Automobil Citroën DS v měřítku 1/18


 








Solido: Citroën DS 19 1963 v „civilní verzi“.

Futuristicky tvarovaný automobil nabitý nejnovějšími technickými výstřelky měl hlavní technické překvapení v unikátním hydropneumatickém podvozku. První obdivné pohledy ale samozřejmě patřily karoserii. Obvyklou mřížku chladiče nahrazovaly úzké otvory nad nárazníkem a pod ním. Dlouhá nízká příď inspirovala ke vzniku přezdívek jako „žralok“ nebo „žabák“. Francouzi si ale pro DS brzy vymysleli název „bohyně,“ který vznikl z podobnosti výslovnosti zkratky DS (vyslovováno dées) se slovem „déesse“, což ve francouzštině znamená právě „bohyně“. Tento vůz vydržel ve výrobě 20 let a po celou dobu neztratil nic ze své jedinečnosti a krásy. Během výroby byl nejvíce inovován motor. Velkou omlazovací kůrou později prošla i karosérie, což bylo nejvíce patrné hlavně na předních světlometech. DS byl vyráběn jako sedan, kabriolet, kombi a mnoho dalších speciálních úprav.
  Dnes vyrábí Citroën DS ve stále populárnějším měřítku 1/18 francouzské Solido, Norev a také Sun Star. My se spolu podíváme na jednotlivé zástupce těchto kovových modelů a pomůžeme Vám při výběru vhodného kandidáta do vaši sbírky.  

 


Solido: Citroën DS 19 1963


 


Tento model je již na trhu velmi dlouho a tak to co dříve v tomto měřítku stačilo, dnes připomíná spíše hračku v měřítku 1/18. Model má otevírací přední dveře a jako každý správný Citroën měnitelnou výšku podvozku, a to ve třech polohách páčkou na podvozku modelu. DS je odpružen a s funkčním řízením včetně propojení s volantem.


 









Solido: pohled do prezidentské verze Citroën DS 19 1963.
Zpracování modelu (otřepy, lakování) je na dobré úrovni – jen má prostě méně detailů a hlavně v interiéru je to velmi znát. Přístrojovou desku tvoří samolepka a další součásti jsou jen naznačeny v plastu. Podvozek, kola, to vše dnes už působí jen jako hračka.

 

Model vyšel v mnoha barevných verzích, mezi nejzajímavější patří prezidentské DS (francouzská standarda na blatníku a otevřená střecha) a Rallye Monte Carlo 1963, legendární DS s číslem 233 a speciálním předním nárazníkem (přídavná dálková světla). Původní výroba modelů Solido byla ve Francii ukončena a poté přešla do Číny. Modely z Číny šly kvalitou trochu dolů, občas něco nelícuje, také otřepů přibylo. Dnes je již v prodeji pouze stříbrná verze v ceně kolem 700 – 800 Kč. Model nadchne spíše nenáročné sběratele a pokud jej nekoupíte v nějaké akci, lze dnes za jeho cenu koupit do sbírky lepší kousky. Výjimečnost tkví především v tom, že je prvním DS v měřítku 1/18. Také množství barevných verzí stěží některý z výrobců pokoří, a proto je vyhledáván a původní kousky mají dnes již slušnou cenu.


Norev: Citroën DS 23 Pallas 1973


 









Norev: Citroën DS 23 Pallas 1973 je zjevný nový design světel.


Citroën DS 23 Pallas představuje „top verzi“ automobilu. Citroën označoval jménem Pallas nadstandardně vybavená auta. Novější verze vozu je poznat především novou maskou s krytými skupinovými světly.


 


Model vyšel poprvé v roce 2006. Je odpružen, má funkční řízení, včetně propojení s volantem. Otevírá přední dveře a kapotu, kde je velmi dobře vyobrazen motor s rezervou. Na podvozku je páčka, která umožňuje měnit světlou výšku vozu podobně jako hydropneumatické pérování u skutečného vozu.


 


Velkou pochvalu zaslouží interiér, krásně zvládnutá přístrojová deska, celkové zpracování sedadel, podlahy a všech detailů je úžasné. Norev se opravdu předvedl a modelem se zařadil mezi přední výrobce. Verze v zelené metalíze s hnědým interiérem je první, pak následovala hnědá metalíza s černým interiérem a poslední zatím vydanou verzí byla limitní varianta červené metalízy a černého interiéru. Jak znám Norev, tak jistě nebude poslední barevnou variací.

 

Na modelu je proti Solidu krásně vidět, kam výrobci při zpracování postoupili a jakou dnes mají snahu o maximální realističnost ztvárnění. Citroën DS 23 Pallas od Norevu bohužel nemá otevírací zadní dveře a kufr. Každopádně lepší sedan zatím v daném měřítku není, a proto Vám jej mohu doporučit, nezklame Vás.

 

Norev: Citroën DS 19 Cabriolet 1960


 









Norev: Citroën DS 19 Cabriolet 1960 starší interiér.


V roce 1960 představil Citroën na pařížském autosalonu první verzi DS Cabrio. Poznáte ji hlavně díky chladičům na předních blatnících a bočnímu chromování. Vůz ještě neměl na dveřích zrcátka, a proto je nemá ani model. Norev Cabrio vyšel v roce 2007, je velmi detailně zpracovaný, vše lícuje a nástřik tmavě červené metalízy je kvalitní. Automobil je odpružen, má funkční řízení včetně volantu. Na spodku je páčka, která umožňuje měnit světlou výšku vozu jako hydropneumatického pérování skutečného vozu.


 


Velkou pochvalu zaslouží interiér (u Cabria velmi důležitý), krásně zvládnutá přístrojová deska. Možnost mít model se staženou i nataženou střechou přidává jistě další plus body. Střecha je dobře zpracovaná, ale přeci jen na svého konkurenta Sun Star trochu ztrácí. Model má otevírací kapotu, přední dveře a kufr. Motor je také velmi dobře proveden do všech detailů a podvozku nic nechybí. Protože se jedná o Cabriolet z roku 1960, najdeme u něj starý typ přístrojové desky. Pokud se rozhodnete pro tuto starší verzi Cabrio DS, určitě chybu neuděláte. V době psaní tohoto článku existovala pouze jedna verze barvy, ale Norev nás jistě ještě nějakou překvapí.


 


Sun Star: Citroën DS 19 Cabriolet 1966 


 









Sun Star: pro srovnání s horním snímkem se ještě podívejme na interiér modelu Citroën DS 19 1966.


Citroën DS 19 Cabriolet v měřítku 1/18 od Sun Star vyšel nedlouho po Cabriu od Norevu, výrobce ale vsadil na novější verzi z roku 1966. Modernizace DS je poznat v tom, že zmizely mřížkách v blatnících a chromové lišty na boku. Moderní přístrojová deska a další detaily také ukazují na mladší vozidlo. Cabriolet byl ihned po uvedení nabízen ve dvou barvách, červené a pacifické modři.


 


Interiér je černý a velmi se povedl, detaily jsou ohromující, možnost nasadit střechu a posuvná přední sedadla jistě potěší, funkční jsou i protisluneční clony. Vůz má otevírací přední dveře a kapotu. Kufr bohužel otevřít nelze a Sun Star tím ztrácí na svého mladšího konkurenta.


 


Model opět umožňuje měnit světlou výšku. Tím, že je znázorněna mladší veze auta, přibylo i mnoho detailů jako zrcátka, přídavná světla a další, které dělají vůz mnohem hezčí a zajímavější na pohled. Pokud má Vaši sbírku rozšířit Citroën kabriolet, rozhodně tímto modelem z Platinum edice Sun Star chybu neuděláte.

 

Doporučení pro výběr modelu:


 


Jako klasický sedan bych Vám doporučil Norev, který Vás svým zpracování a kvalitou jistě nadchne. Dnes ho seženete především ve hnědé barvě. Pokud má Vaši sbírku rozšířit Kabriolet, přikláním se spíš k Sun Star, který ač nenabízí otevírací kufr, je mnohem lépe proveden a novější typ vozu také přispívá k vyššímu dojmu z modelu. Tento článek měl být orientačním průvodcem k výběru tohoto bezesporu zajímavého a historicky velmi ceněného vozu a měl vám ukázat základní rozdíly mezi jeho výrobci.


 









Sun Star a Norev: krásné linie Citroën DS 19 Cabriolet 1966 a 1960.


text a foto B@RT


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *