Model z fotografie: „Škoda 1201 Taxi Praha – štafl Malá Strana“ – Abrex 1:43 v dioramatu Model DEPO

1956 Škoda 1201 – Taxi v úpravě a dioramatu Model DEPO představuje klasický škodovácký „Sedan“ ve službách někdejší Autoslužby Praha a typickou postavu nově se rodící kasty socialistických taxikářů. Model i postava taxikáře jsou zhotovené přesně podle dobové fotografie z pražského Malostranského náměstí. Snímek zobrazuje vůz TAXI s externím taxametrem a rozšafného pražského taxikáře, na kterém je vidět, jak si svou výnosnou profesi užívá i letech nejtvrdší komunistické diktatury. Model DEPO tímto dioramatem startuje svou historickou sérii modelů a dioramat, nazvanou výstižně „Tak jsme žili“.

Tento model si můžete koupit v e-Shopu Model DEPO. Pro fanoušky Facebooku Model DEPO je se slevou při objednávce přes SZ.

Pražský taxikář je ležérně opřený o vůz Škoda 1201 s externím taxametrem, přesně jako na fotografii, která ho zachytila na štaflu na Malostranském náměstí v Praze.
________________________________________________________

Přesně podle fotografie

Trojici pražských taxikářů klábosících na štaflu na Malostranském náměstí zachytil v padesátých letech neznámý fotograf. Na fotografii je taxík Škoda 1201 „Sedan“ s externím mechanickým taxametrem na předním blatníku. Fotografie ukazuje i část Tatry T1-603, která ve flotile vozů Autoslužby hl. města Prahy představovala „hogofogo“ vůz, v němž se vozili hlavně diplomati a zahraniční návštěvníci Prahy.

Ústřední postavou fotografie je fešácky oblečený pražský taxikář, bohorovně opřený o „Sedan“ pražské autoslužby. Na „kunšafty“, hlavně diplomaty a zahraniční návštěvníky, se vyšňořil do obleku s barevnou kravatou a s kytkou v klopě. Model postavy pražského taxikáře v obleku s vestou a v botách s „psí dečkou“ zhotovil modelář Jan Čulík přesně podle dobové fotografie. Aby bylo diorama Model DEPO plně autentické, vymaloval barvy obleku a vesty taxikáře podle instrukcí historičky odívání minulého století.

Fotografie štaflu na Malé straně z poloviny padesátých let, podle které Model DEPO zhotovilo autentickou úpravu modelu „Škoda 1201 TAXI Praha od Abrexu ve velikosti 1:43.
________________________________________________________

Model „1956 Škoda 1201 – TAXI Praha, štafl Malá Strana“

Základem dioramatu je model Abrex 1956 Škoda 1201 „Sedan“ ve velikosti 1:43. Model DEPO ho doladilo přesně podle dobové fotografie typického taxíku z padesátých let. Na bocích „Sedanu“ jsou identifikační přerušované bílé pruhy vozu TAXI, které vidíte i na fotografii. Na přední dveře se tehdy ještě nemalovala identifikační čísla, která se používala na taxících až od začátku šedesátých let.

Model doplňuje i charakteristický taxametr, který se na přední blatník vozů TAXI u nás montoval až do padesátých let . Tento taxametr byl plně mechanický, s náhonem z motoru od mechanismu tachometru automobilu. Červená nebo zelená barva cedulky na jeho vrcholu taxametru označovala, jestli je vůz volný nebo obsazený. Externí taxametry a časoměr jízdy se musely nastavovat z vnějšku vozu, vyžadovaly pravidelnou údržbu a brzy do nich v dešti zatékalo. Začátkem šedesátých let je už v Československu zcela vytlačily taxametry montované do interiéru.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Na modelu „1956 Škoda 1201 Taxi Praha – štafl Malá Strana“ v úpravě Model DEPO je autentická SPZ „OE-96-15“, která je na skutečném voze zachyceném na fotografii z padesátých let.
________________________________________________________

Státní poznávací značky

Cedulky SPZ zhotovilo Model DEPO přesně podle vozu na fotografii a v rozměru 1:43. Počáteční písmena státní poznávací značky OE-96-15 ukazují, že vůz byl registrovaný v Praze-město ve polovině padesátých let. V letech 1953 až 1960 se pro Prahu-město vydávaly značky s počátečními písmeny OE až OI.

Zatímco identifikační pruhy na voze jsme nechali zhotovit jako vodní obtisk, státní poznávací značky jsme dali vytisknout z folie oříznuté plotrem. SPZ tak mají tloušťku materiálu, která zhruba odpovídá tloušťce jejich plechu zmenšeného na rozměr 1:43.

Autentické pozadí a podstavec vitrínky ze „štaflu Malá Strana“

Fotografie ukazuje štafl na pražském Malostranském náměstí v místě, kde je dnes ohraničené placené parkoviště. Do pozadí vitrínky jsme vlepili dobovou fotografii tohoto místa z konce padesátých let, která ukazuje střechy domů nad štaflem Malá Strana s charakteristickou siluetou pražského hradu na obzoru. Výjev doplňuje cedule „Autoslužba hlavního města Prahy“, která v padesátých letech vozy TAXI v metropoli provozovala.

Pozadí modelu „1956 Škoda 1201 Taxi Praha – štafl Malá Strana“ doplňuje znak Autoslužby hl. m. Prahy a cedule, která visí na Malostranském náměstí u taxikářského štaflu.
________________________________________________________

Podstavec je polepený imitací dlažby, kterou najdete na parkovišti dodnes. Nad označením štaflu Malá Strana je tzv. malý znak hlavního města Prahy, který podnik Autoslužba přebral z minulé doby a používaly ho i nástupnické podniky taxislužby až do devadesátých let.

Kasta pražských taxikářů za socialismu

Soukromé „drožkaře“, jak se za první republiky říkalo řidičům vozů TAXI, vyhnali od řemesla komunisté v letech 1948 až 1949. Jejich živnosti znárodnili a podniky i auta jim sebrali. Na jejich místo nastoupili noví, kádrově prověření řidiči, kteří si taxikářskou profesi za socialismu brzy změnili ve „zlatý důl“. Za komunistického režimu panoval v zemi nedostatek všeho možného, v roce 1953 navíc komunisté několikanásobně devalvovali československou korunu a volně směnitelná západní měna byla u nás prakticky nedostupná. A z této situace začali hlavně pražští taxikáři profitovat.

Taxikáři často vozili dobře postavené režimní aparátčíky, od kterých jim za jejich úsluhy občas „kápla“ nějaká ta výhoda. Velkým „ritem“ byli také zahraniční diplomati a návštěvníci hlavního města, kteří mohli za svezení zaplatit i v dolarech nebo v jiné západní měně. A když se jim navíc našponovalo jízdné, vydělal si taxikář z jediné jízdy víc, než kolik si vydělal dělník nebo úředník za celý pracovní den. Tyto praktiky za socialismu postupně převládly, ale režim je toleroval, protože nová kasta taxikářů byla vůči poměrům v zemi loajální a s tehdejšími strukturami pevně prorostla.

Model „1956 Škoda 1201 Taxi Praha – štafl Malá Strana“ je balený do standardní krabičky Model DEPO.
________________________________________________________

Data o modelu „1956 Škoda 1201 Taxi Praha – štafl Malá Strana“

▪ Projekt a design: Model DEPO
▪ Podklad: dobová fotografie ze stanoviště TAXI na Malé Straně v Praze v padesátých letech
▪ Katalogový kód: MDH1 (Model DEPO Historie), číslovaná edice
▪ Série: Tak jsme žili
▪ Zdrojový model: Abrex 143ABS-711MI
▪ Model taxametru: MoJe – 3D tisk, Jan Čulík – ruční malování; návrh Model DEPO
▪ Polepy a SPZ: AClivery z dat Model DEPO
▪ Postava taxikáře: MoJe – 3D tisk, Jan Čulík – ruční malování; návrh Model DEPO
▪ Plexivitrínka: Abrex
▪ Polep podstavce: AClivery – matná fólie s nataveným tiskem, ořez plotrem; grafika Model DEPO
▪ Pozadí vitrínky: AClivery – karton 250g; data grafické studio Model DEPO
▪ Přebal vitrínky: tisk v externí tiskárně na 300 g karton, lesklá laminace, výřez laserem – grafika Model DEPO
▪ Kompletace setu: Model DEPO
▪ Cena 1595 Kč, pro fanoušky Facebooku Model DEPO se slevou při objednávce přes SZ

Na zadní straně krabičky modelu „1956 Škoda 1201 Taxi Praha – štafl Malá Strana“ je štítek s názvem modelu a jeho série. Číslo označuje pořadí modelu v úpravě Model DEPO, v jakém byl zhotovený.
________________________________________________________
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.