Custom Kaden 1:43 – závodní 1999 Škoda Octavia Wagon – model s osudovým příběhem

Upravený model Kaden v měřítku 1:43 představuje závodní Škodu Octavii s karoserií kombi, která byla jedním z nejúspěšnějších závodních vozů v náročných závodech do vrchu v Itálii v letech 1998 a 2000. Model vznikl v dílně mladoboleslavského modeláře, který připravuje polepy pro skutečné závodní vozy továrního týmu Škoda Motorsport. Původně mělo jít o limitovanou sérii, ale nakonec zůstalo jen u tohoto jediného unikátu.

Dnes už je upravený model od české firmy Kaden historickým artefaktem. Vznikl na přelomu let 1999 a 2000 a měl sloužit k propagaci závodní škodovky, která drtila konkurenci na italských závodech do vrchů.
Projekt byl ale zastaven po změně předpisů pro italské závody do vrchů v roce 2000, která tento nejúspěšnější speciál vyřadila ze hry.

Model by z dnešního hlediska uspěl v modelářské kvalitě na lepší průměrnou. Všechny prvky jsou na něm stoprocentně autentické, ale viděno pod lupou jsou trochu hrubě zpracované. Například přední a zadní spoiler jsou vymodelované v autentických tvarech, ale lak je na nich místy silný. Při úpravě byly také použité tenké nálepky a ne preciznější vodní obtisky. Tato technologie ale odpovídá své době a profesi tvůrce, který pracuje většinu kariéry se skutečnými polepy závodních a soutěžních škodovek.

V každém případě je dnes jediný exemplář tohoto custom modelu Kaden 1:43 unikátem, který má svůj osudový příběh jako skutečný model i jako automobil.

Skutečná závodní 1999 Škoda Octavia Wagon

Pro italské zastoupení Škody, společnost Autogerma, upravil Škodu Octavii s karoserií kombi bývalý inženýr Audi Sport Italia Emilio Radaelli. Závodní Octavii poháněl dvoulitr vyladěný na výkon 300 koní při 8500 otáčkách za minutu. Vůz vážil pouhých 850 kg, měl šestistupňovou sekvenční převodovku a jezdil na 19palcových hořčíkových kolech s pneumatikami Michelin. Technicky tato závodní škodovka odpovídala požadavkům cestovních vozů třídy Super Touring.

V letech 1999 až 2000 s Octavii Wagon závodili Italové Fabio Danti a Oronzo Pezzola. V červnu 2000 Fabio Danti tragicky zahynul v tréninku na závodech do vrchu Caprino-Spiazzi, když pouhých 100 metrů před cílem vyletěl s jiným vozem z trati a narazil do stromu.

Za volantem Octavie Wagon předtím získal Fabio Danti deset vítězství v italském poháru závodů do vrchu. Po změně italských předpisů v závodech do vrchů ukončila zelená závodní Octavie Combi svou veleúspěšnou kariéru a skončila ve sbírce známého italského automobilového sběratele Gasparina Tinelly, kde je k vidění dodnes.

© Foto Octaviaclub.cz
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.