Automobilka Packard a modely 1/43 (období do 2. světové války)

Začátky automobilky


Detroitská Packard Motor Company byla velmi pokroková. Jako první na světě třeba začala sériově vyrábět dvanáctiválcové motory. Už po několika letech existence se z ní ještě před první světovou válkou stal prestižní výrobce luxusních automobilů. Průměrná cena Packardů tehdy byla pětkrát vyšší než třeba Fordův model T.


 


Toto období inspirovalo výrobce modelů Lesney, který v roce 1964 zařadil do své série Models of Yesteryear pod číslem Y-11 Packard Landaulet z roku 1912. Krásně zpracovaný klasický model má měřítko 1/50. Předlohou mu stál luxusní Packard se čtyřválcovým motorem z Automotive Museum Southampton na Long Islandu v New Yorku. Sám Lesney na krabičce modelu popisuje tohoto Packarda jako jeden z nejlepších automobilů své doby.


 


Karoserie Packardu z roku 1912 v červené bordó barvě s černou kapotou je klasickým typem landaulet, který se vyznačoval tím, že místo řidiče nebylo na rozdíl od zadní kabiny ještě kryté. Dávalo se tím najevo vyšší postavení majitelů. Řidič musel snášet nepohodu počasí, zatímco noblesní pán seděl v kryté části auta. Tyto vozy ještě připomínaly tvarem kočáry, ale ve dvacátých letech Packard stejně jako další automobilky rychle přešel k daleko progresivnějším tvarům karosérií.


 


Třicátá léta


 


Ve třicátých letech se stal Packard napevno vozem milionářů a hvězd. V Hollywoodu sice nebyl tak výstřední jako americké supersportovní vozy Duesenberg, ale působil o to solidněji. Firma také jako jeden z mála menších výrobců luxusních vozů přežila i velkou hospodářskou krizi začátku třicátých let.


 




1930 Packard Victoria od firmy Lesney (Matchbox Models of Yesteryears)

 


Typickým představitelem této doby je 1930 Packard Victoria, který v měřítku 1/46 vyráběl Lesney pod číslem Y-15. Packard Victoria byl ve třicátých letech jedním z nejdražších automobilů v Americe. Lesney si zvolil za předlohu vůz, který na zakázku karosoval slavný americký návrhář Raymond Dietrich. Výroba upravených nebo zcela unikátních karosérií na zakázku byla ve třicátých letech u drahých značek velmi rozšířená. Tento Packard měl řadový osmiválec, který mu umožňoval dosáhnout rychlosti skoro 130 kilometrů v hodině.


 



1938 Packard 120 C Touring


 


Francouzský firma Solido vyrábí jako model v měřítku 1/43 čtyřdveřový 1938 Packard Sedan. Jde o typ Super Eight. Poháněl ho řadový osmiválec o objemu 5244 ccm s bočními ventily a Packard s ním dosahoval rychlosti 135 kilometrů v hodině, přestože vážil asi 2,3 tuny. V roce 1938 ale přišlo v Americe období recese a Packard proto přišel s modelem Six, který byl zacílen na méně majetné zákazníky. V dlouhodobé perspektivě tak ale ztratil reputaci nejluxusnější značky, což se projevilo hlavně v upadající prestiži Packardu po druhé světové válce.


 


Automobily Packard z tohoto období jsou také častou předlohou luxusních modelů 1/43 firem Brooklin, Western a dalších. Tyto modely se však mezi našimi sběrateli příliš nevyskytují, protože jejich cena stoupá od 100 dolarů výše.


 


Alexandr Pícha


 

Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz. 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *