PRAGA AN 1924 -1940 Model s prokletým osudem…

 









PRAGAMEMOR: Praga AN 8 1928 – Ambulance a Valník
Motor malé Pragy byl čtyřválcový benzínový o zdvihovém objemu pouhých 1240 cm3. Výkon, který byl identický s osobní alfou, činil u prvních sérií 15,5 kW (21k) při 2800 ot./min. Převodovka byla čtyřstupňová se zpátečkou a s řadicí pákou umístěnou na podlaze. Největší rychlost byla jen 40 km/h.


Vývoj pokračoval na tehdejší dobu velmi rychle a s ním se zvětšoval i zdvihový objem motoru. Nejdříve na 1324, pak 1695, 1947 a nakonec až 2492 cm3. Zajímavá byla i cenová politika. Někdy kolem začátku výroby 6. série Pragy AN byla její cena stanovena šikovně tak, že se rovnala ceně jednoho páru vystrojených tažných koní. Myšlenka tak dobrá, že nakonec na trhu zvítězil plechový kůň.


 


Nároky zákazníků však stále stoupaly a vedly Pragu ke zvyšování nosnosti a také ke zvyšování zdvihového objemu motoru a jeho výkonu. V jedenácté sérii měla Praga AN již čtyřválec 1695 cm3 a nosnost 1000 kg. Za necelý rok se potvrdilo, že je to stále málo a tak přišel motor 1947 cm3. Protože požadavky trhu byly neuvěřitelně velké, za dva roky přišla devatenáctá série se šestiválcovým motorem 2492 cm3 a s nosností 1,5 tuny.


Úspěšný motor byl pak používán v mnoha automobilech a jiných vozidlech Praga jako byly třeba silniční válce nebo traktory. Celkem bylo v období let 1924 až 1940 vyrobeno ve 23 sériích 5565 vozů Praga AN s různými modifikacemi. Z nich se například vyrobilo 330 malých autobusů s označením Praga AO pro 15 sedících cestujících. Slogan automobilky Praga zněl „Vozy Praga, vozy na statisíce kilometrů“.



 


Praga AN 8 série Pragamemor 1/24 

 

Model Praga AN 8 vznikl vlastně náhodou ve slévárně ČKD, jako pokus o vlastní výrobní program ČKD Služby a.s. a zároveň se mělo jednat o nepeněžní kompenzaci dluhu mezi jednotlivými úseky ČKD. Celý model byl od začátku prokletý. Nejprve vlastní model, který vyšel v hračkovském měřítku 1/24, místo osvědčeného modelářského 1/43 či 1/18. To jej na spoustě trzích na západě deklasovalo pouze na hračku. Dále ČKD mohlo zaměřit úsilí spíš na mnohem prodávanější a zvučnější jména jako je například Tatra a když už Praga tak začít raději Pragou RN. Ta byla ve světě mnohem více známější, byla zasazena do druhé světové války a třeba ve verzi Wehrmacht by se v Německu dobře prodávala. Místo toho zvolili typ, který u nás i na západě nikdo moc nezná. Spousta věcí při výrobě nebyla dotažena do konce. Společnost nechala vyrobit několik tisíc samolepek Pilsner Urquell na pivovarský valník, aby zjistila, že bez zaplacené licenční známky je nemůže na modely umístit. Dále nebyl pořádně vyřešen příliš měkký a nekvalitní obal pro model, čímž se vylučovala jednoduchá poštovní distribuce. Na modelu samém byla udělána spousta chyb a celková detailnost a rytí nejsou žádný zázrak. Hmotnosti modelu nebyly dimenzované plastové prvky a model se de facto rozpadal, hlavně to platí pro zavěšení kol. Pak přišla poslední „třešnička na dortu“, kdy výrobní program naletěl podvodníkovi, který objednal na 5000 ks pro export a samozřejmě hotových modelů neodebral a nezaplatil ani jeden. Tím bylo dílo dokonáno a vše skončilo na dlouhou dobu ve skladech. Když sklady začaly překážet pro stavbu nové haly, byl při jejich vyklízení model rozprodán za zbytkové likvidační ceny. Formy a mnoho dílů modelů skončily jednoduše ve šrotě…


 









PRAGAMEMOR: Praga AN 8 1928 – Pivovarský valník, TYP 001
Původní Praga je vlastně automobilová divize ČKD a její model vyráběla i stejná značka jako skutečný vůz v roce 1928 což není v dnešní době příliš běžné a i proto se jedná o pravé Pragovky.  S řadou Pragamemor se původně počítalo jako s ucelenou sérii modelů v měřítku 1/24, která bude zhotovena z velké části z kovu a pouze částečně z plastových dílů. Zákazník si měl koupit velmi jednoduchou stavebnici, kterou po složení opatřil přibalenými samolepkami. Trochu to připomíná český Monti systém s kovovými hlavními prvky. Modely Praga AN 8 měly vyjít nejprve ve verzi pivovarský valník a ambulance s plachtou, dále se počítalo s otevřeným vyhlídkovým autokarem a také verzí sanitního speciálu. V dalších sériích Pragamemor se měl sběratel seznámit s osobními a užitkovými vozy Praga.


Prototypy modelů začaly vznikat kolem roku 1992 a výroba byla ukončena v roce 1998. Vyrobena byla pouze jediná série, která se oficiálně nikdy nezačala prodávat a skončila ve skladech ČKD. Původní plán model prodávat jako stavebnici, nebyl nikdy realizován a skoro všechny modely se prodaly složené pro cluby Praga – další modely byly dodatečně sestaveny až drobnými prodejci z překoupených dílů. Tím došlo k tomu, že vzniklo mnoho variací na dvě vyrobené varianty modelu. Vyroben byl pouze pivovarský valník se třemi sudy a sanitní verze s plachtou a lehátky.


 

Nejpočetnější je pivovarský valník, ambulancí je mnohem méně. Vždy, když se modely někde objevily, tak se jednalo o zásoby ze skladů ČKD, či jinak „nalezené“ a překoupené kousky. Původní modely se objevily nejprve v pragováckých klubech za ceny kolem 600Kč což na hračky bylo hodně a na model byl výrobek málo detailní, proto si jej koupilo pouze několik nadšenců – sběratelů a fandů značky. Dále se model začal postupně a spontánně objevovat na modelářském trhu. Nikdy se ale oficiálně nezačal prodávat v obchodní síti. Díky tomuto zamotanému osudu se jedná o velmi zajímavý nedoceněný kousek pro Vaši sbírku.  

Popis modelu:

Model Praga AN 8 z roku 1928 série Pragamemor je v měřítku 1:24. Model je velmi bytelný a těžký, hmotnost má skoro půl kila a kvalitní slévárenský odlitek ukazuje na místo vzniku v ČKD. Z kovu je odlita velká část dílů, jako kompletní rám, zavěšení a disky kol, maska, kabina, plastové jsou jen korby a pár menších drobnějších částí.








PRAGAMEMOR: Praga AN 8 1928 – Ambulance, TYP 002


Nápisy, značky a dva přístrojové budíky tvoří samolepka. Na Ambulanci jsou červené kříže řešeny tiskem. Model není odpružen, ani nemá funkční řízení, sundat lze pouze celou přední kapotu. Správná varianta je pivovarský valník, bez plachty se třemi sudy a bez boční samolepky Pilsner Urquell. Ambulance má být celá bílá, mít korbu s odklápěcím čelem a na ní dvě hnědá lehátka na černých rámech. Tím, že mnozí podnikavci zásoby ze skladů dodatečně sestavovali, tak mnoho modelů je různě kombinovaných, pivovarský valník s bílou plachtou, občas třeba chybí obtisky v kabině atd.


Model byl balen v plastovém přepravním blistru, který po složení modelu měl funkci jako box na uskladnění modelu. Příbalem byla i knížečka, něco jako dobový technický průkaz na AN 8, u verze ambulance se chybně uváděla v průkazu jako AO-8 což měla být knížka pro otevřený autobus. Modely se měly exportovat i do Německa, proto měly tento průkaz v němčině a hotový model byl ještě dodatečně přidělán k podstavci drátkem. U pivovarského valníku byl ještě přibalen propagační letáček. Na všech propagačních fotografiích byly nafoceny prototypy modelů, které se reálným dost vzdalovaly. Model celkově působí jednoduchým dojmem, není moc detailní, hlavní části mu nechybí, ale je na něm vidět doba vzniku a především malá zkušenost výrobce s modely jako takovými. Dnes by šlo více o kovovou hračku v měřítku, než propracovaný model. Dále absence otevíracích částí mu na hodnocení nepřidá. Kladem je dobré slícování dílů, kvalita plastových výlisků a velká fortelnost. Hlavně kovové části zaslouží velkou pochvalu. Na modelech se objevují samolepky Pilsner Urquell, které k původní stavebnici byly přibaleny, ale kvůli ochranným známkám na pozdějších modelech už v příbalu nejsou.









PRAGAMEMOR: Praga AN 8 1928 – Stavebnice


Závěr:


Co napsat závěrem. Pokud by model nevznikl ve stejné firmě, kde se vyráběla jeho skutečná předloha, a pokud by skoro všechny modely nebyly prodány složené  namísto připravených stavebnic, nebyl by asi tak zajímavý a zapadl by do průměrné řady podobných kousků. Je to ale naprostý modelářský unikát legendárního českého náklaďáčku Praga, a proto by měl mít důstojné místo ve Vaši sbírce. Škoda jen, že nevyšly všechny čtyři plánované verze, možná by tak našly více sběratelů, kteří by jej ocenili…


text a foto B@RT


 


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *