Koronavirus zastavil výrobu sběratelských modelů v Číně. Menší výrobci a prodejci se můžou dostat do existenčních problémů

Zatím největší globální krize zasáhla výrobu sběratelských kovových i rezinových modelů. Situace zatím není tak kritická dobou trvání, ale svým ohromným rozsahem. Všechny světové značky jako Norev, Maisto, Burrago, Minichamps, Rewell, iScale, ale i naše Abrex, Foxtoys a další vyrábějí naprostou většinu modelů v jižní a jihovýchodní Číně. A ta je už druhý měsíc paralyzovaná opatřeními proti epidemií koronaviru. Aktuální tak přestávají být dříve oznámené i tajně připravované nové modely a sběratelské katalogy na rok 2020. Zastavené jsou i dodávky dříve vyrobených modelů z Číny.

„Den trifidů“ v jihočínském Dongguanu – liduprázdný uzavřený „workshop“ pro montáž kovových modelů předního evropského výrobce v komplexu průmyslových zón v Číně – snímek z konce února 2020.

Koronavirus zastavil v Číně vše, co souvisí s vývojem, výrobou a vývozem modelů. Situace je kritická proto, že epidemie zasáhla jižní Čínu v době, když koncem prosince a v lednu končil loňský čínský Rok vepře. Naprostá většina Číňanů odjela z výrobních komplexů v Dongguanu a v dalších jihočínských průmyslových zón domů, na svátky podobné našim Vánocům. Nový Rok krysy začal v Číně 25. ledna 2020 a opatření proti šíření koronaviru v Číně zabránila miliónům pracovníků vrátit se na svá pracoviště. Stojí tak hutě a slévárny pro výrobu zinkové slitiny, neodlévají se kovové karoserie a další komponenty modelů ani se nelisují plastové díly; žádné modely se nemontují a nesestavují.

Sledujte novinky, komentáře a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Na stolech v montážní hale zůstaly stovky modelů překrytých rolemi pěnovky (viditelné části modelů jsou z konkurenčních důvodů překryté šedivou barvou). Foceno v hale pro montáž kovových modelů v jihočínském Dongguanu – snímek z konce února 2020.
Velcí výrobci a prodejci si zatím problémy nepřipouštějí

Společník české firmy Foxtoys Martin Vild potvrdil webu Model DEPO, že firma Foxtoys stále nedostala palety modelů, které měly dorazit z Číny letecky už koncem prosince 2019. Nabídku společnosti to ale zatím podle Vilda neohrožuje, protože Foxtoys je vzhledem k šíři svého programu a dlouhodobým kontraktům dobře zásobený. Větší problémy neočekává v dohledné době ani společnost Abrex. Několik sérií novinek se mu podařilo vypravit lodní kontejnerovou dopravou z čínských provozů ještě před koncem roku 2019, takže lodi vypluly z Číny, ještě než tam epidemie koronaviru naplno propukla. Ředitel Jan Mizera si také pochvaluje, že není dotčená výroba těch modelů, které Abrex vyrábí v Česku. Abrex je totiž od začátku koncipoval jako zcela českou výrobu, bez jakýchkoliv dovážených komponentů.

Co kvůli koronaviru nebude

Odpověď na tuhle zástupci zástupci Abrexu, Foxtoys ani další nedali, nebo jen velmi obecnou, bez konkrétních typů modelů. To je teď totiž strategická otázka. Koronavirus začíná výhledově hodně míchat výrobním, nebo dovozním programem všech a nikdo nechce prozrazovat konkurenci své slabiny. Abrexu se podařil „majstrštyk“, když na přelomu roku 2019/2020 dostal na kontejnerovou loď z Číny novou edici modelů 1:43 Škoda Favorit, která bude mít premiéru doopravdy druhý týden v březnu 2020. Nad termíny dalších novinek, které představil na setkání se sběrateli v listopadu 2019 v Muzeu autíček v Přísece, ale visí otazník. Z připravovaných novinek, o nichž jsme informovali na Model DEPO, se například v řádu měsíců zpožďuje napjatě očekávaná premiéra žigulíku LADA 2106 v provedení Veřejné bezpečnosti z filmu Vrchní, prchni!, kterou v měřítku 1:18 připravuje ve spolupráci s CAL německý iScale. A tak bychom mohli pokračovat.

Na stolech v montážní hale zůstaly stovky modelů překrytých rolemi pěnovky (viditelné části modelů jsou z konkurenčních důvodů překryté šedivou barvou). Foceno v hale pro montáž kovových modelů v jihočínském Dongguanu – snímek z konce února 2020.
Kdy se výroba modelů v Číně obnoví

Tohle je dnes stále strategičtější otázka, protože výroba v ohromných, ale organizačně rozdrobených průmyslových zónách v jižní a východní Číně určitě nebude nabíhat rovnoměrně. A toho se samozřejmě konkurenční značky budou snažit každá za sebe využít. Ze zákulisí několika výrobců zahraničních i domácích výrobců víme, že zástupci čínských provozů zatím slibují obnovení výroby modelů na konec března až v dubnu 2020. Velkou otázkou ale zůstává, jak se bude rozbíhat paralyzovaná spedice, celní odbavování a letecká i námořní kontejnerová doprava z Číny a následně přes letiště a přístavy v řadě dalších zemí.

Důsledky dlouhodobého přerušení výroby modelů

Jako sběratelé důsledky této začínající krize příliš nepoznáme, protože výrobci ze strategických důvodů mlží v tom, o co přicházíme. Pro výrobce sběratelských modelů v Číně to ale už teď způsobuje velký výpadek zisků. A do problémů se v dominovém efektu dostanou prodejci, protože většina z nich se orientuje na malé série modelů s rychlou obrátkou a jejich zásoby nejsou velké. Výrobci, kteří nevyrábějí ,a prodejci, kteří budou mít méně novinek, ale stále produkují náklady na lidi, nájmy a energie. A to je hlavní skrytá hrozba, která může zanedlouho postihnout i nás sběratele, a to že se modely v budoucnu zdraží.

Prázdná expedice v továrně na výrobu kovových modelů v jihočínském Dongguanu – snímek z konce února 2020.
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.