Raritní Abrex 1:43 – Škoda 110 L v zelené barvě Rallye – příběh s otevřeným koncem

Není to v pravém slova smyslu limitovaná edice ani model skutečné tovární Škody 110 L Rallye. A přesto je zelená Škoda 110 L s černými kapotami a s nápisy Rallye ve velikosti 1:43 jednou z největších ikon mezi modely Abrex. Neseženete ji totiž v žádném obchodě ani na e-shopech prodejců. Společnost Abrex ji prodává jako exkluzivní šperk pouze na svých výjezdních a dalších speciálních akcích.

Napůl „nechtěné“ dítě

Historie vzniku tohoto modelu začala v roce 2010. Když Abrex ve spolupráci se Škoda Auto připravoval do výroby nový model stodesítky ve velikosti 1:43, objevil se v obchodním oddělení Abrexu nápad připravit speciál, který by se prodával exkluzivně jen na speciálních akcích. A když šlo o Škodu 110 L, zcela logicky padla volba na její speciální „prodejní“ verzi Rallye upravenou v továrně AZNP Mladá Boleslav pro soutěže.

Nápad se všem zamlouval, Abrex měl jasnou představu, jak by měl model vypadat, ale dopadlo to napůl jinak. Problém nastal v provozech Hongwellu, kde se vyráběl model na základě zadání a dokumentace připravené v Abrexu. Hongwell nebyl schopen vyrobit model stodesítky Rallye se všemi odlišnostmi od sériového vozu za přijatelnou cenu. Abrex proto nakonec zvolil kompromis a nechal vyrobit Škodu 110 L v sériové výbavě, jen v atraktivní barevné kombinaci zelené karoserie s černými kapotami a s nápisy Rallye.

Tato elektronová kola na šotolinu se montovala na Škodu 110 L Rallye, Škodu 130 RS i na plejádu dalších soutěžních škodovek. Zkusmo jsme je převzali z modelu Abrex 1:43 – Škoda 130 RS. Na modelu stotřicítky jsou ale tenčí silné osičky a užší náby kol, takže jsou pro sériovou úpravu stodesítky nepoužitelná. Škoda 110 L v barvách Rallye sice na elektronových kolech vypadá atraktivně, ale do výbavy skutečné tovární 110 L Rallye by jí navíc ještě chybělo mnoho dalších komponentů.

Samozřejmě, bez elektronových kol, přídavných světel, ochranného rámu, anatomických sedadel a další speciální výbavy nepředstavuje model tovární soutěžní škodovku. Abrex nicméně vyrobil stodesítku v podobě, v jaké si ji za socialismu podomácku upravila řada nadšenců. Ti si nejčastěji jen přestříkali černou barvou kapoty své rodinné škodovky a nalepili na boky vozu „rychlé“ nápisy Rallye vystřižené z černé lepenky. Doplňky jako anatomické sedačky, elektronová kola a další vymoženosti byly tehdy za socialismu pro „obyčejného“ smrtelníka nedostupné.

Úspěch rozhoduje

Škoda 110 L v barvách Rallye byla součástí první edice stodesítek v roce 2011. Abrex ji představil až na své první výjezdní akci a speciální model v atraktivním provedení okamžitě získal ohromnou popularitu. Už na prvních akcích museli lidé na stáncích Abrexu omezit prodej na jeden exemplář černo-zelené stodesítky na jednu osobu. Hned se totiž našli spekulanti, kteří chtěli na stáncích vykupovat exkluzivní model po více kusech a vydělávat na jeho předražených přeprodejích.

Velký úspěch stodesítky v černo-zelené barevné kombinaci s nápisy Rallye paradoxně pohřbil myšlenky na dodatečné dodělání modelu do provedení ostrého soutěžního vozu. Projekt na přestavbu modelu v Česku vznikl v obchodním oddělení Abrexu už v roce 2011, když došly z výroby v Dongguanu dodávky první edice stodesítek. Kalkulace na zvláštní výrobu kol, přídavných světel, celý vnitřek modelu s anatomickými sedačkami, ochranným rámem, „kapličkou“ nad přístrojovkou a další díly byla neúprosná. Výroba tolika speciálních dílů, demontáž, montáž modelu, balení a další náklady by model neúměrně prodražily. A projekt by navíc kanibalizoval prodej původního levnějšího a už velmi populárního modelu.

Pravý Abrex 1:43 v barvách vozu Rallye se zelenou karoserií s černou kapotou pochází z první edice modelu Škoda 110 L z roku 2011. Poznáte to například podle zadního čela modelu s černě probarvenými otvory v masce pod světly. Na modelu z druhé edice stodesítek z roku 2017 je registrační značka s reverzním černým podkladem.

Zůstane stodesítka v barvách Rallye raritou?

Model stodesítky v barvách Rallye dělá atraktivní jeho krásné provedení, to, že pochází z rozebrané první edice, ale také politika Abrexu, který ho už déle než sedm let nepustil do obchodní sítě. Zjišťovali jsme proto přímo v Abrexu, jaká bude jeho další politika jeho prodeje. Ředitel společnosti Jan Mizera i šéf obchodu Robert Švec ujistili Model Depo, že se přístup k tomuto modelu nezmění. Abrex bude nadále prodávat svou ikonickou černo-zelenou stodesítku s nápisy Škoda a Rallye pouze na svých výjezdních a dalších speciálních akcích, a to až do vyprodání jejich zásob.


Stodesítka v barvách Rallye pochází z první edice modelů Škoda 110 L ve velikosti 1:43. Na první pohled to poznáte podle krabičky Abrex z roku 2011.

Sběratelský potenciál stodesítky v barvách Rallye

Společnost Abrex prodává na výjezdních akcích svůj speciální model Škoda 110 L v zelené karoserii s černou kapotou a nápisy Rallye za cenu 595 Kč. Model můžete čas od času sehnat i na Aukru, protože se úplně nedá zabránit tomu, aby ho někdo nekoupil na stánku Abrexu ze spekulativních důvodů. Na Aukru se pak letos takové exempláře vydražily za dvojnásobné až trojnásobné částky.

Je ale otázkou, zda shánět takový krásný model z pohodlí domova na Aukru, a nebo zda spojit jeho získání třeba se zážitkem z účasti na výstavě automobilů, modelů nebo na jiné atraktivní akci. Abrex samozřejmě z obchodních důvodů neuvádí, kolik mu zbývá vytoužených stodesítek v barvách Rallye. Je ale reálný předpoklad, že na letošní akce ještě jejich zásoba vystačí.

____________

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.