Novinka CAL 1:43 – ruský postrach Krkonoš, aneb GAZ-69 a Moskvič ve službách socialistické Veřejné bezpečnosti

Dvě klasická auta Veřejné bezpečnosti z dob „hlubokého socialismu“ přineslo modelářské sdružení Czech Auto Legends CAL. Precizně provedené modely ve velikosti 1:43 zpodobňují Moskvič 427 a GAZ 69 z posledního roku, kdy ještě „Sbor národní bezpečnosti SNB“ používal modrobílé značení svých vozů. Oba modely umístil CAL do jednoduchého minidioramatu, které představuje dlážděnou horskou silnici ze sedmdesátých let a krkonošskou chalupu. Oba vozy totiž před půl stoletím sloužily Obvodnímu útvaru VB v Peci pod Sněžkou.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Limitovaná edice dioramatu 1975 Moskvič 427 – Veřejná bezpečnost a GAZ 69 Hlídka VB, Obvodní oddělení VB Pec pod Sněžkou v provedení CAL 1:43
Limitovaná edice

Jak už je to v CAL častým zvykem, minidiorama vychází v limitované edici 24 kusů. CAL ale tentokrát vyrobil dvě téměř stejné sady 24 a 24 limitovaných modelů. Liší se jen v tom, že v jedné sadě je Moskvič 427 a GAZ 69 a ve druhé sadě je namísto GAZu 69 se složenou střechou model GAZu 69A s nataženou střechou. Kromě této jednotlivosti a rozdílech v označení gazů na podstavcích obou minidioramatů jsou jinak obě sady víceméně stejné.

Model si můžete zakoupit nebo objednat v našem e-Shopu Model DEPO.

Dokonalá přestavba

Pro úpravu posloužily CAL modely DeAgostini. Modeláři je nejprve rozebrali a karoserie zcela zbavili původního laku. Poté je nastříkali modrou barvou, která se tehdy používala na moskvičích a gazech Veřejné bezpečnosti. Odstín modré barvy vozů SNB tehdy nebyl přesně specifikovaný. SNB většinou dostával vozy v modré barvě výrobce a na jejich karoserie se pak v dílnách stříkaly bílé, červeně lemované pruhy.

Moskvič 427 Veřejné bezpečnosti z československého filmu „Holka na zabití“. O moskvičích v barvách VB se jinak za socialismu říkalo, že v něm „esenbáci mohli honit zločince tak leda do první zatáčky, tedy pokud by také neměl moskviče“.

Hlavní vychytávkou obou modelů jsou právě ony bílé pruhy. Ty jsou totiž poctivě nastříkané bílou barvou, tak jak se stříkaly na skutečné vozy. Na moskviči se tak pruhy hezky rozprostírají i na oblinách blatníků, kde by se obtisky už krpily. Ještě víc je tato dokonalá metoda patrná na modelech gazíků. Tam barva krásně kopíruje reliéfy průduchů po bocích přední kapoty a samozřejmě i otvory v masce chladiče. Toho by se sebelepším vodním obtiskem natož samolepkou nedalo nikdy dosáhnout.

Sovětské stroje

Moskvič 427 reprezentuje auto, které jsme museli odebírat ze Sovětského svazu v rámci RVHP. Přestože byl u nás v sedmdesátých letech stále zoufalý nedostatek nových automobilů, o zoufale nekvalitní ruské moskviče stál tehdy málokdo. Většinu lidí vedla často k nezájmu vůči ruským autům nechuť k všemu, co nám okupační SSSR vnucoval. Moskviče byly navíc nejhoršími auty, která se k nám nuceně dovážela. Jejich jízdní vlastnosti, zvlášť na pneumatikách sovětské výroby za deště, byly doslova život ohrožující. asi nejhoršíčasto k tomu často vedly

V dioramatu vyniká provedení modelu GAZ 69 Hlídka VB. Bílý pruh, který prochází přes průduchy pod přední kapotou a maskou chladiče, není možné ztvárnit obtiskem nebo samolepou. Modeláři CAL ho proto provedli jako na skutečném voze nástřikem bílé barvy lakýrnickou pistolí.

Moskvič byly tak špatná auta, že je kritizovaly i tehdejší československé motoristické časopisy. V roce 1968 o nich třeba Svět motorů napsal: „Zcela nevyhovující byla u zkoušeného vozidla ruční brzda, již nejen že nebylo možno použít jako nouzové, ale nebyla dostatečně účinná ani jako parkovací. Málo zdařilé se zdá být pérování a tlumení. Již při nijak zvlášť rychlé jízdě na vlnité vozovce se projevuje velmi nepříznivě špatná souhra pružících elementů a tlumičů, vedoucí až k těžko kontrolovatelným pohybům celého vozidla.“ Dokonce i v roce 1975, kdy panovala tuhá cenzura normalizačního režimu kritizoval Svět motorů spotřebu Moskviče 412 v průměru 11,7l/100 km a hlavně to, že: „… tuhá náprava nepříznivě ovlivňuje poměr odpérovaných a neodpérovaných hmot vozidla, ale především nedokonalým ustavením zejména v příčném směru výrazně zhoršuje jízdní vlastnosti vozu.“

Robustním „držákem“, který projede i nezpevněnou cestou, byl sovětský „džíp“ GAZ 69. Na modelu je patrné krásné provedení stříkaného bílého pruhu vozu Hlídky Veřejné bezpečnosti.

GAZ 69 naproti patřil k oblíbeným vozům ve své kategorii. Jeho předností byla dobrá průchodivost terénem a relativní spolehlivost. I GAZ 69 s pohonem na 2 kola ale dosahoval běžně spotřeby kolem 15 l/100 km. Osvědčená konstrukce tohoto vozu pochází z 2. světové války, kdy Sověti okopírovali americký Bantam jeep, a protože šlo o auto určené pro Rudou armádu, investovali do jeho vývoje a výroby maximum možného. SNB používala GAZy 69 pro služby VB hlídky. Jeho schopnost jezdit mimo zpevněné silnice využívali esenbáci hlavně na horách jako Krkonoše, odkud si CAL vzal předlohu pro své modely.

Kde a za kolik

Ať už byl vztah k sovětské provenienci a ke komunistické Veřejné bezpečností jakýkoliv, obojí patří ke světu, ve kterém jsme v historicky nedávné minulosti žili. Proto je jako exkurzi do naší minulosti připravil i CAL. Nové modely limitovaných edicí Moskvič 427 a GAZ 69 nebo GAZ 69A jsou k sehnání prostřednictvím emailu nebo v e-shopu Model DEPO, na Facebooku Czech Auto Legends nebo Reklamné a zberateľské modely áut. Cena za minidiorama se dvěma modely je v České republice 3895 Kč a na Slovensku 149 EUR.

Tradiční luxusní přebal Czech Auto Legends CAL se zlatě raženým písmem

Modely v úpravě Czech Auto Legends CAL si můžete zakoupit v našem e-Shopu Model DEPO.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.