Model z fotografie: 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost, maják AZD 500 – Abrex / Model DEPO 1:43

Model „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ v úpravě Model DEPO představuje „Stejšnu“ z doby, kdy socialistické bezpečnostní síly „přezbrojovaly“ všechny své vozy na tehdy nový československý maják Tesla AZD 500. Nahrazovaly tak dosluhující polský maják LB-3, který je na standardním modelu „1964 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ od Abrexu . Na modelu v úpravě Model DEPO jsou také novější státní poznávací značky ze „Stejšny“, která jezdila v jihlavském útvaru Veřejné bezpečnosti začátkem sedmdesátých let. Podstavec modelu s imitací asfaltového povrchu silnice zdobí znaky, které používaly SNB a VB v pozdější době. Pozadí vitrínky modelu tvoří snímek dopravní kontroly na výpadovce z Mladé Boleslavi v době socialismu.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Státní poznávací značka „B 40767“ odpovídá Škodě 1202 s majákem AZD 500 z jihlavského OO VB v roce 1970. Na modelu je odstraněný silnější plastový podklad přední SPZ. Značka je nalepená na karoserii modelu tak, jak byla SPZ našroubovaná na skutečném autě. Autenticitu zvyšují i hlavice šroubů, kterými byla SPZ přišroubovaná mezi díly předního nárazníku.
________________________________________________________
Maják AZD 500 na voze „Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“

Majáky Tesla AZD 500 se začaly hromadně montovat na vozy socialistických bezpečnostních sil v roce 1970. Dosavadní majáky LB-3 polské výroby, které vyráběly od konce padesátých let, totiž zastaraly a začátkem sedmdesátých let dokonce ztratily homologaci. Státní podnik Tesla proto vyvinul nové majáky AZD 500 ve verzi s integrovanou sirénou nebo bez ní. Nové československé majáky AZD 500 byly upravenou kopií amerického majáku Dietz, které v malém počtu dovezl tehdejší podnik zahraničního obchodu. S majáky Dietz z „imperialistické“ Ameriky dokonce v době testů jezdilo i několik vozů socialistické Veřejné bezpečnosti.

Model „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ v úpravě Model DEPO nese maják Tesla AZD 500, který se na všechny vozy socialistických bezpečnostních sil montoval začátkem sedmdesátých let.
________________________________________________________

Nové majáky AZD 500 se začaly vyrábět nejprve se světle šedou a v pozdějších letech také s černou trubkou sirény. V letech 1970 až 1972 na ně „přezbrojovaly“ všechny vozy československých bezpečnostních sil, včetně mnoha desítek starších i nových dvanáctsetdvojek ve službách socialistické Veřejné bezpečnosti. Škoda 1202 se sériově vyráběla do 1971 a z přebytečných náhradních dílů se „Stejšny“ montovaly v pobočném závodě AZNP ve Vrchlabí až do roku 1973. Většina vozů dostala majáky AZD 500 se světle šedou trubkou sirény. Pár posledních dvanáctsetdvojek se kolem roku 1973 objevilo i majáky AZD 500 s černou trubkou sirény. V té době už ale „Stejšny“ s konstrukcí z prvorepublikové Škody Popular definitivně zastaraly. Veřejná bezpečnost je proto postupně nahradila vozy VAZ 2102 (známé také jako LADA 1200 Combi), které vyráběl Sovětský svaz v licenci od italského Fiatu.

1970 Škoda 1202 jihlavského OO VB, která se stala předlohou modelu v úpravě Model DEPO. Tuto a další fotografie vozu Škoda 1201 s majáky LB-3 a AZD 500 najdete na webu Retro muzea ve Strnadicích.
________________________________________________________
Přesně podle fotografie

Předlohou k úpravě tohoto modelu se stal snímek několika vozů Škoda 1202 osazených majáky AZD 500, který pořídil fotograf na dvoře jihlavského útvaru Sboru národní bezpečnosti. Tuto a další fotografie „esenbácké Stejšny“ s majáky AZD 500 si můžete prohlédnout ve fotogalerii na webu Retro muzea ve Strnadicích. Jako skutečnou předlohu si z dobové fotografie vybralo Model DEPO pro úpravu vůz „1970 Škodu 1202 – Veřejná bezpečnost“ se státní poznávací značkou: B 40767.

Státní poznávací značky

Autenticitu modelu „esenbácké Stejšny“ z roku 1970 zdůrazňují přesně provedené značky „B 40767“ ze skutečného vozu, který jezdil začátkem sedmdesátých let v Obvodním oddělení VB v Jihlavě. Detailní provedení značek modelu z dílny Model DEPO zvyšují i takové detaily, jako jsou věrně zobrazené hlavice upevňovacích šroubů, kterými byly SPZ přišroubované ke karoserii.

Na modelu v úpravě Model DEPO je také odstraněný původní silnější výlisek přední SPZ. Modelová státní poznávací značka je vyříznutá plotrem z vinylu v síle „plechu v měřítku 1:43“ a zapadá mezi oba díly předního blatníku stejně jako na skutečné dvanáctsetdvojce.

Na modelu vlevo je ponechaná silnější podložka zadní státní poznávací značky, zatímco na modelu vpravo je SPZ nalepená přímo na karoserii. Působí to věrněji, ale úprava je náročná. Při demontáži silnější podložky zadní SPZ hrozí poškození laku modelu.
________________________________________________________
Autentické pozadí a podstavec vitrínky

Fotografie na pozadí ukazuje klasickou kontrolu s příslušníkem SNB a jeho „civilními“ pomocníky někdy začátkem sedmdesátých let na výpadovce z Mladé Boleslavi směrem na Jičín. V rohu pozadí je umístěná cedule místního „Obvodního oddělení Veřejné bezpečnosti v Ml. Boleslavi“.

Pozadí modelu tvoří fotografie kontrolního stanoviště VB na výpadovce z Mladé Boleslavi směrem na Jičín. „Esenbákům“ někdy asistovali dobrovolní pomocníci s označením PS a dobrovolní zdravotníci s červeným křížem na pásce navlečené na rukávě .
________________________________________________________

Podstavec je polepený imitací živičného povrchu asfaltky, která vede z Mladé Boleslavi. Uprostřed podstavce je označení „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“, tedy vůz v provedení z roku 1970, kdy na něj v garáži útvaru SNB namontovali maják AZD 500 se šedou sirénou. V levém rohu podstavce je znak SNB, který od roku 1978 nosili příslušníci Sboru národní bezpečnosti na náramenících. Vpravo státní znak Československé socialistické republiky ve slavnostní ratolesti. V pozdější době vznikl ve zjednodušené verzi jako odznak na čepici stejnokroje SNB vz. 67, který nosili příslušníci Veřejné bezpečnosti.

Na podstavci modelu jsou po stranách názvu 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost
symboly, které se v pozdější době objevily také na uniformách příslušníků Sboru národní bezpečnosti, pod nějž VB spadala.
________________________________________________________
Model 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost s majákem AZD 500 je balený do standardní krabičky Model DEPO.
________________________________________________________

Data o modelu „1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost“ s majákem AZD 500

▪ Projekt a design: Model DEPO
▪ Podklad: dobové předpisy SNB a fotografie vozů Škoda 1202 ve službách VB v letech 1970 až 1975
▪ Katalogový kód: MDA5, číslovaná edice
▪ Zdrojový model: Abrex 143ABS-728A1
▪ Model majáku AZD 500: Czech Auto Legends – odlévání do ocelových forem; pochromovaný rotátor majáku
▪ SPZ: AClivery z dat Model DEPO
▪ Plexivitrínka: Abrex
▪ Polep podstavce: AClivery – matná fólie s nataveným tiskem, ořez plotrem; grafika Model DEPO
▪ Pozadí vitrínky: Fotografie z archivu Jana Splídka; tisk AClivery na karton 250g; data grafické studio Model DEPO
▪ Přebal vitrínky: tisk v externí tiskárně na 300 g karton, lesklá laminace, výřez laserem – grafika Model DEPO
▪ Kompletace setu: Model DEPO
▪ Cena 1395 Kč, pro fanoušky Facebooku Model DEPO s obvyklou slevou.

První modely jsou vyprodané. DALŠÍ VYROBÍME A BUDEME HNED ODESÍLAT 25. LEDNA 2021, až dostaneme potřebné komponenty.

Model 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost s majákem AZD 500 si můžete PŘEDOBJEDNAT e-mailem na info@modeldepo.cz, pro fanoušky Facebooku Model DEPO s individuální slevou.

Na zadní straně krabičky modelu 1970 Škoda 1202 – Veřejná bezpečnost s majákem AZD 500 je štítek s názvem modelu a jeho série. Číslo označuje pořadí modelu v úpravě Model DEPO, v jakém byl zhotovený.
________________________________________________________
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.