Abrex finalizuje nové modely 1:43 − 1977 Škoda 105 L a 1982 Škoda 120 L − Veřejná bezpečnost

V centrále v pražských Strašnicích už jsou vzorky z přípravy sériové výroby modelů „užovek“ ve výrobním provozu Abrexu v čínském Dongguanu. Abrex připravuje oba modely 1977 Škoda 105 L a 1982 Škoda 120 L také v provedení Veřejné bezpečnosti a jako pohotovostní a velitelské vozy Požární ochrany. Kovové i plastové odlitky jsou finalizované, vývojáři Abrexu teď dolaďují detaily v barvách, nápisech a majáčcích.

Související: Předprodukční model Abex „1982 Škoda 120 L“ ve velikosti 1:43

Tento předporukční vzorek představuje starší verzi „užovky“ 1977 Škoda 105 L s kulatými světly, ještě bez malého černého spoileru na zadní kapotě. Díky otevřenosti Abrexu jsme získali pro nafocení prototyp modelu vozu Veřejné bezpečnosti, na kterém se právě dořešují nedostatky. V Abrexu připravují v barvách a imatrikulaci socialistické Veřejné bezpečnosti také model 1982 Škoda 120 L

Na tomto i na horním snímku zkušebního vzorku je ještě civilní SPZ (registrační značka). Finální model bude mít samozřejmě značku s „B“ jako na skutečných vozech VB. Další chybou prototypu, kterou Abrex opraví, jsou rámy dveří nalakované žlutooranžovou barvou. Na skutečných vozech Veřejné bezpečnosti byly bílé jako celé dveře. Kola s plechovými poklicemi jsou v pořádku. Na první „stopětky“ a „stodvacítky“ se ještě převzaly z předchozího typu Škoda 100/110.

Oba modely 105 L a 120 L jsou si podobné tak jako nejstarší a nejnovější verze skutečných škodovek typu 742 v užším provedení z let 1976-1983. Abrex pro oba modely vyrobil unikátní odlitky karoserie. Karoserie modelu této starší verze „stopětky“ se liší například tím, že postrádá na víku motoru spoiler a na zadním čele jsou namísto černé lišty „otvory“ pro odvádění tepla z motoru. Model má také starší typ kol poklicemi, které první Škody 105 a 120 ještě převzaly typu 100/110.

Chcete dostávat informace o nových článcích na webu Model Depo? Přihlašte se ke sledování naší stránky na Facebooku.

Při pohledu shora je vidět další chybu předprodukčního vzorku, která se teď dolaďuje − maják na střeše je příliš vzadu. Podstavce obou „užovek“ jsou plošší, tak jako u dalších nových modelů Abrex 1:43.

Pro nás sběratele by takový „nedokonalý“ předprodukční model byl neocenitelnou raritou. Z pohledu Abrexu jsou ale tyto vzorky předvýrobními „zmetky“, které je potřeba doladit tak, aby výsledné modely měly co nejautentičtější podobu.

Tento vzorek z výroby Abrexu v Dongguanu je už opravený. SPZ, neboli registrační značka, začíná písmenem „B“ (Bezpečnost) jako na skutečných vozech. Takérámy dveří už jsou bílé stejně jako celé dveře, tak jak byly nastříkané na skutečných vozech Veřejné bezpečnosti.
Tato fotografie opraveného vzorku byla pořízená ve výrobním provozu Abrexu v čínském Dongguanu. Maják na střeše je už posunutý víc dopředu, tak jak byl umístěný na skutečných vozech Veřejné bezpečnosti.

Modely Abrexu, které představují nejstarší a nejnovější provedení ˇužovky“, mají přijít do prodeje v létě 2019. Podle zatím nepotvrzených informací by se jejich cena mohla pohybovat v podobné relaci jako model Abrex 1:43 − 1969 Škoda 1100 MBX“ ve velikosti 1:43, tedy kolem 600 Kč. Modely Škoda 105 L a 120 L v barvách a imatrikulaci Veřejné bezpečnosti a Požární ochrany budou nejspíš o 50 až 100 Kč dražší. Pokud to tak skutečně dopadne, byla by vzhledem ke kvalitě nových atraktivních modelů „užovek“ tato cena přijatelná.
__________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.