Škoda 130 RS Evolution z konce sedmdesátých let – mrtvě narozený nástupce úspěšné stotřicítky

Stotřícítka RS Evolution představuje málo známou a ještě méně pochopitelnou snahu AZNP Kvasiny jak navázat na fenomenální úspěch Škody 130 RS. Bizardně vyhlížející slepenec vznikal na bázi zastarávající Škody 110 R v době, kdy se už namísto řady 100/110 dávno vyráběly nové Škody 105/120 a ve stejném kvasinském závodě škodovky začali vyvíjet jejich kupé verzi Škoda Garde. Za tři roky vývoje postavili v AZNP jen tento jediný pojízdný exemplář vozu.

První verze karoserie Škody 130 RS Evolution s aerodynamickými plexi kryty na čelních světlech. Brzy je ale konstruktéři AZNP odstranili, protože odlesky od krytů oslňovaly protijedoucí auta. Novější verze je na titulním barevné fotografii.

Vůz pod interním označením typ Š 739 začali vyvíjet konstruktéři z AZNP Kvasiny a do práce na něm se zapojili i vývojáři a technici z AZNP Mladá Boleslav. Na karoserii Škody 110 R naroubovali aerodynamický předek à la Porsche a neforemnou zadní část s mohutným spoilerem a světly ze Škody 105/120. Investice šly také do úprav brzd, podvozku i motoru, ale hranice schopností starého dobrého eresa se podařilo posunout jen o málo.

Zadní světla ze „stopětky“ působí na roubovanci krásné „stodesítky erka“ jako designérský vtip. Nepružný socialisticky řízený AZNP nebyl schopen vyrobit pro své studie ani odpovídající doplňky. Stejná světla se mimochodem za socialismu používala i na nákladní Avia furgony a na další vozy.

Škodovka utopila v tomto projektu pracovní čas řady konstruktérů a techniků a značné prostředky na zařízení, materiál a díly. To vše přispělo k tomu, že se AZNP nepodařilo navázat na suverénního dominátora Škodu 130 RS. Nástupnický typ Škody 100/110, řada 105/120 přezdívaná „užovka“, neměl důstojnou závodní a soutěžní verzi. Ta přišla až za další dlouhé roky ve druhé polovině osmdesátých let v podobě Škody 130 LR, které vycházelo z řady rozšířených škodovek typu „eM“. Ale elerko už nemohlo dosáhnout výšin slávy eresa, protože vývoj na Západě šel daleko rychleji, a kdo nejel na čtyřkolce s motorem OHC, hrál už jednoznačně druhé housle.

Testy vlastnosti motoru Škody 130 RS Evolution na letišti u Mnichova Hradiště.

Škodu 130 RS Evolution, interně typ 739, definitivně pohřbila změna homologačních pravidel Mezinárodní federace automobilových soutěží a závodů FIA v roce 1981. Bylo to však mrtvě narozené dítě od začátku. V době, kdy už se vyráběly Škody 105/120, mělo komerční význam pracovat jen na soutěžní verzi, která by vycházela z jejich podoby.

Uspořádání zavazadlového prostoru skoro eliminovalo případné budoucí použití vyvíjeného vozu pro civilní účely. Konstruktéři AZNP prostě poskládali zavazadlový prostor tak, že v něm místo na zavazadla už nezbylo.

Tento roubovanec tak zůstal pro AZNP mementem, jak k vývoji soutěžních vozů nepřistupovat. Jediný skutečně postavený vůz Škoda 130 R2 Evolution, který se vyvíjel několik let a přitom nikdy si nezazávodil, najdete v novějším barevném provedení v Muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Zpředu Škoda 130 RS Evolution nejvíc připomínala legendádní Porsche 911. Výkon vozu, který dosáhl maximální rychlosti jen 191 km/h, už ale Porsche příliš nepřipomínal.
Podle některých škodováků se prototypu říkalo „Skokan zelený“. Tvůrci karoserie ji prý dali zelenou barvu, protože ji viděli na prototypech Bertoneho. Tím ale jejich inspirace z karosárny slavného italského designéra skončila.

© Fotoarchiv − Jan Splídek − Jan.Splidek()seznam.cz; +420 777 620 761

Tyto zatím nepublikované fotografie jsou z fotoarchivu mladoboleslavského fotografa a dokumentaristy Jana Splídka.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.