Abrex 1:43 − Nový „1956 Škoda 1201 Sedan“ dostal první barevnou variantu − slušivou Tyrkysovou

Výroba ryze českých modelů Abrexu postupuje sice pomalejším tempem, než by vyhovovalo sběratelům, ale nezastavuje se ani o prázdninách. V sérii barevných variant modelů Abrex vydal také novou verzi letošního modelu „1956 Škoda 1201 Sedan“, zatím ve slušivém „tyrkysovém středním“ odstínu. Nový tyrkysový Sedan je už v prodeji na našem eShopu Model Depo. Další verzi Sedanu plánuje Abrex až po prázdninách.

Chcete informace o novinkách na webu Model Depo? Sleduje nás na Facebooku.

Barevná verze modelu 1956 Škoda 1201 Sedan je zhotovená důsledně, disky kol jsou nastříkané ve stejném odstínu jako karoserie. Na skutečné Sedany se v továrně montovaly jak kola v barvě karoserie, tak i v odlišném kontrastním odstínu.

Abrex vyrobil novou variantu modelu 1956 Škoda 1201 Sedan v odstínu, který odpovídá vzorníku AZNP (Automobilové závody národní podnik) Mladá Boleslav a Motokovu (monopolní státní podnik zahraničního obchodu). Tyrkysová barva byla v období socialismu velmi oblíbená. V decentnějším odstínu se stříkala na poválečnou Škodu 1100/1101 Tudor a později v mírně odlišných odstínech na vozy Škoda Octavia, Felicia, 1000/1100 MB a MBX. Typická tyrkysová barva zmizela ze vzorníků AZNP až s nástupem Škody 100/1100 v roce 1969.


Šedá barva, která se objevila na první verzi Sedanu od Abrexu je nejen decentní, ale často ji používala i StB. Podle směrnice používala Škody 1200/1201 v nevýrazných barvách, aby nebudily pozornost při sledování a zatýkání lidí. Černá barva byla vyhrazená pro komunistické a státní tajemníky na úrovni okresů. „Veselejší“ barvy jako tyrkysová šly hlavně na vývoz. Nový Sedan si obyčejný smrtelník koupit prakticky nemohl. Vyšší straníci a funkcionáři jezdili v Tatrách. V Tudorech a Sedanech StB zatkla nebo tajně unesla a pak mučila stovky až tisíce lidí. Řada z nich byla popravená v politických procesech nebo skončila v uranových dolech.
Nový lak „Tyrkysová střední“ je lesklejší než šedá barva první verze modelu Škoda 1201 Sedan. Abrex v tomto směru trochu experimentuje, ale v základních odstínech se drží autentického vzorníku AZNP Mladá Boleslav z padesátých let. Podle dobových informací byly barvy z národního podniku Barvy a laky nestabilní a odstíny a stupeň lesku občas mírně oscilovaly.

Abrex zatím nezveřejnil informace o dalších barevných variantách modelů vyráběných v České republice. Pokud jde o Sedan, vedení Abrexu zvažuje ještě několik autentických verzí. Výroba první varianty modelu 1956 Škoda 1201 Sedan ve střední šedé barvě je naproti tomu už zastavená, aby se stíhaly vyvíjet další nové verze. „Obyčejné“ barevné varianty nemají vycházet v limitovaných edicích a jejich cena má zatím zůstat na částce 795 Kč.

_________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.