IXO versus Czech Auto Legends 1:43 – Avia 21F továrního týmu Škoda – přehlídka chyb čínského výrobce

Čínský modelový gigant IXO a malá modelářská skupina Czech Auto Legends CAL vydaly skoro současně model stejné Avie 21F soutěžního týmu Škoda z roku 1985. Oba modely představují stejný skutečný vůz, ale rozdíly jsou už na první pohled tak velké, že přímo vybízejí ke vzájemnému srovnání. Dali jsme proto pod makroobjektiv oba modely, vyhledali jsme fotografie skutečných servisních vozů z poloviny osmdesátých let a vyzpovídali mechaniky, kteří s nimi tehdy pracovali.

Při pohledu zpředu je patrných hned několik chyb na modelu IXO (vpravo). Československá trikolora se nad blinkry ohýbá dolů, ve skutečnosti ale byla rovná, jako na modelu CAL. Nad čelním sklem IXO trčí anténa ve tvaru tykadla. Na skutečných Aviích týmu Škoda ale antény nebyly, nemá je proto ani CAL. SPZ (registrační značka) na modelu IXO je příliš velká a chybí na ní rozdělovník mezi MB a číslicí 11, správně je to na modelu CAL. Na masce modelu IXO chybí nápis A 21F, který je správně na modelu CAL. A na IXO chybějí i přídavná světla, která na modelu CAL samozřejmě jsou.
IXO odbylo i zadní část modelu. Široké pruhy jsou na spodní hraně zadních oken nedotažené na rozdíl od modelu CAL. Čínský kreslič se nenamáhal ani podívat se, jaký tvar měly československé SPZ na nákladních vozech. Kdyby je okopíroval z modelu CAL, udělal by je správně. Servisní vozy AZNP jezdily na zahraniční soutěže, nesly proto nad zadním světlem značku CS, IXO to na rozdíl od CAL ignoruje.
Dva modely jednoho vozu

Oba modely servisní Avie vznikly za zcela odlišných podmínek. IXO uvedl na trh sériově vyráběný model, který je verzí odlitku „kultovky“ prodávané dříve pod značkou DeAgostini. Skupina CAL naproti tomu upravila model z obdobného odlitku, v malosériových podmínkách vyrobila doplňkové díly, obtisky a celému dílu dala profesionální finiš v podobě dvousložkového modelářského laku. Tomu odpovídá i cena: model Avia Škoda Rallye Team od IXO se prodávala od 900 Kč a nyní ji najdete v e-shopech i za 2400 Kč, model Avia Škoda Rallye Team od CAL za 3 500 Kč (v našem e-Shopu) až 3 750 Kč.

IXO na rozdíl od CAL ignoruje číslo vozu, které správně zobrazuje CAL. Není tedy ani jasné, jaký vůz vlastně IXO zobrazuje. V každém případě byl znak s okřídleným šípem na všech vozech škodovky menší, než jak ho zobrazuje IXO. Správně ho má CAL, stejně jako font názvu ČSSR, který IXO bez ohledu na skutečnost píše zcela jiným patkovým písmem. Stejně tak IXO pominulo blinkr za předními dveřmi a stříbrnou lišku, kterou správně zobrazuje CAL.
Skutečná ‚1985 Avia 21F‘ rally týmu Škoda

Přiznám se, že toto hodnocení je pro mě trochu osobní záležitostí, protože v soutěžním týmu Škodovky pracoval můj otčím, tyto Avie jsem často viděl v akci a také jsem se v některých svezl. Bylo to jednoduché, bydlel jsem v Boleslavi jednu ulici od 3. brány, kam se z Česany přestěhoval tovární tým, a často jsem za otčímem vyrážel na sportovní podniky.

Při popisu skutečného servisního furgonu hned narazíme na jednu z chyb IXO – na jeho modelu chybí číslo vozu, takže by mohl vzniknout mylný dojem, že soutěžáci škodovky měli jen jednu Avii. Ve skutečnosti si tovární tým AZNP upravil pět Avií 21F, což správně reflektuje CAL, na jehož modelech autentické označení čísel vozů nechybí.

Výzdoba Avie 21F vypadala na svou dobu efektně, ale furgon byl zoufale nevýkonný. Když vezl přívěs se soutěžním „elerkem“, vlekl se na rovince 70 až 80 km/h. Tažné zařízení navíc nebylo na Avii na Západě homologované, takže mechanici někdy přejížděli přes hranice s prázdným přívěsem, soutěžák přejel hranice po vlastní ose, pak zas najel na vlek a jelo se dál. Dodatečné nálepky se na servisní Avie lepily podle měnících se partnerů týmu Škoda a soutěže, kam vůz směřoval.

Tovární tým používal dvě základní verze Avie. Už koncem sedmdesátých let to byly valníky, na kterých byly místo korby ocelové pojezdy podobně jako na dnešních odtahových vozech. Na nich tovární tým převážel nezakryté soutěžní a závodní škodovky. V polovině osmdesátých let upravili ve škodovce několik furgonů jako servisní vozy, ve kterých se převážely náhradní díly, kola a nářadí. A pět těchto vozů dostalo speciální designovou úpravu, aby dělaly reklamu škodovce a Motokovu (státní exportní podnik) v zahraničí.

Plexi vitrína IXO je vyšší a rozložitější, plexisklo je oproti CAL nepatrně zamlžené. CAL zvolil luxusní lesklý podstavec, na kterém je trochu víc vidět prach.
Komentář

To, že se CAL nedopustil chyb jako IXO, je díky domácímu prostředí samozřejmé a bylo by smutné, kdyby tomu bylo jinak. To, že se v IXO neobtěžovali se skutečnou podobou vozu, který ztvárnili jako model, ale svědčí o pohrdání čínského výrobce našimi reáliemi.
V Číně vyrábí velkou část své produkce i Abrex a přes problémy s řízením výroby na takovou geografickou i kulturní vzdálenost se mu daří hlídat si autentickou podobu modelů s mnohem větším úspěchem. Kvalita modelu servisní Avie AZNP od IXO ale svědčí o tom, že čínský výrobce jednal ve stylu „prodej a vytrať se“.
Můžete namítnout, že si to má pohlídat i kupující a je na něm, jestli vše dobře posoudí, než vytáhne peníze z peněženky. Autentická podoba sběratelského modelu je ale zodpovědností jeho výrobce, ať vstupuje na domácí nebo jakýkoliv zahraniční trh. Pokud na model nedá upozornění, že se podoba liší od skutečnosti, klame zákazníka.
Kvalita a snaha o co nejvěrnější autentickou podobu něco stojí, jak ukazuje cena modelů CAL. Ale je to poctivá hra s otevřenými kartami.

CAL zvolil decentní přebal se zlatou ražbou loga Czech Auto Legends nahoře. Přebal IXO je opulentnější s širokým oranžovým pruhem.
Jako na každém modelu, i na CAL objevíte drobné nepřesnosti, ale zejména ve srovnání s modelem IXO je znát, že skupina Czech Auto Legends věnovala jeho přípravě velkou pozornost. Jeho cena není nízká, ale v současnosti patří k nejlepšímu provedení modelů československých vozidel, jaké můžete sehnat.

Fotografie skutečné „1985 Avia 21F“ soutěžního týmu Škoda poskytl mladoboleslavský dokumentarista Jan Splídek.

© Fotoarchiv − Jan Splídek − Jan.Splidek()seznam.cz; +420 777 620 761

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.