Citroën C4 F z roku 1930

Typ C4 byl uveden na pařížském autosalonu v roce 1928. Dvoublokové motory jeho předchůdce B14 byly nahrazeny moderními monobloky. Byl to prodejně velmi úspěšný vůz a jeho podíl na prodeji značky v roce 1929 dosáhl přes 100 000 ks což bylo velmi vysoké číslo.


Jediným dalším Citroënem v řadě byl v nabídce šestiválec C6 se stejně řešeným motorem. Pak ale nastala krize krachem na burze v roce 1929, která zasáhla i výrobce automilů. Citroën však odpověděl nabídkou dvou nových verzí C4 mezi kterými je i naše modelová C4 F. Varianta C4 F z roku 1930 byla vybavena již modernější karosérii podobnou více silnějšímu C6. Vznikl jak v civilní tak v užitkové verzi, kterou vydalo Solido v měřítku 1/18 a je i tématem tohoto článku. Citroën C4 měl řadový čtyřválec 75x100mm obsah 1766cm. Motor byl s postranními ventily, výkonem 32 HP při 2700 otáčkách za minutu. O převod se starala třírychlostní manuální převodovka. Zavěšení kol bylo nesamostatné, nosníková přední náprava, živá zadní náprava: přední a zadní poloeliptické pružiny. Vůz měl bubnové brzdy a maximální rychlost až 90km/h. Vůz Citroën C4 se vyráběl v letech 1928 až 1934.

 

Citroën C4 F z roku 1930 Solido 1/18

 








Citroën C4 F Fourgon 1930
V polovině roku 2008 přišel na trh již dříve avizovaný model Citroënu C4 F. Francouzský výrobce Solido tak navázal na ucelenou řadu karosářských verzí Traction Avant a pustil se do užitkové verze Citroënu C4 F, která se přímo nabízela množstvím karosářských variant. V menších měřítcích 1/43 existuje na 28 karosářských variant Citroënu C4


Jako první vyšla verze furgonu s reklamou Michelin, poté následovaly varianty vojenská FFI, s nákladem vína, odtahová služba a jiné barevné verze Furgonu. Další vyšla verze hotelové taxi a jako poslední vydalo Solido plošinu s nákladem pneumatik Michelin. V menších měřítcích 1/43 existují i hasičské verze, cisterny, osobní verze takže podle mého názoru se ještě dalších karosářských variant C4 F dočkáme.

 

Základ každého modelu je stejný a kabina i rám je totožný, pouze existují dvě verze přední masky, kdy na jedné je klasické ploché víčko chladiče, nebo je na chladiči znak s logem Citroën. Model je velmi fortelný a působí dobrým dojmem. Solido již zapracovalo na kvalitě posledních modelů, sice stále nemá na Norev, ale v rámci cenové hladiny se velmi zlepšilo. Spáry na modelu nejsou výrazné, slícování a celkové díly působí dobrým dojmem.







Citroën C4 F Orangina 1930
Základem každého vozu je dobrý rám, ten je na modelu kovový a tvoří spolu s předními i zadními blatníky jeden díl. Na něj je přidělána kovová kabina a různé verze zadní nástavby, která je již tvořena plastem. U verzí Furgon a Taxi je spodní díl bedny kovový a i podlahu nástavby tvoří kov. Celkově je podvozek dobře propracován, přední i zadní zavěšení včetně náhonu zadních kol, vše jak má být. I na výfuk a jeho vedení od motoru výrobce nezapomněl. U všech variant lze otevírat levá část kapoty motoru. Kapota je tvořena dvěmi kovovými díly stejně jako u originálu, při otevíráni dejte pozor ať si rohem kapoty nepoškrábnete vnitřní stěnu blatníku. Pod kapotou najdeme celkem slušně ztvárněný motor s kabely ke svíčkám od rozdělovače, částmi motoru a nádrží, kterou C4 měla pod kapotou u stěny kabiny. Přední části dominuje velký chladič a světla na tradičním rámu. Rám je buď v černé nebo chromové variantě. Dále lze otevřít přední dveře. V kabině najdeme dost plastově působící sedadla, která nejlépe vypadají v černé verzi, volant budíky, ruční brzdu a páku řazení, prostě spartanský interiér té doby. Okna dveří jsou do půl stažená, výplň dveří je plastová se znázorněnou kličkou a odkládací taštičkou. Lakování modelu je kvalitní, linie jsou dobře oddělené. Modely mají i lakované disky kol. V případě reklamních verzí je použit tisk nápisů. Na nástavby se podíváme u jednotlivých verzí.

 

C4 F Furgon 1930

 








Citroën C4 F Fourgonnette Pas de Pneus trop petite 1930
První vyrobenou verzí byla verze Furgon a zároveň vyšla i v nejvíce barevných variantách, které se minimálně liší. Bedna je tvořena dvěma díly. Spodní je kovový a tvoří i podlahu a vrchní a zadní dvoukřídlé dveře jsou plastové. Žádný Furgon nemá vzadu žádné rezervo a zároveň je zaslepené okno mezi kabinou a nákladovým prostorem. Verze furgonu Michelin s dvěma různými reklamami tohoto výrobce pneumatik jsou modré a reklamy jsou z lakovaného papíru, což mě osobně moc nepotěšilo a raději bych viděl na modelu plast. Jedna z verzí má potisknuté zadní dveře. Vrchní část plastové nástavby není lakovaná. Další barevnou verzí je celočervený Furgon, který je nalakován celý včetně zadní vrchní části plastové nástavby, což je mnohem lepší na údržbu i barevnou stálost. Na střeše je navíc plastová zahrádka, jinak se v ničem neliší. Dalším reklamním furgonem je verze limonády Orangina. Opět barevná varianta oranžovo-béžová kombinace s potiskem reklam na plastové nástavbě a celolakovanou bednou. Michelin verze mají na chladiči pouze zátku, Orangina a červená verze mají i logo, Michelin verze mají zadní SPZ značku.

 

C4 F FFI 1944









Citroën C4 F FFI 1944
Jedinou variantou z jiné doby je verze FFI představující druhoválečnou variantu C4 F “svobodných francouzů“ z roku 1944. Výrobce vzal za základ klasický černý náklaďáček se dřevěnou korbou, která se mu asi nejvíce povedla a opravdu připomíná dřevo. Na střechu připevnil kulomet a na levý přední blatník francouzskou vlajku. Prodloužená nástavba umožňuje pod korbu umístit rezervní kolo a za kovovými blatníky jsou ještě plastové zástěrky s dalšími světly a odrazkami, které bohužel nejsou natřené. Potiskem je FFI – označení odbojových jednotek, které se spojenci bojovali proti německým agresorům. Tato verze má chladič pouze se zátkou. Kulomet je u modelu zvlášť a můžeme se rozhodnout, zda jej umístíme.

 

 


C4 F s nákladem vína 1930









Citroën C4 F Brasseur Brasserie de Paris 1930
Bez vína by to nebyla Francie, proto i C4 F vyšla s nákladem vína, než nám to EU zakáže vyrábět na modelech. Červeno-žlutá pestrobarevná varianta Brasserie de Paris je opět další nástavbou C4 F. Verze má znak na chladiči a stejně jako FFi i tato delší nástavba umožnila umístit pod zadní část plošiny rezervo. Opět má další zadní nenalakované světla na zástěrkách. Nástavba má dvě červená čela, která zaslepují zadní okno kabiny. Několik beden a jeden soudek s vínem. Připevnění soudku je dost nešťastné, protože zvrchu je vidět pár hnědě přetřených šroubků, jistě to šlo vyřešit elegantněji přicvaknutím, nebo nalepením, pokud výrobce chce plošinu použít v dalších variantách.

 

 


C4F odtahová služba 1930









Citroën C4 F Dépanneuse Garage du Centre Nogent S/Marne 1930 


Mezi nejzajímavější zatím vydané verze patří jistě odtahová verze Garage du Centre Nogent S/Marne. Černý podvozek, oranžová kabina, jednoduchá zadní plošina s ramenem. Plošina je kratší proto rezervní kolo má místo nahoře na rameni, kterým lze pohybovat a druhé náhradní kolo je umístěno vzadu na kabině vozu. Celá nástavba je z plastu a působí velmi dobrým dojmem. Hák je zavěšen na řetízku, ale nelze jej zvedat, pouze vertikálně pohybovat celým ramenem. Verze odtahové služby má znak na chladiči.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


C4 F Hotelové Taxi 1930









Citroën C4 F Palace Hotel 1930
Mezi další zajímavé varianty určitě patří černo zelená varianta hotelového taxi Palace Hotel. Tato verze vyšla koncem roku 2008. Spodní část zadní nástavby je kovová, ale uvnitř je na ni další díl, proto podlaha místa pro cestující je plastová včetně 7 vnitřních sedadel. Vnitřní část je pouze plastový výlisek sedadel, které mohly být aspoň odlišeny jinou barvou. Vrchní část nástavby včetně otevíratelných zadních dveří je z plastu. Plast imituje vrchní matnou nástavbu celkem dobře. Na střeše vidíme zahrádku pro zavazadla a pod zadními dveřmi schůdky pro cestující. Na voze je krásně vidět prosklennost celé nástavby. Tato verze opět nemá rezervo, má znak na chladiči a okno mezi nástavbou a kabinou.

 

 


C4 F Michelin převoz pneumatik 1930









Citroën C4 F Plateau Michelin 1930
Poslední verzí C4 F, která vyšla až začátkem roku 2009, je verze plošiny s nákladem pneumatik.  Klasická plastová plošina imitující dřevo je osazena nákladem 14 pneumatik. Pneumatiky jsou z gumy a jsou pouze nastrčeny na tyčkách, takže je lze snadno sundat. Zároveň ale drží a proto samovolně nevypadnou. Tato verze má stejnou plošinu jako nákladní verze s vínem, ale výrobce již neosadil zástěrky se světly, dále neosadil rezervo pod plošinu, i když pro něho je připraven držák, proč, to je otázka. Model jako zatím jediný má zadní světla červená, ostatní je mají v bílé barvě a zadní naznačené odrazky na rámu jsou natřeny oranžově. Vzadu má také jako každá verze Michelin SPZ značku. Dále řídící tyč volantu je stříbrná a proto její spodní díl u nápravy více vyniká.


I tato verze Michelin má masku chladiče pouze s klasickou zátkou.

  

Závěr:

 

Automobil, jakým byl Citroën C4 si jistě zasloužil modelové ztvárnění a dle mého názoru ho Solido udělalo dobře. Model vyšel v několika odlišných variantách a ne jen v různých barevných verzích, jak bývá zvykem. A jak znám Solido, určitě ještě nějaké varianty přibudou,







Citroën C4 F 1930
protože C4 měla neskutečně užitkových variant a možná dojde i na osobní verze, na kterých by šlo použít hodně společných dílů hlavně v přední části.


Verze Taxi a odtahová služba vyšly v limitované edici, ale bohužel nikde není uveden celkový počet ani číslo modelu v rámci série. Při případném nákupu si dejte u některých verzí pozor na obal, výrobce, aby těžký model lépe zajistil, umístil na zadní stěnu polystyrenovou výplň, která se dotýká pravého zadního blatníku a má tendenci lakované plochy poškrábat, proto i model, který necháváte v původním obalu, doporučuji tento polystyren vyjmout.


Osobně bych Vám doporučil jednu z verzí tradičního furgonu dle vaší preference, poté odtahovou službu a hotelové taxi. Pokud vyjde další karosářská varianta, článek doplním.


 


 


 


 


































 V době vydání článku bylo na trhu:


Solido kat. číslo:


 Furgon červený:


150729

 Orangina:

150729 – 01


 Michelin „Pas de pneus trop petit“

151235

 Michelin „Un Coupe de Gonflage“


118700


 FFI:


118952


 Brasserie de Paris


151253 


 Garage du Centre Nogent S/Marne:


118800


 Hotel Palce Taxi:


118303

 Michelin Plateau Michelin:

118705


 


text BaRT foto Tomáš Válek a BaRT


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *