Panhard PL 17 v měřítku 1/18








Solido: Panhard PL 17 sedan a cabrio (rok 1961 a 1963)


Po finančních těžkostech v roce 1955 firmu musel zachraňovat Citroën, který ji v roce 1967 převzal definitivně, aby v ní vyráběl obrněná vozidla. Panhard PL17 Tigre byl nástupcem vozu Dyna. Tento malý poválečný vůz s hliníkovou karoserii, rámem a se vzduchem chlazeným dvouválcem „boxer“ byl v roce 1954 překonstruován. Přední pohon zůstal zachován, obsah válců byl zvětšen a nová větší karoserie měla více aerodynamické linie. Motor 848 cm3 s výkonem 44,2 kW (60k) umožnil slušnou maximální rychlost 145km/h. Přestože jej při uvedení na trh zastínil legendární Citroën DS, předstihl tento lehký, rychlý a úsporný (7,4 l průměrná spotřeba) Panhard o mnoho let svoji dobu. Pár nápadů stojí jistě za připomenutí, umístění brzdových bubnů pro lepší chlazení vně kola nebo přední stěrače, které směřovaly proti sobě aniž by se srazily. Dále pak použití hliníku, velmi dobře prosklená karoserie a mnoho dalšího. Vyráběl se v letech 1961-1964, kdy bylo vyrobeno 130 000 všech karosářských variant (sedan, kabriolet, kombi atd.). Kabrioletů bylo vyrobeno velmi malé množství, protože cena byla skoro dvakrát vyšší než u sedanu.


Tento zajímavý automobil vyrábí v měřítku 1/18 zatím pouze jedna firma a to francouzské Solido. Solido vyrábí dvě verze tohoto automobilu, jejím čtyřdveřový sedan (francouzské označení Berline) a dvoudveřové otevřené Cabrio.


Panhard PL 17 sedan 1961









Panhard PL 17 1961 sedan

Panhard PL 17 sedan z roku 1961 je velmi povedený model. Na první pohled každého upoutá aerodynamické řešení karosérie s nízkým součinitelem odporu. Chromové díly na modelu pěkně pasují a jsou velmi dobře zpracované, blinkry, světla a ostatní části vozu, vše je dotažené a nic není řešeno pouze nátěrem. Panhardovské poklice jsou nezaměnitelné a jejich jednoduchost nádherná. Model je kvalitně nastříkán, střecha je černá spolu s vnitřní stranou kapoty, zbytek modelu je žlutý, přechody barvy jsou dobře zvládnuty. Kapota jde zvednout a Solido napodobilo motor velmi dobře. Model není odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Interiér vozu je zpracován spíš průměrně, sedadla jsou slušná, ale některé detaily (třeba pedály) působí dost plastově. Model bohužel nemá otevírací kufr.

 


 


Panhard PL 17 Cabrio 1963










 Panhard PL 17 1963 cabrio


Panhard PL 17 cabrio z roku 1963 je partnerským modelem, proto výrobce mnoho dílů podvozku a karosérie mohl použít stejných. Model cabria vyšel ve dvou barevných variantách. První byla bílá s hnědým interiérem a druhá tato světle modrá s červeným interiérem. Střecha je napevno složená a neumožňuje mít model s nataženou střechou což je škoda. Modernější verze cabria má již vnější zpětné zrcátko, karosérie je pouze dvoudveřová a již v této době Panhard udělal jedny přední dveře mnohem větší, pro snadnější nastupování na zadní sedadla. Na předních stěračích podle mě udělalo Solido chybu a jsou znázorněny špatně, správně jsou od sebe jako na sedanu. Interiér vozu je stejný jako u sedanu jen se liší výplně dveří, palubní deska má dva nové kruhové přístroje a zadní plato je překryto složenou střechou. (jedno z prvních aut, které skládalo střechu naplocho za sedadla) Další díly jsou identické a zpracované stejně dobře jako u sedanu.


 

 







Panhard PL 17 1963 cabrio – krásný interiér

Závěr:


Panhard PL 17 v měřítku 1/18 výrobce Solido zpracovává velmi dobře a výrobce se nedopustil zásadnějších chyb. Model mohl být odpružen, i když to podle mého názoru není tolik důležité. Spíše je otázkou, proč není otevírací kufr, když je vyroben z jiného dílu a přímo si o možnost otevírání říká. Zda zvolíte verzi čtyřdveřového sedanu nebo dvoudveřového cabria záleží pouze na Vás a chybu jistě neuděláte ani u jednoho z nich. Interiér je na slušné úrovni a více vynikne samozřejmě v Cabrio verzi.


 


 


 


 










Panhard PL 17 1961 Taxi 


Doplněno:


Jako poslední verze kterou firma Solido před krachem vydala, je Panhard PL 17 Taxi. Tato verze vyšla pro francouzský trh v počtu 2500ks. Od běžného PL 17 je jiná světlounce zelenou barvou karosérie, stříbrným venkovním taxametrem a štítkem „Taxi“. Podle mého názoru je to pěkné rozšíření variant i když bych raději uvítal cabrio verzi s nataženou střechou.


 



 


 


 


text a foto B@RT


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *