Citroën SM 1/18: Francouzský skvost se srdcem Maserati







Norev: Citroën SM v měřítku 1/18

Rozhodující bylo, že Citroën, i když neměl k dispozici vlastní dostatečně výkonný motor, se koncem šedesátých let nezalekl problémů vyplývajících ze snahy rozšířit svou nabídku o vůz vyšší kategorie GT. Po vhodném agregátu se však musel poohlédnout u jiných výrobců, mezi nimiž byla i továrna Maserati. Konečným výsledkem pak bylo spojení obou firem. Za celou transakcí stály zajisté i jiné důvody, ale pro nový vůz Citroën SM bylo nejdůležitější, že francouzská automobilka získala vidlicový osmiválec. Ten byl sice pro umístění nad přední poháněnou nápravu velký, ale konstruktérovi Maserati Giuliu Alfierimu se za tři týdny podařilo z motoru o objemu přes 4 litry vytvořit 3,1l šestiválec. Jeho objem byl pak ještě snížen na 2,7 l, s nímž vozidlo dosáhlo daňového zvýhodnění, protože tehdejší francouzské předpisy tvrdě postihovaly vozy s motory většími než 2,8 litru. Koncepce předního pohonu a rozložení váhy si nakonec vynutily jeho otočení o 180 stupňů. Nová pětirychlostní převodovka se tak dostala dopředu před něj.


 









Norev: Citroën SM 1970 zlatá metalíza


Stejně jako u předchozího modelu DS, tak i u Citroënu SM se konstruktéři rozhodli k hojnému využití hydrauliky. Podvozku tudíž nechybělo osvědčené propracované hydropneumatické odpružení se samočinným nastavováním světlé výšky podvozku podle profilu silnice. Hydraulika také pomáhala řidiči při řízení vozu, když nové řízení, vyžadující necelé dvě otáčky volantu mezi krajními polohami, mělo posilovač se stimulátorem, omezujícím jeho účinek s rostoucí rychlostí jízdy. Podobně jako u současných moderních automobilů měl řidič bezprostřednější pocit kontaktu s vozovkou. K pocitu jistoty a bezpečí bezesporu přispěly i kotoučové brzdy na všech kolech ovládané dvěma nezávislými vysokotlakými okruhy s posilovačem účinku. Dalším neobvyklým prvkem, dobře známým již z předchozích modelů, bylo natáčení vnitřních předních reflektorů ve směru otáčení předních kol. Celkově šest předních reflektorů pak bylo i s tabulkou poznávací značky ukryto pod skleněným krytem, který spolu s chromovaným nárazníkem tvořil dominantní prvek přední části vozu. Převážnou část nárazníku, kromě úzkých pruhů směrových pozičních světel, ovšem zabíral ochranný pryžový pruh. Chrom se také, stejně jako u rámečků oken, hojně uplatnil na výrazné zádi, kde nad širokou plochou zadních svítilen vytvořil zajímavou zakončovací hranu ladně splývajících blatníků.


 


 Za poněkud dramatických okolností tak vytvořila továrna Citroën účelově zkonstruované kupé s příjemnou futuristickou karoserií ušitou pro potřeby a přání zámožnějších zákazníků. Krásný čtyřsedadlový automobil v podobě praktického třídveřového hatchbacku přitom splňoval také výkonové požadavky vozů kategorie GT. Byl pohledný, rychlý a určený hlavně k cestování na velké vzdálenosti. K jejich překonání dobře posloužila dosahovaná rychlost 225 km/h, docílená spojením stáda 188 koní vidlicového šestiválce Maserati s výborně aerodynamicky vyřešenou karoserií se součinitelem odporu vzduchu Cx=0,24. Tato hodnota je úctyhodná i dnes.









Norev: Citroën SM 1970 bílý


Právě schopnost jet ustálenou vysokou rychlostí byla považována za jednu z největších předností modelu SM. Ve spojení s přesným ovládáním, neobyčejnou stabilitou a komfortním odpružením si posádka, podobně jako u vozů DS, připadala jako na „kouzelném koberci“. Velká hmotnost vozu částečně poznamenala jeho akceleraci. To ale bylo handicapem snad jen pro pokusy si s ním zasoutěžit. Udávané zrychlení z 0 na 96 km/h za 8,4 s však bylo pro většinu zákazníků naprosto dostačující. Jejich srdce si Citroën SM získával zejména svými krásnými tvary přitažlivými při pohledu z jakéhokoliv úhlu. Nejzajímavější byl ale bezesporu jeho profil, v němž dokonale vynikla splývavá křivka zadní části i bohaté prosklení kabiny vozu.


 


 


Vzhledem k absenci jiných francouzských vozů kategorie GT nebylo divu, že počáteční odbyt byl velmi úspěšný. V roce 1973 ovšem ropná krize přinesla odliv zájmu o vozy s vyšší spotřebou. Došlo tak i na Citroën SM. Nepomohlo ani jeho zdokonalování zavedením automatické převodovky a zabudováním nového motoru o objemu 3l se vstřikováním. V roce 1975 byla výroba tohoto pozoruhodného, krásného, ale poněkud vrtošivého automobilu definitivně zastavena. Jeho komplikovanost si totiž vybírala daň v podobě různých poruch. Řídit se ale vždy jen rozumem, nevznikla by zajisté pěkná řádka úžasných automobilů, téměř 13 000 vozů Citroën SM nevyjímaje.


 


Norev SM 1/18








Norev: Citroën SM GENDARMERIE de Brégançon 1974

Model Citroen SM vydal Norev v roce 2006 ve zlaté metalíze. Tuto první barevnou verzi následovaly v roce 2008 další dvě a to bílá a policejní modrá, kde byl model doplněn anténou s majáčkem na střeše. Jednotlivé barevné verze modelů se liší dále barvou interiéru, kde zlatý jej má světle hnědý a bílý s policejním černý. Norev si na Citroenu SM dal opravdu záležet, vše velmi pěkně lícuje a je vytvořeno maximálně detailně. Na evropské verzi přední masky, kde pod skleněným krytem je schovaná jak SPZ, tak šestice světlometů, je krásně vyobrazeno každé světlo a chromová maska. (exportní verze do USA měla odlišnou masku, bez krycího skla). Bok Citroenu SM ukazuje jednoduchou eleganci, kterou zakončuje bohatě chromová záď amerického stylu s dvěma výfuky. Model má funkční řízení včetně propojení s volantem, otevírá všechny tři dveře a kapotu. Dále je odpružen a umožňuje měnit světlou výšku vozu. Lze také pohybovat vnitřním platem krycí kufr. Čalounění interiéru i kufru, je tvořeno mikroplyšem, celý interiér je velmi povedený, dominuje mu krásně zpracovaná přístrojová deska s kruhovými přístroji. Karosérie, její lícování i nástřik je bez výhrad, materiály jsou kvalitní a model působí vyrovnaným dojmem. Na celém modelu je vidět mohutnost skutečného auta, velká kola, rozměrnost dveří nebo netradiční zadní panoramatické okno. Prostě krásný sportovní vůz kategorie GT s italským srdcem od Maserati.

 

Závěr:


 


Model SM Vám jistě udělá radost a stane se ozdobou sbírky, barevnou verzi nechám na Vás, osobně jsem volil první vydání zlaté metalízy a policejní verzi. Jak znám Norev jistě nás ještě budou čekat další barevné varianty této legendy. Zpracováním je to TOP model za slušnou cenu, kterému není mnoho co vytknout.


 


 


text B@RT foto Tomáš Válek


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *