Kaden 1:43 – raritní reklamní model Škoda Fabia Sedan pro Autokomplex Menčík

Na přelomu let 2003 a 2004 se už začala naplňovat hrozba, že společnost Kaden ztratí lukrativní zakázku vyrábět kovové modely pro Škoda Auto koncernu VW. Do škodovky nastoupil Abrex, který dokázal lépe uspokojit poptávku po masové výrobě kvalitních modelů, a Kaden ztratil odbyt. Kaden proto bral jakoukoliv zakázku. Vzniklo tak několik variant reklamních modelů, na něž se časem pozapomnělo a které se dnes už stávají raritou.

Model Škoda Fabia – Kaden 1:43

Modely Škoda Fabia I a po nich ještě Škoda Superb I představují špičku výrobního programu společnosti Kaden. Fabie vyráběl Kaden ve třech základních typech karoserií pod kódy K-0567 (hatchback), K-0575 (Combi) a K-0578 (Sedan). Koncem standardní výroby kovových modelů Kaden se objevila i soutěžní 2003 Škoda Fabia WRC, ale to je jiná kapitola.

Modelů 2001 Škoda Fabia Sedan vyrobil Kaden nejméně, což odpovídá i tomu, že se skutečná Fabia Sedan příliš neujala ani ve výrobním programu mladoboleslavské škodovky. Model Fabia Sedan od Kadenu je dnes proto relativně vzácnější.

Reklamní modely Kaden

Množství vyrobených modelů odpovídá i jejich využití pro reklamní účely. Nejvíc se vyskytují reklamní modely Škoda Fabia s karoseriemi hatchback a kombi, nejméně s karoserií sedan. Nejvíc originálních reklamních modelů Škoda Fabia vyrobil Kaden pro Cardif, vzácněji se vyskytují Fabie s logy České pošty a sem tam se objeví i modely Kaden s potisky Milénium 2000, 2001 a s reklamou na samotný Kaden, s.r.o.

Raritní jsou další reklamní modely, pokud jsou pravé. Poznáte je podle toho, jestli jsou opatřeny tampo printy nebo samolepkami. Obtisky nebo jednoduché samolepky si na tehdy výprodejové kadeny dávali marketéři různých firem. Profesionální technologií tampo potiskoval své modely jen Kaden.

Chcete dostávat informace o nových článcích na našem webu Model Depo? Přihlašte se ke sledování naší stránky na Facebooku.

V době expanze pražského prodejce škodovek Autokomplexu Menčík vznikla i myšlenka využít kovových modelů jako luxusního reklamního předmětu. Jako ideální se jevil krásný model Škoda Fabia od Kadenu. V roce 2004 ale měla přijít modernizace skutečných vozů Škoda Fabia I na novou generaci Fabia II. Marketéři Menčíku si proto vybrali model Fabie I od Kadenu jen jako VIP dárek pro Nový rok 2004, tedy jen pro jednorázové použití ještě před spuštěním výroby nových Fabií II v mladoboleslavské škodovce.

Model Škoda Fabia Sedan v barvách Autokomplexu Menčík

Podle tehdejšího marketingového pracovníka firmy Menčík si pro tento jednorázový účel objednal Autokomplex Menčík asi 50 až 100 modelů, většinou s karoserií kombi, která byla populárnější. Zkoušely se prý i hatchbacky, ale ty se jevily pro celkový design malé. Jen asi 20 se pro společnost Menčík potisklo sedanů.

Na vrchu transparentní plexi vitrínky není logo Kadenu, protože model měl sloužit pouze pro propagaci Autokomplexu Menčík.

Kaden zvolil pro potisk modelu kombinaci tampo printu a profesionální samolepící folie. Tampo print je použitý na střeše a na bocích jsou tenké folie, které se za tepla přetahují přes oblé boky. Reklamní Fabie dodal Kaden v plastových vitrínkách bez papírového přebalu, ten se pro reklamní modely zpravidla netiskl.

Reklamní modely Kaden 1:43 dnes tvoří zajímavou kapitolu v historii kovových modelů vyráběných v České republice. Je škoda, že tím historie výroby kovových modelů osobních aut v Kadenu skončila. Modely Škoda Fabia I a Škoda Superb I od Kadenu totiž dodnes patří mezi nejkvalitnější sběratelské modely, které kdy byly v Česku vyrobené.

______________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.