Druhým testem Světa motorů otevřel Abrex další sérii verzí modelu Škoda 130 RS v měřítku 1:43

S dvoutýdenním odstupem vydal Abrex v polovině března 2021 druhý limitovaný model z druhého testu Škody 130 RS v československém časopisu Svět motorů z konce sedmdesátých let. Na rozdíl od první limitované edice Škoda 130 RS Rallye Monte-Carlo 1977 – test Světa motorů, která vyšla v počtu jen 150 modelů, ale nyní Abrex zdvojnásobil množství modelů v limitované edici a druhou limitku „Škoda 130 RS – Test Světa motorů 1979“ už vydal v počtu 300 kusů. Série limitovaných stotřicítek je zároveň předehrou pro připravovanou sérii dalších verzí modelu proslulé Škody 130 RS z let 1976 až 1978.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Škodu 130 RS – Test Světa motorů 1979 v měřítku 1:43 vydal Abrex v rozšířené limitované edici 300 modelů.
________________________________________________________
Nejúspěšnější československý soutěžní vůz v testu Světa motorů

Druhým limitovaným modelem z testu Světa motorů mapuje Abrex rostoucí mediální slávu Škody 130 RS ve druhé polovině sedmdesátých let. Jako zjevení zapůsobila doma i v zahraničí tehdy nová mladoboleslavská stotřicítka, když na nejtěžší a nejslavnější soutěži světa Rallye Monte-Carlo obsadila první dvě místa ve své třídě A2 do 1300 ccm, ale nechala za sebou i desítky mnohem výkonnějších vozů jako Lancia Stratos a Fulvia, Porsche 911, Alpine-Renault A110, Ford Escort a další ze silnějších kubatur, když skončila na 12. a 15. místě v absolutním pořadí. Takového úspěchu dosud mladoboleslavská Škodovka ani žádná jiná československá automobilka na světových soutěžích nedosáhla, a to byl teprve začátek jejího šestiletého vítězného tažení Evropou.

Zatímco prvním limitovaným modelem Škoda 130 RS Rallye Monte-Carlo 1977 – test Světa motorů ukázal Abrex vůz z „předváděcího testu“, uspořádaného narychlo jen pár týdnů po vítězství v Rallye Monte-Carlo v lednu 1977, tímto druhým limitovaným modelem ukazuje tovární stotřicítku RS z důkladného tříměsíčního testu, který Svět motorů publikoval až v únoru roku 1979.

Ukázka stránek z tříměsíčního testu tovární Škody 130 RS, který v únoru 1979 publikoval časopis Svět motorů. Zkrácený přepis testu si můžete přečíst na stránkách auto.cz.
________________________________________________________
Model tovární Škody 130 RS bez „bojový barev“

Protože v říjnu 1978 AZNP Mladá Boleslav zapůjčily redaktorům Světa motorů bílé tovární „ereso“, upravil Abrex pro tuto limitovanou edici bílou verzi svého modelu v měřítku 1:43. Na modelu jsou stejně jako na skutečném voze nalepené autentické výrazné obtisky s nápisy ŠKODA a TEST SM. Autentický však není na limitovaném modelu mohutný tlumič výfuku Burgess pro automobilové soutěže. Ten v Abrexu na modelu ponechali, přestože Svět motorů tehdy testoval jen nevyladěnou tovární stotřicítku s jednodušším výfukem s menším tlumičem vyrobeným v továrním týmu AZNP.

Obtisky jsou na limitovaném modelu Škoda 130 RS – Test Světa motorů 1979 autentické, ale mohutný výfuk typu Burgess na skutečném voze nebyl. Svět motorů testoval na přelomu let 1978 a 1979 tovární stotřicítku s menším škodováckým výfukem.
________________________________________________________
Cena a dostupnost

Pro druhý limitovaný model stotřicítky RS z testu Světa motorů stanovil Abrex stejnou cenu jako pro první limitku Škoda 130 RS Rallye Monte-Carlo 1977 – test Světa motorů, tedy opět 1995 Kč. Na rozdíl od první 150 kusové limitované edice stotřicítky ale tuto druhou limitku už vydal v počtu 300 modelů. Přesto se model „Škoda 130 RS – Test Světa motorů 1979“ opět vyprodal v řádu desítek minut. Klikající sběratelé a překupníci předtím na několik minut ochromili servery webu Abrexu, na kterém se v kritické chvíli přestaly zobrazovat obrázky a produkty ukazovaly nulová čísla. Teprve když klikání opadlo, vrátil se web Abrexu do normální funkce, ovšem už s vyprodanou limitkou.

Abrex připravuje sérii nových verzí modelu Škody 130 RS v měřítku 1:43

Nový limitovaný model stotřicítky předznamenává řadu dalších, tentokrát už „nelimitovaných“ verzí Škody 130 RS. Podle interních informací z Abrexu připravují v Divišově na letošní rok dohromady asi deset variant tohoto modelu. K dispozici jsou pro to čtyři barevné verze. Bílý model Škoda 130 RS vyjde nejspíš v provedení imatrikulací posádky norského jezdce Johny Hauglanda. Dále se připravují verze červené stotřicítky v tovární kamufláži z roku 1976, verze tovární Škody 130 RS s modrými pruhy z roku 1977 a bílý vůz týmu AZNP Mladá Boleslav s červeno-modrým lemováním z roku 1978.

Ve skladu Abrexu jsou připravené „polotovary“ modelů 1977 Škoda 130 RS v obdobném provedení jako tento skutečný vůz v Muzeu Škoda v Mladé Boleslavi. V Divišově z nich teprve začnou připravovat modely aut z konkrétních soutěží s autentickými startovními čísly a dalšími imatrikulacemi.
________________________________________________________

Po zkušenostech z hysterie kolem nakupování a přeprodávání malosériových verzí modelu 2015 Škoda Fabia R5 1:43, které vycházely jen v počtu asi 150 kusů, bude Abrex připravovat nové verze modelu 1977 Škoda 130 RS 1:43 zhruba v dvojnásobném množství. Dá se ale očekávat, že se i tak z většiny z nich stanou nedostatkové modely.

Tuto verzi vozu Škoda 130 RS nejspíš Abrex nepřipraví 🙂 Fotograf zachytil továrního jezdce Václava Blahnu (vpravo) a spolujezdce Lubislava Hlávku krátce poté, co se znovu narodili. Na Barum rally se jim v rychlostní zkoušce v lese při stodvacetikilometrové rychlosti zasekl plyn a ostrou zatáčku nedobrzdili. Václav Blahna mi potvrdil, že si od té doby už nikdy nesedl do auta s číslem 13.
________________________________________________________
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.