Ostravská drožka, aneb Škoda 1201 Sedan – Abrex 1:43 v provedení Model DEPO jako „TAXI Ostrava“

Model „1956 Škoda 1201 TAXI“ od Abrexu upravilo Model DEPO do podoby ostravské „drožky“ z poloviny padesátých let. Auto dokumentuje poměry v moravskoslezské metropoli po nástupu komunistického režimu. Ostrava patřila k jednomu z mála výjimečných míst, kde si řada „obyčejných“ pracujících žila za socialismu „nad poměry“. Horníci a dělníci od vysokých pecí byli za komunistického režimu natolik privilegovanou třídou, že jejich platy o hodně převyšovaly ostatní profese. Taxíky se v hornických oblastech vozila nejenom režimní honorace, ale často se v nich vraceli z flámů i horníci „stachanovci“ , kteří „smývali pot a prach“ z tvrdé práce na divokých ogarských jízdách po ostravských hospodách.

1956 Škoda 1201 TAXI Ostrava v úpravě Model DEPO je osazená autentickým taxametrem, které se u nás montovaly na „drožky“ do druhé poloviny padesátých let. Vzadu je tehdejší mezinárodní poznávací značka ČS, protože vozy ostravské autoslužby občas jezdily i do blízkého Polska.

Modely 1956 Škoda 1201 Sedan TAXI si můžete koupit v e-Shopu Model Depo.

Po únorovém puči v roce 1948 Gottwaldův režim rychle znárodnil všechny živnosti včetně autodopravy. Do té doby soukromým taxikářům zakázali komunisté podnikání a většinou jim sebrali jejich auta, mezi nimi i vozy Tatra 57, které jim zůstaly z doby první republiky. Ve válkou poničené severní Moravě a Slezku toho mnoho nezbylo. Komunisté ale přesouvali do této oblasti prostředky a dotace z celé země, protože se po vzoru Sovětského svazu rozhodli přeorientovat československé hospodářství na extenzívní těžký průmysl. Ostravsku a dalším hornickým regionům to ale příliš štěstí nepřineslo. Těžkou daní za investice do nových dolů a vysokých pecí bylo zničené životní prostředí, exhalace s vážnými dopady na zdraví lidí a města zjizvená výstavbou provozů těžkého průmyslu a paneláků.

1956 Škoda 1201 TAXI Ostrava v úpravě Model DEPO je osazená autentickými ostravskými státními poznávacími značkami. V padesátých letech začínaly SPZ v Ostravě písmeny PG. Červená barva se vozech TAXI mohla vyskytnout, na vozy Škoda 1200/1201 se v AZNP Mladá Boleslav stříkala a Abrex v této barvě modely TAXI vyrábí. Ve filmu se skutečné červené Sedany objevily například v seriálu Major Zeman v dílu Kvadratura ženy.

Ostravská taxislužba za socialismu

V první polovině padesátých let rozhodlo komunistické vedení převést veškerou městskou autodopravu do jednoho velkého „národního“ podniku. 1. července 1953 zřídilo „Komunální služby města Ostravy“. Do tohoto podniku byly převedené i všechny vozy taxi. Ředitelství tohoto podniku sídlilo v centru Ostravy na tehdejší Gottwaldově třídě (dnes 28. října) č. 1. Komunální podnik v komunisty „privilegovaném“ městě dostal i prostředky na nákup nových vozů pro taxislužbu, nebo jak se tehdy říkalo autoslužbu. K dosluhujícím Tatrám 57 se povinně nakupovaly nové sovětské vozy GAZ Poběda a Volha. Dostalo se ale také na pohodlné vozy Škoda 1200/1201 Sedan a později i na luxusní Tatry 603. Tato auta se do taxislužby většinou zařazovala až ojetá po komunistických funkcionářích z krajských a okresních stranických a státních úřadů.

Těžký důlní průmysl s těžebními věžemi prostupoval až do města Ostrava.

V roce 1960 komunistické vedení podnik reorganizovalo a 1. července 1960 z něj odvodilo známé „Služby města Ostravy, státní podnik“. Pro taxislužbu se toho ale už příliš nezměnilo. Vozy Škoda 1200/1201 Sedan v té době byly ve svých nejlepších letech a dosluhovaly ve městě až do poloviny šedesátých let.

Pozadí modelu 1956 Škoda 1201 TAXI Ostrava v úpravě Model DEPO charakterizuje snímek moravskoslezské metropole z padesátých let. Vpravo je cedule Gottvaldovy třídy s číslem popisným 1, kde sídlil tehdejší podnik Komunální služby města Ostravy, který provozoval autodopravu se službou TAXI.

Po Škodě 1200/1201 Sedan se dlouho v ostravské taxislužbě další škodovky neobjevily. Škoda Octavia se v šedesátých letech vyráběla jen jako dvoudveřová a ani novější rozměrově nevelká Škoda 1000 MB nebyla pro taxislužbu vhodná. Jednotlivě se jako taxíky provozovaly koncem šedesátých let vozy Škoda 100/110 a v sedmdesátých a osmdesátých letech pak Škoda 105/120. Škodovka, která by obstála ve službách TAXI jako starý dobrý Sedan 1200/1201, přišla až v roce 1996 v podobě novodobé Škody Octavia I.

Model DEPO přinese také vozy taky z dalších velkých měst Československa, z Prahy, Bratislavy a Brna.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Vitrínka a podstavec modelu 1956 Škoda 1201 TAXI Ostrava v úpravě Model DEPO. Vpravo od názvu vozu je znak města Ostravy a vlevo tehdejší znak Československa.

Ostrava u výstaviště Černá louka na přelomu padesátých a šedesátých let

Náměstí Lidových milicí v centru Ostravy na přelomu padesátých a šedesátých let
Model 1956 Škoda 1201 TAXI Ostrava v přebalu Model DEPO

Model 1956 Škoda 1201 TAXI Ostrava v úpravě Model DEPO vychází jako číslovaná edice. Číslo podle pořadí výroby každého modelu je umístěné na štítku vzadu na přebalu vitrínky.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.