Opulentní Corgi Classic byly marným pokusem konkurovat sérii Matchbox Yesteryear

Jedinečná série Matchbox Yesteryear od svého založení v roce 1956 skoro dvacet let nenarazila na žádnou konkurenci. Tak krásně propracované modely historických vozidel nedokázal za srovnatelnou cenu vyrábět nikdo. Jediný, kdo se tehdy proti yesteryearům pokusil prorazit, byl tehdy proslulý britský výrobce kovových modelů Mettoy.

Když se začátkem padesátých let objevil Lesney na scéně kovových modelů, dominantní britští výrobci jako Meccano Ltd. nebo Mettoy Ltd. ho dlouho přehlíželi jako jednoho z těch, kdo „jen kopírují“ jejich výrobky. Pravda, Lesney kopíroval o sto šest, ale dlouho u toho nezůstalo. Když přišel s inovativní Matchbox Series a pak s yesteryeary, uchvátil postupně nečekaně velkou porci britského a brzy i světového trhu. Zavedené firmy se pak se zpožděním snažily konkurenci Lesney čelit, ale bylo už pozdě.

Černý model ‚1915 Ford Model T‘ ze série Corgi Classic odpovídá víc podobě skutečné fordky než ‚Y-1B 1911 Ford Model T‘ ze série Matchbox Yesteryear s mosazně lesklými koly, rámem okna bez skla a s dalšími neautentickými detaily. Červený yesteryear z Lesney ale působil
lépe dílensky zpracovaný, a co je dost podstatné, i když to není vidět, byl o hodně levnější.

Mettoy vyráběl kovové hračky už před druhou světovou válkou. V roce 1953 založil dceřinou firmu Playcraft Toys Ltd., kterou v mnohém úspěch matchboxů inspiroval. V roce 1956 představil Playcraft slavné Corgi Toys. Zaměřil se přitom šikovně na větší modely soudobých automobilů v měřítku občas se blížícímu 1/43, takže se zpočátku dostal do konkurenčního boje s matchboxy jen nepřímo.

V lednu roku 1964 ovšem představil Playcraft modely veteránů Corgi Classic. Za oficiální důvod startu nové série označil 30. výročí založení společnosti Mettoy.

Model 1910 Daimler 38 HP ze série Corgi Classic je asi 1,5krát větší než Matchbox Y-13B 1911 Daimler Type A12 a má autentičtější barvu i krásně provedené figurky řidiče a zámožné rodinky. Přesto plastová maska chladiče, plastový rám čelního skla a přehnaně lesklé pokovené světel trochu kazí finiš jinak nádherně propracovaného modelu.

Oproti sérii Yesteryear zvolil Mettoy, resp. Playcraft, částečně odlišnou strategii. Chtěl konkurovat nejenom impériu Lesney, ale také rodícím se modelům historických automobilů od italských firem Rio a Dugu, které se v malých počtech objevily už v šedesátých letech. Corgi Classic jsou v průměru o čtvrtinu větší a v některých partiích detailněji provedené než ypsilonky Matchbox. Na rozdíl od yesteryearů mají třeba čelní skla zhotovená z plexiskla. Většinu z nich navíc oživovaly realisticky provedené malované figurky.

Ani Corgi Classic nicméně nezachytily nástup jednotného měřítka 1/43. Také pro Playcraft bylo marketingovou a logistickou prioritou, aby se jeho modely vešly do stejně velkých bytelných krabiček. Na všechny se tiskl univerzální obrázek historického vozu a do každého boxu se vkládal černobílý prospekt s popisem skutečného automobilu.

Modelové a dílenské zpracování Corgi Classic představovalo v šedesátých letech světovou špičku. Model 1927 Bentley 3 Litre měl dokonce jako samostatné komponenty bubny brzd, výfuk i tlumič výfuku, vše samozřejmě z kovu.

Velikostí a konstrukcí působí modely Corgi Classic impozantně, ale některé exempláře nesou stopy horšího konečného dílenského zpracování než yesteryeary. Pro hraní jsou poněkud křehčí a ve své době byly asi dvakrát dražší než ypsilonky.

V řadě Corgi Classic se během pěti let postupně v několika verzích vyráběly modely 1915 Ford Model T, 1927 Bentley 3 Litre, 1910 Daimler 38 HP, 1910 Renault 12/16 a 1912 Rolls-Royce Silver Ghost. V katalogu Corgi pro rok 1968 se objevil také obrázek dodávkového vozu 1915 Ford T s nálepkami Lyons Tea. Do prodeje se ale v šedesátých letech nedostal.

Krabičky Corgi Classic byly dvojdílné s otvíracím víkem. Byly do nich vložené letáky s historiíí vozu a jeho popisem. Jediný 9041 Rolls Royce se balil do blisterpacku, který se dal otevřít bez poškození.

Proti zavedeným, kvalitním a levnějším yesteryearům ale Corgi Classic nakonec neobstály. Mettoy nestačil dostatečně rozšířit nabídku veteránů, nedokázal snížit cenu a jeho větší modely „nepasovaly“ ani mezi ypsilonky. V roce 1969 Mettoy výrobu nevelké série nádherných modelů ukončil, protože nenesla očekávaný zisk. Dohromady se vyrobilo něco přes jeden a půl milionu všech modelů Corgi Classic, což nemohlo prodeje yesteryearů vážněji ohrozit.

Pozdější vlastníci značky Corgi obnovili řadu Classic v osmdesátých letech, a část inovovaných modelů ze šedesátých let znovu poslali na trh. Došlo dokonce i na Ford T s nálepkami Lyons Tea. V té době už ale prorazilo na trh mnohem víc výrobců s novými generacemi modelů, mezi kterými Corgi Classic už sehrály jen podružnou úlohu.

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let zařadil Corgi do inovované série Classic Cars i vozy z padesátých a šedesátých let jako tento Jaguar Mark II. V té době už ale čelil konkurenci z dalších stran, kterou také nakonec neustál a postupně ztrácel pozice na scéně kovových modelů.


.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

1 komentář: „Opulentní Corgi Classic byly marným pokusem konkurovat sérii Matchbox Yesteryear

Komentáře nejsou povoleny.