Sen našich západních soudruhů Trabant 601

 


Historie automobilky Trabant:



        Trabant je jedna ze značek vyráběných v minulosti automobilkou Sachsenring v saském městě Zwickau. V předválečném období patřila továrna automobilce Horch, která se zabývala výrobou luxusních vozidel.









Trabant 601S (novější verze nárazníků)


Po 2. světové válce byla továrna Horch zabrána Sověty a po krátkou dobu se v továrně vyráběly rovněž vozy IFA F8 a IFA F9 vycházející z předválečného vozu DKW F8. Jejich výroba byla ovšem převedena do automobilky AWE v Eisenachu, kde se z nich v roce 1956 zrodil automobil s pojmenováním Wartburg. Od roku 1955 se ve Zwickau vyráběly luxusní automobily s označením P240 Sachsenring. Tyto vozy byly určeny zejména pro prominentní představitele východoněmeckého režimu a byly vytvořeny i otevřené modely pro vojenské přehlídky. Výraznějšího rozšíření tyto vozy ovšem nezaznamenaly a v duchu uplatňované politiky byla dána přednost vývoji skutečně lidového vozidla.

Předchůdce Trabantu s označením P70 byl rovněž postaven na základech automobilu DKW F8. Poprvé u něj byla použita karoserie z Duroplastu, která se v budoucnosti stala typickou známkou Trabantů. 7. listopadu 1957, v den 40. výročí Velké říjnové socialistické revoluce, sjel z pásu první Trabant 500 (P50); ke konci roku 1959 byla ukončena výroba modelu P70.









Trabant 601S (novější verze nárazníků)


V roce 1962 byla představena verze P60, která se od svého předchůdce odlišovala jen minimálně. Teprve v roce 1964 byla karoserie Trabantu významně přepracována a výsledkem se stal Trabant 601 (P601). Ve stejné podobě, jen s malými změnami byl Trabant 601 vyráběn až do července roku 1990.

Ve své době byl Trabant 601 velmi progresivním automobilem, který byl jako první v masové míře vyráběn z plastů. Poháněl ho dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu 26 koní. Vybaven byl čtyřstupňovou převodovkou s volnoběžkou. Na přání byla montována poloautomatická převodovka Hycomat. Trabant 601 byl k dostání s dvěma stupni výbavy (S nebo de Luxe) a ve dvou karosářských variantách – Limousine a Universal (Combi). Mimo to byla vyráběna i verze Tramp s plátěnou střechou a plátěnými dveřmi, která byla využívána východoněmeckou policií a později byla k dispozici i v civilním provedení. Během celého období výroby docházelo jen k minimálním inovacím, přestože byla připravena celá řada velmi zdařilých prototypů.









Trabant 601S de Luxe (starší verze nárazníků)


Jedinou výraznější inovací bylo zahájení montáže již vodou chlazených čtyřtaktních motorů Volkswagen v roce 1990, při které i karoserie prodělala drobné omlazení. Stejný typ motoru se začal montovat i do vozů Volkswagen Polo. Další výrazné změny byly řadicí páka na podlaze, vpředu kotoučové brzdy a přemístění palivové nádrže do zadní části vozidla. Trabant 601 se tak dočkal označení Trabant 1.1. Špatná ekonomická situace automobilky a nezájem zákazníků o tyto vozy způsobily, že dne 30. dubna 1991 sjel z výrobních pásů ve Zwickau poslední Trabant 1.1

     

 


 


Trabant 1/18 Sun Star

 

Kovový model Trabanta 1/18 vyšel nejprve v obalech pod značkou Vitesse a následně Sun Star, oba modely odlišuje pouze nápis výrobce na podvozku modelu. Model existuje ve variantách limuzína a kombi nazvaný Universal. Nejprve si popíšeme model, následně verze a jejich rozdíly. Trabant má na rozdíl od vzoru celokovovou karosérii s plastovým podvozkem. Model má funkční řízení propojené s volantem, umožňuje otvírat kapotu a přední dveře. Kufr ani třetí dveře u Kombi verze otevřít bohužel nejdou, což je velká škoda.







Trabant 601S de Luxe (starší verze nárazníků)
Vůz není odpružen což podle mě u modelu zase až tak nevadí.


Přední světla jsou ještě postaru na plastové čepy a mřížka chladiče je tvořena potiskem plechu, k plusu musím přiznat, že je maska věrná originálu, který není také skrz žebrován. Pod kapotou najdeme motor, který tvoří několik dílů včetně baterie a cívek s kabely ke svíčkám, v hrubých rysech je motor dobrý, ale mohl být detailnější a opatřen popisky například na baterii a podobně. Kapota při maximálním otevření urazí spolehlivě stěrače. Výrobce měl použít delší hák pro kapotu a mohlo to být v pořádku, proto ji otevírejte jemně jen do poloviny. Přední dveře nemají okna což nevadí tolik, jako to, že u verzí de Luxe chybí protiprůvanová plexi v rohu dveří, kterými byl Trabant pověstný. Zadní část vozu je bez výhrad, světla jsou v složená ze dvou barev, odrazka je přidělána jako u originálu samostatně. Celá karosérie je kvalitně nastříkaná matným lakem, který se věrně podobá originálu a to i na omak. Podvozek modelu je celoplastový, jedná se o destičku, kde vidíme základní profily, každopádně přední i zadní zavěšení kol je velmi zjednodušeno a má pouze základní rysy. Spodní část motoru je pouze vyobrazena na podvozku a zvýrazněna stříbrnou barvou, přední nosník motoru je naznačen v hrubých obrysech.







Trabant 601S de Luxe – Universal (novější verze nárazníků)
Nic už nezachrání nátěrem odlišená lanka ruční brzdy, šrouby zadní nápravy. Z dalšího dílu je vyrobený výfuk, který je, nevím proč, zelený a pouze s chromovým prvním tlumičem. Trochu slabinou modelu je špatně dimenzovaný podvozek, který drží šrouby pouze v rozích karosérie a v prostřední části má tendenci se lehce prohýbat dovnitř, hlavně u kombi verzí je to znát. Výrobce jej měl přichytnout dalšími šrouby, zpevnit příčníkem v karosérii, nebo dělat prostě pevnější. Mnohem větším problémem jsou až moc velké držáky pro čtyři přepravní šrouby, které jsou z boku vidět a kazí linie podvozku. Interiér vozu ukazuje spartanskou výbavu tohoto automobilu, sedadla se povedla, přístrojovka s jedním budíkem také. Podlaha je z dalšího dílu, proto je někdy z jiné barvy plastu až po přihrádku pod palubní deskou. Trochu více mohl výrobce odlišit spínače na palubní desce. Polstrování dveří je bez výhrad, snad jen, že chybí sluneční clony.

 

Verze a rozdíly:


Barevných verzí ať již od Vitesse či Sun Star je velmi mnoho a další vznikly různou kombinací střech. Výrobce dále udělal několik sérii speciálně pro různé velkoobchody a velké prodejce. Původní modely měly nárazníky v jednom kuse buď v laku či chromu s různým nátěrem předního spoileru.







Trabant 601S de Luxe – Universal (novější verze nárazníků)
Pozdější verze Sun Star měly novější nárazník s lemy v černém plastu, střední část byla nejčastěji v chromu, ale i nalakovaná se vyráběla. Poslední varianty měly na zadním nárazníku s černými lemy mlhové a zpětné světlo. Jako narazníky i kola najdeme v celostříbrném provedení, nebo s černými doplňky a nebo mají starší verze černý celý střed kola a stříbrný pouze lem ráfku. Drobnou změnou jsou i modely s nápisem „de Luxe“ na zadním čele pod typovým označením v obou verzích karosérie. To je trochu sporné, protože „de Luxe“ měl krom lepší výbavy i rozmrazování zadního okna, které na modelech nenajdeme. Verze sedanu má v novějších variantách krom SPZ i legendární DDR. Bohužel na všechny barevné mutace umístil výrobce pouze dva druhy SPZ, takže všechny sedany mají stejnou a všechny kombi také což je u Sun Star běžné. Dále nalezneme různé verze a kombinace jmenovaných variant, někdy pod označením limitované edice, ale na žádném modelu není uvedeno číslo modelu ani kolik kusů obsahuje celá edice. V obalech Sun Star je u každého modelu přibal ve formě dobového technického průkazu, který si můžete vyplnit na Vaše jméno, jedná se o zajímavé netradiční zpestření. Protože vnitřní část podlahy je dělena až po odkládací přihrádku, může být verze s hnědou, nebo černou podlahou.

 

Závěr:


Trabant se zapsal do dějin jako nenáročné lidové vozítko vyráběné v Německé Demokratické Republice. Byl snem mnoha východních Němců s čekací dobou v pořadníku až 6 let. Je s podivem, že v měřítku 1/18 se nedočkal dalšího zpracování. Model Sun Star není špatný, ve své cenové kategorii se jedná o propracovaný model s mnoha detaily.







Trabant 601S de Luxe – Universal (starší verze nárazníků)
Hlavní tragédii je problém kapoty, která při plném otevření spolehlivě vezme sebou i stěrače. Výrobce o problému ví a vydává další a další barevné variace bez jeho odstranění. Mezi velké klady bych dal exteriér, ať již dobře a kvalitně provedená barva, nebo celkové slícování a detaily například kliky a podobné drobnosti jsou vždy dotaženy do konce. Pokud máte ve sbírce trochu místa, protože model je po vzoru originálu malý, tak určitě ostudu neudělá a v našich podmínkách, kde bylo vozidlo dobře známo se bude jednat o pěkné zpestření. Doporučuji modernější verzi se zadním zpětným a mlhovým světlem na nárazníku ať kombi či limuzínu.


Bohužel jsem nikde nenašel seznam všech verzí, které dosud vyšly, proto foto jsou moje čtyři verze Trabiho, pokud někdo ví o seznamu bud za něj rád a doplním článek.


text a foto B@RT


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *