Citroën ZX 2.část: ZX neumírá Citroën Fukang, Elysee a C-Elysee

 


Citroën ZX (Fukang) hatchback 1/18

 

Citroën ZX (Fukang) Ph I hatchback 1992


První čínský model ZX řady nese název Fukang verze Ph I a je to klasický hatchback. Vznikl ve dvou verzích ve více barevných variantách. První verze znázorňovala typ Ph I, druhá typ Ph II.







Citroën ZX Fukang sedan Ph I
Verze se liší drobnými detaily. První verze má starší typ předního nárazníku bez přídavných mlhových světel, jednodušší typ přední masky chladiče, starší typ plechových disků kol a další drobné detaily. Novější verzi nejsnáze poznáme, protože má křídlo na pátých dveřích, litá kola a nový nárazník s mlhovými světly. Sám vlastním obě verze tohoto modelu. Ph I červený a Ph II ve stříbrné barvě. Obě znázorňují verze z roku 1992.


Fukangy Ph I a II jsou slušně zpracované modely, ale je znát, že jsou z celé série nejstarší. Proto některé detaily mají jejich mladší bráškové zpracovány mnohem lépe. Model nám umožňuje otevírat přední dveře (zadní bohužel nejdou), kapotu a páté dveře. První verze není odpružena, modernější již ano. Obě mají funkční řízení propojené s volantem. Mezi další pohyblivé součásti patří sklopná zadní sedadla a možnosti vyjmout krycí plato kufru. Nástřik modelu je na velmi slušné úrovni, lakování zrcátek jistě potěší. Potisk nápisů je také kvalitní, ale řešení SPZ samolepkou u druhé verze, která je větší než rámeček pro SPZ, je trochu divné. Některé otevírací díly, např. kapota, by mohly lépe lícovat. Páté výklopné dveře se otevírají na závěsech, které při zavřených dveřích opravdu velmi kazí dojem z modelu a raději mohly zůstat pevné.

 

Citroën ZX (Fukang) Ph II hatchback 1992


 







Citroën ZX Fukang Ph II
Detaily je model velmi propracovaný, přední maska, boky a záď jsou bez výhrad. Trochu lépe mohl být vytvořen interiér, na kterém je již asi nejvíce vidět stáří modelu. Sice obsahuje mikroplyš, ale působí velmi plastovým dojmem, přístroje znázorňuje samolepka. Nejvíce bodů dolů mu asi berou nepodařená plastová sedadla. Motor je zobrazen dobře a je povedený. Podvozek nám ukazuje slušně znázorněné přední a zadní zavěšení kol. Má samostatně vedený výfuk a rezervu umístěnou tradičně pod vozem. U modelů dle zkušeností kolegů sběratelů trochu kolísá kvalita slícování dílů, proto je nutné mít štěstí, nebo model dobře prohlédnout.

 

Závěr:


Na modelu je vidět jeho stáří. Čínského výrobce zatím neznám, distribuci zajišťuje PM Models. Model má slušné detaily a zpracování, na špičku mu toho ještě ale dost chybí. Celkově na jeden z prvních samostatných čínských počinů vypadá dobře. První i druhá verze se již hůře shání a pokud nedojde k reedici, začne mít brzo vyšší sběratelskou hodnotu pro fandy značky. Zpracování od jiného výrobce modelů v měřítku 1/18 je asi v nedohlednu pro nevýrazný vůz, jakým ZX byl.

     

Citroën ZX (Fukang) sedan 1/18

 

Citroën ZX (Fukang) Ph I sedan 1992


Sedan vyšel stejně jako hatchback ve dvou verzích. První verzi mám ve sbírce v červené barvě, nemá ještě mlhová světla v předním nárazníku, má jiná kola a drobné rozdíly najdeme i pod kapotou. Popíšu tedy první verzi sedanu Fukang 988







Citroën ZX Fukang sedan Ph I
z roku 1992. Čínskou specialitou je trh zaměřený na sedany. Z tohoto důvodu došlo ke vzniku této první úpravy ZX na sedan, která se stále vyvíjí v dalších modernizovaných verzích pod názvem Elysee.


Citroën ZX má spoustu stejných dílů s první verzí hatchbacku (Fukang Ph I). Jiná jsou kola a samozřejmě karosérie. Interiér je stejně jako u předešlé verze nejslabším místem, protože působí velmi plastově. Model má otevírací pouze přední dveře, stejně jako hatchback. Otevírá se i přední kapota, kde je mnohem více detailnější motor a dále můžeme otevřít i víko zavazadlového prostoru. Odpružení a řízení propojené s volantem zůstalo. Model je asi na stejné úrovni jako hatchback první verze a vznikal i v podobné době. Vyšel v několika barevných variantách. Podvozek, kvalita dílů a zpracování je zhruba na stejné úrovni jako u obou modelů hatchback. SPZ je již zpracována tiskem jako u prvního Ph I.


 


 


Citroën ZX (Fukang) Ph II sedan 1992









Citroën ZX Fukang sedan Ph II


Od první verze sedanu jej odlišuje moderní nárazník s mlhovými světly, další rozdíly jsou v jiných discích kol, lakovaných zrcátkách a drobné změny najdeme i pod kapotou modelu. Bohužel tuto verzi osobně zatím nevlastním a ani nevím o žádné v ČR, proto pouze staré foto výrobce modelu.
Zjednodušně se dá říct, že oproti starší verzi sedanu došlo ke stejným změnám jaké najdeme mezi modely verze hatchback, samozřejmě kromě karosérie.
Model stejně jako ostatní vyšel v několika barevných verzích. Sice jsem neviděl tuto verzi nikdy s metalizovaným lakym, ale nemohu ji vyloučit.


 


 


 


 


 


 


 


Závěr:


Nejedná se o jiný model, pouze o jinou karosářskou variantu, která vznikla jako druhá, což je vidět na drobném posunu k lepšímu zpracování. Největší nedostatek modelu je interiér, který tak kazí dojem z jinak slušného modelu. Sedan vyšel v několika barevných verzích, které na rozdíl od modernější Elysee verze nemají metalizované barvy.

  

Citroën Elysee 1/18

 

Citroën Elysee sedan 2002


Elysee znázorňuje vůz z roku 2002. Jedná se již o velký karosářský posun od původního hranatého ZX. Přední maska a zadní partie vozu jsou již značně jiné a s původním vozem je krom boční siluety a technických prvků pojí stále méně.







Citroën Elysee
Skutečný vůz převzal vnitřní prvky interiéru z Xsary. I tento model vyšel v několika barevných verzích, např. i jako policejní. Až na jiné barvy a potisky se modely neliší. Sám mám červenou metalízu. Elysee má již jiné tvary a vůz se od původního ZX výrazně odlišuje. Stále nám ale na něm mnoho věcí připomíná ZX. Model je odpružen, má funkční řízení propojené s volantem. Otevírací jsou opět jen přední dveře, kapota a víko zavazadlového prostoru. Konečně je vidět kvalitativní posun ve zpracování interiéru. Díly Elysse lépe pasují a celkově přibylo více detailů. Potisk modelu je na slušné úrovni, lakování není co vytknout, model měl často metalizované barvy. Podvozek ukazuje zavěšení kol, rezervu a výfuk. Na modelu je celkově znát pozdější datum výroby. Motor se opravdu povedl a model nemá výrazně slabších míst a je již na úrovni evropské produkce modelů z té doby.

 

 


Závěr:


V Evropě nikdy neprodávaný model Elysee ukazuje, jak se posunují nároky na dnešní modely. Zpracování je mnohem detailnější a i model je mnohem líbivější. Poslední verze ZX s názvem C-Elysee je toho důkazem.

      

Citroën C-Elysee 1/18

 

C-Elysee je zatím poslední inovací ZX. Začal se vyrábět v roce 2008 a model přišel na svět téměř zároveň se zahájením výroby skutečného vozu.









Citroën C-Elysee
Otevírací jsou již všechny dveře včetně zadních, které předešlá verze modelu bohužel neměla. U modelu se otevírá samozřejmě i kapota, kde je mnohem více detailnější motor a dále můžeme otevřít i kufr. Celkové zpracování je již na nejvyšší úrovni včetně slícování karosářských dílů. Interiér je zobrazen do posledního detailu a nádherně je i zpracovaná přístrojová deska. Sedadla jsou z imitace kůže a podlahy jsou opatřeny vrstvou mikroplyše. Podvozku není co vytknout. Kola mají brzdové kotouče i samostatné třmeny, pouze zobrazení litých kol mohlo být na vyšší úrovni – působí dost plastově. Celý model je odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Model má mnoho detailů, velice povedená jsou světla a přední masce není opět co vytknout. Nápisy na modelu jsou tvořeny leptanou kovovou folií a proto jsou plastické a detailní. Pouze pozor při čištění modelu – tyto nápisy jsou velmi citlivé na poškození. Zadní partie modelu se mi zdá až dost vysoko. Nevím, zda se jedná pouze o můj dojem, ale domnívám se, že zadní část by měla mít menší světlost.


 

  

Závěr článku:









Citroën C-Elysee
Citroën ZX se v Evropě dočkal pouze jediného zpracování v měřítku 1/18 a to závodního speciálu. Tento běžně dostupný model je i přes několik let, po které je na trhu a byl stále modernizován (lepší potisk a barva…) a doplňován dalšími díly (např. druhá rezerva, přídavná světla…) stále zajímavý a svou příznivou cenou je vhodný k doplnění Vaší sbírky. Ale léta jsou znát a dnes nároky na nové modely jsou mnohem vyšší.


Díky přesunu výroby skutečného vozu ZX do Číny vznikly pro potřeby tamního trhu velice kvalitní modely, které jsou neustále vydávány v nových verzích tak, jak přichází na tamní trhy. Modely se bohužel k nám nedováží, ale třeba nákupem přes internet, nebo využitím sítí jako je eBay, se koupit dají. Jsou na velmi slušné úrovni zpracování, které se typ od typu stává detailnější a propracovanější. Na každém z dalších modelů je vidět snaha o maximální posun k dokonalosti. Dle poznatků mých známých může být ale částečně kolísavá kvalita a občas se i tak stane. Tím se také ne na úplně 100% úrovni dostanou na trh. I přes to Vám tyto modely doporučuji, protože z nich budete nadšeni. No a pro svoji ne úplně jednoduchou a snadnou dostupnost budete vlastnit něco, co nemá každý sběratel…


text a foto B@RT


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *