiče nekryté, aby se tak zdůraznil rozdíl v postavení vůči pasažérům, kteří se vezli vzadu v kryté části karoserie. Takové karoserie luxusních automobilů se vyráběly až do dvacátých let i v Evropě.

Luxusní a nádherně karosované Packardy si vybírala jako předlohu pro kovové modely řada firem. Vzorem pro model Y-11B byl 1911 Packard Landaulet, který pro měření poskytl Henry Austin Clark Jr., vlastník Long Island Automotive Museum v Southamptonu ve státě New York.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *