Abrex vydal první TAXI po několika letech – model „1956 Škoda 1201 Sedan“ pražské služby. Nová je i kvalita barvy

Fenomén taxíků, které brázdily Prahu a pár dalších měst v socialistickém Československu, oživil Abrex „drožkou“ Škoda 1201 Sedan v měřítku 1:43. Model vydává v nové, decentně béžové barvě, s jednoduchou bílou imatrikulací pražské taxislužby z poloviny padesátých let. Další novinkou Abrexu je model 1982 Škoda Garde v bílé barvě, tentokrát nikoliv jako stavebnice, ale standardní model 1:43 v sestaveném stavu.

Sledujte novinky a recenze o kovových modelech na Facebooku Model DEPO.

1956 Škoda 1201 Sedan pražské taxislužby v autentické podobě bez označení TAXI na střeše. V této podobě jezdily taxíky ještě ve druhé polovině padesátých let.

Jako TAXI z filmu nádraží Florenc 13:30

Označení taxíku je jednoduché, v typickém provedení, v jakém jezdily drožky v polovině minulého století. Za tehdejšího „hlubokého socialismu“ ještě ani v Praze nebylo tolik aut, aby se vozy musely označovat zvláštní barvou a svítícími nápisy TAXI. Na poměrně světlé béžové barvě se bílé přerušované pruhy nezdají příliš kontrastní. Je to ale typické provedení z tehdejší doby, které můžeme vidět třeba v slavné komedii Nádraží Florenc 13:30 s Bekem, Bohdalovou, Efou a dalšími oblíbenými herci.

Nový model Škoda 1201 Sedan TAXI od Abrexu jako by „z oka vypadl“ taxíku ze známé komedie Nádraží Florenc 13:30 s Bekem, Bohdalovou, Efou a Nesvadbou.

Pruhy i imatrikulační číslo taxíku na dveřích jsou na model naneseny metodou tampo printu, takže tvoří na laku modelu dokonalý film a jsou odolnější než obtisky nebo nálepky. Stejnou metodou jsou na modelu zhotovené i státní poznávací značky. SPZ mimochodem nesou jiný celorepublikový kód s číslem OE 94-27, než jaký je na značkách předchozích modelů Škoda 1201 Sedan od Abrexu.

Podstavec modelu 1956 Škoda 1201 Sedan TAXI v měřítku 1:43 je stejný jako na standardních modelech Abrex.

Nová technologie barvy modelu

Na novém modelu Sedanu od Abrexu také zaujme kvalita barvy. Oproti dosavadním, spíše matnějším lakům na modelech Škoda 1201, je tato nová barva lesklejší. Je zřejmé, že je stříkaná novou technologií, která by se teď měla uplatňovat na všech nových modelech vyráběných v Česku. Přestože je nový lak stále trochu hustý, dobře vykresluje detaily na karoserii včetně spár kolem kapot a dveří.

Pruhy na dveřích symbolizují tehdy obvyklým způsobem vůz TAXI. Na dveřích je služební číslo vozu pražské služby. Taxíky v polovině padesátých let ještě zpravidla nepoužívaly cedulky na střechách ani jiné výraznější označení.
Dostupnost a cena

Podle zdrojů z Abrexu se plánují ještě dva další modely Škoda 1201 Sedan TAXI v jiných barvách. Celkem by se ale neměly vyrábět více než tři verze dvanáctsetjedničky jako taxíku.

Nový model „1956 Škoda 1201 Sedan TAXI“ stojí 995 Kč. Nejde o limitovanou edici a bude se prodávat na webu Abrexu a u autorizovaných prodejců jako Model DEPO. Je otázkou, kolik modelů se vyrobilo v první várce a za jak dlouho se napoprvé vyprodají. Dnešní novinky se ale mají postupně vyrábět v dostatečném množství.

Taxík Škoda 1201 je vyráběný zcela v České republice. Je proto balený do krabiček se symbolem české vlajky na bocích. Kartonový přebal je na spodní straně opatřený kódem modelu.
Další dnešní novinkou od Abrexu je také 1982 Škoda Garde 1:43 v bílé barvě. Jde o sestavenou verzi bílého modelu Garde, které se už prodává jako stavebnice.

Modely Abrex prodáváme na našem e-Shopu Model DEPO.

________________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.