Kaden 1:43 – limitovaná edice Škoda Fabia – Radiožurnál, která se nikdy nedostala do prodeje

V roce 2001 vznikla ve spolupráci Kadenu, Škody Auto a Českého rozhlasu atraktivní verze modelu 2000 Škoda Fabia I – reportážní auto zpravodajského Radiožurnálu. Záměr vydat tento model ve větší edici ale ztroskotal na nových zákonných omezeních pro veřejnoprávní rozhlas. Několik desítek vyrobených modelů si rychle rozebrali partneři rozhlasu a škodovky, a Fabia v barvách Radiožurnálu dnes už představuje raritu, na kterou málokde narazíte.

Na přelomu století poslouchalo Radiožurnál každý den víc než milion lidí a zpravodajové Radiožurnálu byli se svými reportážními auty u každé důležité události. Těmi zpravodajskými vozy byly tenkrát Škody Fabie I.. Shodou okolností v té době začala česká firma Kaden vyrábět povedený model 2000 Škoda Fabia I ve velikosti 1:43 (kód K-0567). A jestliže k tomu připočteme, že slabostí tehdejšího šéfredaktora Radiožurnálu byly kovové modely, bylo jen otázkou času, kdy se Fabia v barvách Českého rozhlasu objeví i jako model ve velikosti 1:43.

Pod zadní registrační značkou je natištěná i webová adresa někdejšího zpravodajského serveru Radiožurnálu www.izurnal.cz. Sama registrační značka ale nepůsobí bez tenkého černého lemování plně autenticky.

Nápad vyrobit limitovanou edici modelů Fabie jako reklamní předměty vznikl při jednání o spolupráci Škody Auto a Českého rozhlasu. Mladoboleslavská škodovka tehdy pronajímala Českému rozhlasu malou flotilu tří zpravodajských Fabií za vysílání reklamních spotů. Radiožurnál nemohl ze svého rozpočtu platit reklamní předměty, a obchodní oddělení Škody Auto proto vzalo objednávku modelů na sebe.

Související: Model z této edice na prodej v e-Shopu Model DEPO

Český rozhlas dodal pro přípravu modelů stejné grafické podklady se svými logy a nápisy jaké dával Škodě Auto pro polepení skutečných zpravodajských Fabií. Výrobu pak Škoda Auto zadala společnosti Kaden, která v té době pro automobilku zajišťovala výrobu modelů škodovek.

Podvozek je klasický, stejně jako na „běžných“ modelech Kaden 1:43. Je překvapivé, že Kaden neuváděl na podvozku Made in Czech Rep.

Zajímavé je, že autentické jsou na modelu zpravodajského vozu barvy a loga , ale ne použitá technologie. Kaden nepoužil na své modely polepy, jakými Škoda Auto polepovala skutečná auta, ale technologii sítotisku. Všechny nápisy, loga a barvy jsou natištěné přímo na lak modelu. Jen je potřeba si dát pozor na to, že nátisk není tak oděruvzdorný jako tampoo technologie.

Modely limitované edice dodal Kaden ve svých standardních boxech, na podstavci s čirým plexi krytem. Na horní straně krytu bylo nalepené klasické miniaturní logo Kadenu, ale na boxu chyběl papírový přebal, protože Kaden tuto verzi modelu nedodával na trh jako svůj standardní model pro obchodníky.

Model se hned zalíbil lidem z rozhlasu i škodovky a jejich partnerům. V první edici se jich vyrobila zhruba stovka, možná o pár desítek víc. Další objednávku už ale Škoda Auto neudělala, protože model prezentoval víc Radiožurnál Českého rozhlasu než Škodu Auto.

Potíž ale nastala v tom, že Český rozhlas jako veřejnoprávní médium nemohl s modely obchodovat. Snažil se proto zajistit další objednávku a distribuci modelů barterově, ale do toho vstoupil v roce 2001 nový Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání, který omezil vysílání reklamy na Radiožurnálu na pouhé 3 minuty denně. V takové situaci šly modely stranou, protože Český rozhlas musel využít zbylého prostoru cenného reklamního času na jiné existenčně důležité položky.

Líbivé modely 2000 Škoda Fabia v barvách zpravodajského vozu Radiožurnálu rychle zmizely jako dárkové předměty v naprosté většině mezi zástupci firem a institucí, kteří nebyli sběrateli.

___________________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.