Škoda 110 R v osudovém designu továrního týmu AZNP z roku 1974 v podání Model DEPO/Abrex 1:43

Design soutěžních škodovek s osmi podélnými pruhy na přední a na zadní kapotě byl doslova osudový. Několik vozů Škoda 120 S v něm jezdilo poslední sezónu, než je odsunuly do zapomnění slavné Škody 130 RS. Tovární jezdec Jaroslav Jelínek s ním havaroval na Rallye Tatry 1974 tak děsivě, že svou červenou škodovku s bílými pruhy sroloval o dobrou čtvrtinu a kvůli vážným zraněním skončil se soutěžní kariéru. A pro oddělení dopravy AZNP to byl poslední design jeho soutěžních vozů, než nastala v závodění a soutěžní v AZNP centralizace a všechny tovární jezdce a vozy převedli do jediného oddělení v mladoboleslavském vývojovém středisku v Česaně.

Sledujte novinky a recenze o kovových modelech na Facebooku Model DEPO.

Škoda 120 S posádky Šimek – Landovský s charakteristickým designem soutěžních vozů z Dopravního oddělení AZNP z roku 1974. Šíře pruhů na kapotě a jejich rozestupy se vůz od vozu trochu lišily. Foto z archivu Jana Splídka,
Unikátní škodovácký design

Červenou „závodní“ barvou s bílými pruhy na bocích zdobila Škodovka své tovární závodní a soutěžní vozy od začátku sedmdesátých let. Design s osmi pruhy na přední a zadní kapotě je ale unikátní. Na své soutěžní a doprovodné škodovky ho používali hlavně v dopravním oddělení AZNP Mladá Boleslav v sezónách 1973 a 1974. Jezdily s ním především posádky Jaroslav Jelínek – Svatopluk Kvaizar a Karel Šimek – Oto Landecký, ale objevil se i na několika dalších soutěžních a doprovodných vozech. A samozřejmě to byl atraktivní zdroj inspirace pro laické nadšence, kteří si za socialismu s oblibou zdobili svá rodinná auta ve stylu soutěžních vozů.

Konec kariéry továrního jezdce Jaroslava Jelínka ve voze s designem malého týmu Dopravního oddělení AZNP. Celý článek: Osudová havárie, po které vzal spolujezdec Svatopluk Kvaizar volant do svých rukou

Modely 1:43 Škoda 110 R „Rychlé pruhy“ v e-Shopu Model DEPO

Bílé pruhy na přední a zadní kapotě byly každý asi třikrát užší než pruhy na bocích a postrádaly černé linky na okrajích, které měly boční pruhy. Jejich nastříkání bylo pro tehdejší lakýrníky paradoxně o dost náročnější než širší boční pruhy s linkami. Černé linky podél silnějších bočních pruhů totiž původně vznikly ze zcela prozaických praktických důvodů.

Pro vytvoření šablony na nastříkání těchto pruhů neměli tehdy ani ve Škodovce nic jiného než černou „elektrikářskou“ lepenku. Pod tu ale místy barva zatékala a tvořila na okrajích pruhů nehezké otřepy. Proto někoho napadlo přelepit kritické okraje bílého pruhu opět černou „elektrikářkou“ lepenkou, která otřepy na krajích skryla. A ono to navíc vypadalo hezky. A tak se tento praktický „design“ černých linek podél bílých pruhů na dlouhá léta na soutěžních a závodních vozech Škodovky ujal. A kopírovali ho samozřejmě i „obyčejné“ lidé, kteří chtěli dát svým „uniformním“ škodovkám sportovní vzhled co nejvíc podobný soutěžním vozům.

Tak jako ve své době působila skutečná eRka trochu tuctově, působí zákonitě i obyčejně i sériový model Abrex. S původně „soutěžáckými“ koly a s výrazným designem továrního týmu AZNP skutečný vůz i model hodně prokouknou.
Rychlé pruhy

Za socialismu si lidé zdobili svá „obyčejná“ sériová auta různými rychlými pruhy mnohem častěji než dnes. S oblibou kopírovali designové prvky exportních nebo soutěžních vozů. Škodovácký design v tom měl samozřejmě prim, protože tovární auta jezdila ve většině domácích soutěží na předních místech. Přiznám se, že inspirací pro úpravu tohoto modelu bylo auto mého otčíma, který si tyto „rychlé pruhy“ nastříkal za pomoci kamarádů na naše zbrusu nové oranžové „kupátko“.

Na jinak docela povedeném modelu Škoda 110 R, Abrex 1:43 se příliš nepovedla kola, jsou větší a užší než ve skutečnosti. Tato kola „Dělítka“ zhotovil CAL přesně v měřítku 1:43. Modelu v úpravě Model DEPO to s nimi vysloveně sluší.
Staré dobré škodovácké pruhy jsou atraktivní i na dnešních restaurovaných eRkách. Tato Škoda 110 R se nimi předváděla na jízdě historických automobilů Hamburg-Berlín v Německu.

Největším problémem bylo za socialismu sehnat na podobné úpravy jasně bílou rychleschnoucí barvu. V drogerii zpravidla nebyla k dostání žádná taková a v mladoboleslavské Škodovce nebo v Mototechně se tehdy dala získat takzvaná „Ledově bílá“, což byl eufemistický název pro trochu našedlou bílou barvu, jakou AZNP lakovaly škodovky. Ta nahrazovala jasně bílý lak, který socialistické národní podniky nedokázaly vyrobit bez kvalitních pigmentů ze Západu. A na ty zas nebyly valuty.

Design soutěžních vozů z Dopravného oddělení AZNP z roku 1974 je populární dodnes. Jeho upravenou podobu nese i tato současná replika vozu Škoda 120 S.
Charakteristika modelů

1979 Škoda 110 R „Rychlé pruhy“ v designu Rally teamu AZNP

Číslovaná edice: každý jednotlivý model má své unikátní pořadové číslo natištěné na štítku na zadní straně kartonového přebalu

Upravované modely: Abrex 1:43 – Škoda 110 R – 143ABS-707BX a 143ABS-707GV

Disky kol: CAL – odlévané tlakovým vstřikováním do ocelových forem – nejdokonalejší technologie pro vykreslení nejmenších detailů včetně upevňovacích šroubů kol

Pneumatiky: CAL – se vzorkem radiálních pneumatik, odlévané z gumy, resp. z měkčeného polyuretanu

Obtisky: profesionální sítotisk ve tvaru finálních obtisků (nejsou vystřihávané), finální dvojí překryv ultra tenkým transparentním lakem

Balení: originální kartonový přebal Model DEPO s lesklou laminovou povrchovou úpravou.

Kódování Model DEPO:
MDA002 – barva Červená závodní, zlatá kola „Dělítka“
MDA002o – barva Oranžová, stříbrná kola „Dělítka“




Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.