TEST: Novou řadu modelů „1998 Škoda Felicia Combi – 1:43“ vydá po prázdninách Abrex. Felicie od DeAgostini vedle něj vypadají jako hračky

Událostí roku 2022 bude pro sběratele škodovek velká novinka Abrexu nová řada modelů Škoda Felicia Combi facelift ve velikosti 1:43. Abrex připravuje její premiéru už na na září 2022. Finální výrobní vzorek jedné z verzí modelu „1998 Škoda Felicia Combi GLX – Abrex 1:43″ jsme detailně otestovali, ještě než se přijde do prodeje. Novinku Abrexu jsme porovnali s konkurencí nadnárodní společnosti DeAgostini, s modelem „1998 Škoda Felicia GLX hatchback“, který vyšel v Kaleidoskopu vozů Škoda a „1994 Škoda Felicia Combi GLX – DeAgostini 1:43“, který do prodeje v trafikách teprve přijde. Test Model DEPO vám ukáže modely detailně, se všemi pro a proti, a pomůže vám s rozhodnutím, jestli se spokojit s levnější loukostovou Felicií od DeAgostini, a nebo jestli se vyplatí investovat do dražšího sběratelského modelu Abrex.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Událostí roku 2022 pro sběratele škodovek bude hlavní letošní novinka Abrexu zcela nová řada modelů 1998 Škoda Felicia Combi – 1:43. Na snímku je luxusnější verze vozu GLX. Zatímco dosud nejnovější řadu modelů 2020 Škoda Octavia IV liftback a Combi 1:43 vyrábí Abrex v Česku, v případě této faceliftované Felicie Combi vsadil na svou tradiční výrobu v Číně. A není to na škodu. Viditelně hezky provedená 1998 Škoda Felicia Combi – 1:43 zjevně navazuje na klasické provedení modelů Abrex, které česká společnost z Divišova u Benešova vyrábí v čínském Dongguanu už od roku 2004.

Pohled zpředu ukazuje rozdílný přístup ke zpracování modelu faceliftované Felicie v Abrexu a v DeAgostini. Maska chladiče na modelu Abrex je jemně propracovaná s tenkým chromovaným rámečkem, tak jak to odpovídá skutečnému vozu. Model DeAgostini naproti tomu degraduje jemně řečeno odfláknutá maska, nereálně velká světla, nereálně vyhnuté stěrače a hračkovsky podané české registrační značky. Na modelu od Abrexu jsou i jemněji zpracované správně postavené stěrače a zrcátka bez otřepů, které jsou na Felicii DeAgostini. Rušivé jsou na faceliftových Feliciích od DeAgostini i dva výstupky pro montáž na podstavce, které trčí z podvozku modelu.

Kdo financuje recenze a další články na webu Model DEPO

Provozovatelem nezávislého informačního webu pro sběratele Model DEPO je vydavatelství Miramis, s.r.o., které financuje veškerou jeho redakční práci. Články píšeme na základě vlastního redakčního rozhodnutí a nepřijímáme za ně žádné prostředky. V našich e-shopech Model DEPO shop.modeldepo.cz a Chytré kostky chytrekostky.cz prodáváme modely konkurenčních značek Abrex, IXO Models, Norev, iScale, Foxtoys, DeAgostini, Model DEPO a další.

Také srovnávací pohled na zadní partie modelů Škoda Felicia od Abrexu a DeAgostini vypovídá o mnohém. Zatímco nová 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 je i ze zadní strany modelově čistá, hrubší tvary modelů DeAgostini prozrazují úspory na kvalitě výroby a najdeme na nich i chyby vůči skutečným autům. Když porovnáte zelenou faceliftovou Felicii a červenou faceliftovou Felicii (vpravo), vidíme, že na rozdíl od Abrexu postrádá model DeAgostini vytápění zadního skla, které se od roku 1998 montovalo na všechny škodovky. Stejnou chybu vykazuje i červená starší Felicie GLX od DeAgostini (vlevo), do těchto luxusnějších škodovek se montovalo vytápění zadního skla i před faceliftem. Anachronická jsou na faceliftové Felicii i „bílá“ couvací světla. Na faceliftové Felicie se montovala couvací světla černě podbarvená, tak jak jsou správně osazená na modelu Abrex. Ve srovnání s modely DeAgostini naopak vytýkáme Abrexu detail trubky výfuku. Modely DeAgostini ho mají autenticky „začerněný“, zatímco na modelu Abrex je trubka výfuku stříbrně „zaslepená“.

Siluety modelů Škoda Felicia Combi od Abrexu a DeAgostini jsou si velmi podobné, optické rozdíly samozřejmě zkreslují černé nárazníky starší verze vozu a barvy nárazníků v barvě karoserie na faceliftu. Z bočního pohledu je nejvíc patrné, že tato kola Abrexu jsou trochu větší než na skutečném voze. Drobněji než ve skutečnosti zas působí kola na modelu DeAgostini. Na kombíku od DeAgostini je také přehnaně silné černé lemování bočních zadních skel a naopak chybně tenká boční černá lišta, která byla na skutečných Feliciích mohutnější.

Výběr typu vozu 1998 Škoda Felicia Combi

Společnost Abrex měla při výběru typu škodovky šťastnou ruku. Od staršího modelu 1994 Škoda Felicia – Abrex 1:43 se liší nejen tím, že jde o kombík, ale model zároveň představuje novější faceliftovanou verzi Felicie s chromovaným rámečkem masky chladiče. Abrex se navíc trefil i do mezery, kterou má v Kaleidoskopu slavných vozů Škoda DeAgostini. Ten sice Felicii Combi vyrobil, ale její starší verzi před faceliftem. DeAgostini vyrobil i faceliftovou Felicii, ale tu jen ve verzi hatchback. Model 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 tedy představuje typ škodovky, který ve všech sbírkách zatím chybí.

Karoserie nového modelu 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 je věrně ztvárněná a na testovaném modelu je bezchybný lak, který dobře kryje, ale zároveň svou tenkou vrstvou věrně prokresluje detaily. Karoserie modelů Felicie od DeAgostini také tvarově odpovídají skutečným vozům, lak je řekněme průměrně kvalitní, ale celkovou autentičnost modelu degradují nedostatečně kvalitní a chybné detaily. Zajímavé je porovnání kol všech tří modelů, která nejsou na žádném z nich ideální. Na kombíku DeAgostini (vlevo) je patrné, jak se kola modelu neautenticky propadají do karoserie. Kola na hatchbacku od DeAgostini (vpravo) jsou usazená do karoserie lépe, ale výlisek není tak jemný jako na Abrexu. A „hliníková“ kola Abrexu jsou sice vylisovaná s modelářskou jemností, ale působí trochu větší a neautenticky se jeví jejich patrně vypouklý střed.

Sázka na osvědčenou výrobu českých modelů Abrex v Číně

Abex vyvinul novou modelovou řadu 1998 Škoda Felicia Combi částečně v Česku, makety už vyvíjel v Číně a osvědčených provozech v jihočínském Dongguanu se teď celá produkce první série modelů vyrábí. Základem pro přípravu tohoto modelu ještě nebyla 3D data skutečného vozu, která získává Abrex ze Škody Auto pro modely novějších vozů. Pro vývoj modelu této starší škodovky musel Abrex použít velký 3D scanner, kterým naskenoval skutečnou 1998 Škodu Felicia Combi facelift. Takto získaná data se pak počítačově dále upravila pro vývoj modelu. Práce na modelování 3D vzorků a příprava všech dílů pro výrobu už probíhaly v Číně.

Připravovaná 1998 Škoda Felicia Combi je tak dalším úkrokem v dlouhodobé strategii přesunu výroby modelů z Číny do Česka, kterou už několik let deklaruje vedení společnosti Abrex. Z pohledu sběratelů to ale může být úkrok pozitivní. Abrex zatím v Česku zápolí s vyššími náklady na práci a technologie a také s menší způsobilostí českých dodavatelů dostát nárokům na výrobu precizních sběratelských modelů. Příprava modelu faceliftové Felicie Combi v Česku a jeho výroba v Číně tak může být příslibem vyšší kvality a příznivější ceny, jakou známe už z podařeného modelu staršího hatchbacku 1994 Škoda Felicia, který Abrex vyrábí v Číně už déle než deset let.

Rozdílný přístup Abrexu a DeAgostini k modelům Škody Felicia ve velikosti 1:43 charakterizuje také interiér. Zatímco Abrex si dal v modelu práci s autentickou šedou barvou interiéru, tmavšími sedáky sedaček, černou řadící pákou a tiskem tachometru a otáčkoměru, DeAgostini zvolil pro model 1994 Škoda Felicia Combi GLX neautentickou černou barvu interiéru a jakékoliv barvy a potisky v interiéru vypustil. Je to škoda, protože výlisek interiéru DeAgostini je v některých místech i jemněji modelovaný než u Abrexu, ale to vše ve špatně zvolené černé barvě pod skly modelu zanikne.

Načasování prodeje nové modelové řady

Testovaný výrobní vzorek modelu 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43, který vidíte na fotografiích Model DEPO, představuje přesně to, co se teď v jihočínském Dongguanu vyrábí a co si za pár měsíců budete moct koupit v Abrexu a v e-shopech Model DEPO. Vedení Abrexu si nechalo poslat tyto vzorky letecky. Výroba už naplno běží a první série nových modelů by se měla přepravovat kontejnerovou námořní dopravou z Číny do Hamburku v srpnu. Pokud nenastanou komplikace při dopravě, společnost Abrex chce uvést do prodeje první verze faceliftovaného kombíku Felicie v září 2022.

Vyšší míru modelářské poctivosti ukazuje Abrex i při zpracování partií modelu, které vám většina
e-shopů na fotografiích neukáže. Ve srovnání s podvozkem modelu 1994 Škoda Felicia Combi – DeAgostini 1:43 vidíte na modelu 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 mnohem víc detailů, hlavně na přední nápravě. Celkový dojem podvozku Abrexu naproti tomu trochu kazí kolečka ve světle šedé barvě, která do podvozkového výlisku vystupují z interiéru modelu.

Všechny verze faceliftové Felicie Combi od Abrexu

Pro recenzi Model DEPO jsme z Abrexu zatím získali jen verzi modelu 1998 Škoda Felicia Combi GLX v tyrkysově zelené metalíze. Je to samozřejmě jen jedna z mnoha barevných verzí, které Abrex připravuje. Modely mají kopírovat všechna provedení faceliftového kombíku podle vzorníku mladoboleslavské automobilky Škoda Auto z konce devadesátých let. A co je ještě ambicióznější plán, Abrex chce vyrobit v této modelové řadě všechny hlavní „majákové“ verze vozu Škoda Felicie Combi z let 1998 až 2001.

Ve výrobním programu nové modelové řady bude podle zákulisních informací víc než deset různých modelů Škoda Felicia Combi facelift s výstražnými majáky s modrými, červenými nebo oranžovými světly – samozřejmě vozy Policie České i Slovenské republiky, dojde i na městskou policii, kombíky ve službách hasičů, letištní servis a další atraktivní verze tohoto vozu. K získání podkladů pro tento ambiciózní projekt se Abrex spojil s Policejní historickou společností o. s. Její předseda Čeněk Sudek zajistil pro přípravu modelů historické podklady a dobové fotografie, aby všechny verze odpovídaly skutečným vozům z konce devadesátých let. Celá paleta modelové řady 1998 Škoda Felicia Combi bude čítat podle našich odhadů asi 25 verzí a společnost Abrex je bude postupně uvádět do prodeje několik následujících měsíců, při takovém množství zřejmě až do příštího roku.

Modely řady 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 připomínají stylem a kvalitou současný model 1994 Škoda Felicia hatchback – Abrex 1:43, který se montuje do staršího menšího typu vitrínky „Cararama“ s lichoběžníkově vystupujícím podstavcem. Nová 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 ale dostala novější plochý a větší podstavec, který se používá na nové modely Abrex vyráběné v Česku i v Číně.
Model 1998 Škoda Felicia Combi – Abrex 1:43 se bude prodávat v dnes už tradiční novější větší vitrínce, které se v Abrexu interně říká vitrínka „R5“. Pro recenzi Model DEPO jsme získali výrobní vzorek modelu ve verzi GLX, zabalený jen s vitrínkou. Jaký bude přebal této novinky Abrexu, zatím není známé. Předpokládáme, že to bude jedna z barevných verzí současného novějšího přebalu, nejspíš v oranžovo-bílém provedení, s majáky ve fialovo-bílé barvě. Zatím to ale společnost Abrex nepotvrdila.
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Model DEPO, Miramis, s.r.o. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s L. Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s P. Lagnerem). Studio Model DEPO připravilo také oficiální katalog Abrex 2018/2019, propagační materiály pro FoxToys, grafiku pro Czech Auto Legends a další .materiály pro výrobce kovových modelů.