První kovový model Abrex „Škoda Octavia Combi Tour“ ve velikosti 1:43 je v Muzeu autíček v Přísece u Jihlavy

Po dlouhé anabázi se do veřejné sbírky společnosti Abrex dostal její historicky první kovový model – žlutě nalakovaný prototyp Škoda Octavia Combi Tour v měřítku 1:43 z roku 2003. Jak potvrdil Obchodní ředitel Abrexu a kurátor sbírky Robert Švec, tento raritní exemplář je už umístěný ve výstavní vitríně Muzea autíček v Přísece. Stal se tak jedním z hlavních exponátů mezi artefakty ze začátků výroby modelů Abrex.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Prototyp Škoda Octavia Combi Tour ve velikosti 1:43 ve své poslední fázi, kdy už je model odlitý ze zinkové slitiny a nastříkaný a vybavený všemi doplňky. Zástupci Abrexu a Škody Auto ale nakonec nebyli s jeho podobou spokojení, a tak se muselo vše stornovat a začít znovu.

Prvním modelem měla být tehdejší Škoda Octavia Combi Tour s otvíracími dveřmi. V té době ještě v Abrexu uvažovali o tom, že budou vyrábět modely 1:43 s otvíracími dveřmi, případně i kapotami. Podobně jako jiné firmy vyrábějící kovové modely ale narazili na technologické možnosti odlitků z tradiční zinkové slitiny. Problematický byl velký kloub „pantů“ dveří, škvíry kolem otvíracích komponentů a otázka tenkých rámů oken dveří.

Přední dveře byly koncipované jako otvírací. Na prototypu modelu byly zatím jen vlepené. I tento prvek byl kontroverzní, protože nebylo technologicky možné, aby se s korpusem dveří otvíral i rám jejich oken.

Osud prvního kovového modelu Abrex byl pohnutý. Když společníci firmy Radek Bukovský a Roman Rabiňák po mnoha jednáních a pokusech zjistili, že v České republice nenajdou kapacity, které by dokázaly naplnit mnohatisícové objednávky kovových modelů pro automobilku Škoda Auto, navázali spolupráci s hongkongskou společností Hongwell. Příprava prvních modelů probíhala v Česku, Abrex si otevřel zastoupení se svým pracovníkem v Hong Kongu a 3D rezinové mock-upy a pak i formy se vyvíjely v zařízení Hongwellu v čínském Dongguanu.

Abrex vyrobil první vzorky v zařízeních Hongwellu v Číně. Krabičky Abrexu s pozadím Pražského hradu se v té době teprve vytvářely. V Hongwellu proto prozatím zabalili prototyp do krabičky Cararama.

Podoba modelu se vytvářela složitě. Zástupci Abrexu, jejich vývojáři, lidé z automobilky Škoda Auto, vedoucí projektu Abrexu detašovaný v Hong Kongu, zástupci hongkongské společnosti Hongwell a pracovníci z provozů v čínské Dongguanu tehdy teprve vytvářeli mechanismy vzájemné spolupráce a postupy při výrobě modelů. Do schvalovacího procesu se v roce 2003 dostalo několik prototypů. Nebyly ještě zcela dopracované, přední dveře tvořily samostatné díly, ale zatím bez otvíracího mechanismu, do karoserie byly jen vlepené. Zástupci Škodovky a Abrexu po vyhodnocení prototypů došli k závěru, že na modelu je příliš tvarových nepřesností a že se v takové situaci nevyplatí rozsáhle upravovat už zhotovené formy. Abrex se poté dohodl s Hongwellem, že se vzorky a hlavně formy zkušební série v čínských provozech zlikvidují a Abrex začne přípravovat zcela nově pojatý model.

Také štítek s názvem vozu a logem Škoda Auto je dnes raritou. V roce 2003 nebyl ani tento návrh podstavce schválený. Nové modely Abrex se pak montovaly na plastový podstavec bez štítku, s názvem vozu na jeho šikmé přední straně.

Abrex tehdy své vzorky zlikvidoval. Minimálně jeden prototyp modelu ve žluté barvě ale zůstal v Obchodním oddělení automobilky Škoda Auto. Odtud se ho pak po roce 2010 získal soukromý sběratel. Dnes už můžeme říct: „Naštěstí.“ Většina vzorků zhotovených do té doby z rezinu i zinkové slitiny se totiž na základě rozhodnutí vedení Abrexu a Škody Auto skutečně zlikvidovala. Abrex se tehdy okamžitě pustil do vývoje zcela nového modelu, tentokrát už bez otvíracích dveří a nikdo v těch dobách netušil, že by se jednou tento „zavržený model“ mohl stát jednou z největších sběratelských rarit.

Kontroverzní model v měřítku 1:43, ke kterému se nikdo oficiálně nehlásí. Na jeho podvozku je znak Hongwellu, ale hongkongská společnost na jeho výrobu neměla licenci. Dnes se má za to, že nějaký čínský výrobce zkopíroval jeden ze vzorků Abrexu, zhotovil podle něj nové formy a vyráběl pak model v této policejní verzi.

Podle informací, které dostal Abrex, Hongwell formy na výrobu tohoto modelu zlikvidoval. Model Škoda Octavia Combi Tour se nicméně asi rok poté dostal do prodeje v podobě bílého vozu policie se zelenými pruhy. Ředitel společnosti Abrex Jan Mizera, který je také mnohaletým sběratelem modelů a znalcem technologie jejich výroby, soudí, že tato policejní Octavie Tour 1:43 nebyla odlitá ze stejných forem jako žlutý prototyp. Mohlo ale jít o jeho zdařilou kopii.

Ve hře tehdy bylo hodně aktérů a to, co se stalo v provozech v Číně, se dnes už asi nikdo nedopátrá. Autenticita žlutého prototypu prvního abrexu je ale potvrzená. A je jen dobře, že ve Škodovce tehdy tento „nepovedený“ prototyp nezlikvidovali.

Zachráněný vzorek prvního kovového modelu Abrex je dnes uložený ve vitríně s historickými artefakty společnosti v Muzeu autíček v zámku Příseka u Jihlavy.
Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.