Abrex versus Norev: „2020 Škoda Octavia IV – 1:43“: Nekompromisní srovnávací test Model DEPO

Jeden typ auta, ale dva jeho modely od dvou výrobců. Některé rozdíly modelů čtyřkové Octavie od Norevu a Abrexu pozná jen pozorný sběratel, nad jinými užasne i laik. Na našem trhu dochází k unikátní situaci. Poprvé spolu soupeří různí výrobci s modelem současné škodovky, která se právě prodává jako skutečné auto. A pikantní je i to, že se český Abrex poprvé pouští do konfrontace se zahraničními výrobci, kteří vyrábějí modely na objednávku Škody Auto. To je situace, která přímo vyzývá k porovnání takových modelů. V Model DEPO jsme to udělali bez emocí, ale také bez kompromisů.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

O nejlepší model tohoto auta spolu soupeří francouzský Norev a český Abrex. Fotografie skutečné Škody Octavia IV: Škoda Auto, a.s.

Charakteristika modelů Škoda Octavia IV – Abrex versus Norev

Testu jsme podrobili modely Škoda Octavia IV v měřítku 1:43 s karoserií „liftback“ (sedan, na kterém se spolu s víkem zavazadlového prostoru otvírá i zadní okno) od firem Norev a Abrex. Modely Norev byly vyrobené v Číně na objednávku Škody Auto. Zakázku na dodání několika tisíc modelů získal francouzský výrobce na základě výběrového řízení, které uspořádalo obchodní oddělení Škodovky. Čtyřkové Octavie od Norevu se prodávají jen v obchodech Škody Auto pod označením Škoda Octavia A8. V září 2021 uvedl na trh svůj model Škoda Octavia IV také Abrex. Své octavie vyrábí Abrex kompletně v Česku a prodává je na svém webu a přes své autorizované prodejce jako Model DEPO. Dodávky jsou zatím jednorázové.

První model 2020 Škoda Octavia IV ve velikosti 1:43 zhotovil koncem roku 2019 francouzský Norev na základě objednávky mladoboleslavské automobilky Škoda Auto. Modely nechal vyrobit v Číně. Škodovka je prodává ve své síti pod názvem Škoda Octavia A8 – 1:43.

V září 2021 vstoupil do konkurenčního boje s Norevem český Abrex. Svůj model 2020 Škoda Octavia IV ve velikosti 1:43 vyrábí kompletně v provozech v Česku. Ve svém e-shopu je prodává modely Abrex i Model DEPO.

Společnosti Norev i Abrex zhotovily Škodu Octavii IV v měřítku 1:43 jako klasický sběratelský model s karoserií ze zinkové slitiny. Podvozek, kola a další doplňky jsou lisované z plastů a pneumatiky z měkčeného polyetylenu. Konstrukčně se nejvíc liší karoserie obou modelů. Norev nechal odlít karoserii jako jeden celek z kovu i s nárazníky, které jsou ve skutečnosti plastové. Abrex naproti tomu zvolil autentičtější, ale konstrukčně náročnější řešení v podobě kovové karoserie s plastovými nárazníky. Díky systému „výměnných“ nárazníků chce Abrex vyrábět s nižšími náklady modely více verzí, jako jsou Octavia iV RS, Sportline a později i plánovaný kombík Scout a další.

Kritéria a systém hodnocení ve srovnávacím testu Model DEPO

Pro srovnání modelů jsme stanovili přesně vymezená kritéria, kterými se dá definovat, v čem je který model lepší nebo horší než ten druhý. Srovnáváme přesnost rozměrů 1:43, kvalitu zpracování karoserie, lak modelu, kola, plastové doplňky, skla a interiér, podvozek, dílenské zpracování, vitrínku s podstavcem a přebalem, celkový dojem, cenu a dostupnost.

Bodování v jednotlivých kategoriích je striktní způsobem „vítěz bere vše“. V každé kategorii udělujeme jediný bod pro toho, kdo je lepší, v případě stejné kvality nebo „nekvality“ udělujeme jeden nebo žádný bod oběma.

Pro co největší objektivitu jsme pro test zakoupili 7 modelů 2020 Škoda Octavia IV – Abrex 1:43 a 7 modelů 2020 Škoda Octavia IV – Norev 1:43. Diorama s testovanými modely si můžete zakoupit v našich e-shopech Model DEPO Shop a Chytré kostky.

Hodnocení modelů Škoda Octavia IV liftback „Abrex versus Norev“

1. Přesnost rozměrů 1:43: „Abrex versus Norev – 1 : 1“
Asi nejméně kontroverzní je exaktně snadno proveditelné srovnání základních rozměrů modelů Norev a Abrex v měřítku 1:43. Délka skutečné Škody Octavia IV je 4689 mm, šířka bez zrcátek 1829 mm, výška 1470 mm a rozvor 2669 mm. Ideální rozměry vozu zmenšeného do velikosti 1:43 jsou tedy 109,05 x 42,53 x 34,2 mm, rozvor 62,07 mm. Model Abrexu měří 109,6 x 42,4 x 34,7 a 61,7 mm, zatímco model Norevu 109,4 x 42,5 x 33,7 a 62 mm. Oba výrobci tedy převedli základní rozměry vozu do velikosti modelu v měřítku 1:43 výborně.

Základní rozměry vozu 2020 Škoda Octavia IV na obrázcích automobilky Škoda Auto

2. Karoserie modelu: „Abrex versus Norev – 0 : 1“
Nejvíc kontroverzí budí druhá kategorie. Při zběžném pohledu se karoserie Norevu a Abrexu zdají modelově věrné a příliš se neliší. Při pohledu zblízka ale vidíme znatelné rozdíly. Zatímco na norevu jsou všechny spáry kolem dveří, kapot a nárazníků strojově stejné, na abrexu upoutají výrazně hlubší spáry mezi nárazníky a karoserií. Důvod je zřejmý. Na norevu je karoserie odlitá jako celek i s nárazníky, zatímco na abrexu tvoří nárazníky samostatné plastové díly, které jsou na kovovou karoserii připevněné. Konstruktéři Abrexu sice zvolili modelově správnější postup, protože i na skutečné Octavii IV je karoserie kovová a nárazníky z plastu. Základním kamenem úrazu je ale to, že realizaci nedotáhli do modelové dokonalosti – spáry mezi nárazníky a karoserií jsou na abrexu mnohem výraznější než spáry kolem dveří a kapot karoserie.

Při zběžném pohledu se karoserie obou výrobců modelu Škoda Octavia IV ve velikosti 1:43 příliš se neliší. Z pohledu zblízka ale na Octavii od Abrexu upoutají výrazně hlubší spáry mezi nárazníky a karoserií. Řada sběratelů to na sociálních sítích kritizuje jako největší modelový nedostatek karoserie Abrexu.

Karoserie Abrexu je jinak docela povedená a dává českému výrobci volnější ruce ve vytváření všech typových verzí Škody Octavia IV. Ve srovnání těchto testovaných modelů Škoda Octavia IV ale Abrex ztrácí cenný bod hlavně kvůli zmíněným spárám. A z pohledu sběratele nezmění tento dojem ani vědomí, že jsou nárazníky na modelu Norev neautenticky kovové.

Modely ve velikosti 1:43 od Norevu a Abrexu ztvárňují relativně věrně automobil 2020 Škoda Octavia IV. Modelům by ale slušela konkrétní registrační značka. Norevu nařídila cedulku s nápisem „Octavia“ namísto registrační značky Škoda Auto. Ale nezávislý Abrex by o to spíš mohl Norev trumfnout a zvýraznit autentickou podobu modelu standardní „espézetkou“.

3. Lak modelu: „Abrex versus Norev – 1 : 1“
Větší rozdíly naproti tomu nenacházíme na metalickém laku obou modelů. Na rozdíl od nemetalické barvy, se kterou Abrex stále ještě trochu bojuje, je jeho metalický lak srovnatelný s Norevem. Zrnitost metalických částic v laku Abrexu je sice trochu hrubší na malý model 1:43, ale zrnitost v metalíze Norevu je zas méně konzistentní. Takže s nepatrným přimhouřením oka pro Abrex i Norev udělujeme oběma výrobcům shodně jeden bod.

Metalíza Abrexu je relativně srovnatelná s Norevem. Zrnitost metalických částic v laku Abrexu je sice trochu hrubší na malý model 1:43, ale zrnitost v metalíze Norevu je zas méně konzistentní.

Nové modely 2020 Škoda Octavia IV − Abrex 1:43 v e-shopu Model DEPO

4. Kola: „Abrex versus Norev – 0 : 0“
Jestliže jsme v předchozím hodnocení byli nekompromisní vůči Abrexu, teď si to stejnou mírou zaslouží i Norev. Jeho „19palcová“ kola jsou na první pohled efektnější a disky perfektně odlité. Abrex naproti tomu zvolil méně efektní „17palcová“ kola, což bychom mu nemuseli vytýkat, protože jsou na octáviích obvyklejší. Co ale Abrexu musíme vytknout, je nekvalitní povrchová úprava kol – jeho disky jsou hrubé, nastříkané krupičkující stříbřenkou. Je to škoda, protože jinak je Abrex modelově poctivý, za paprsky „hliníkových“ disků vidíme i vymodelované kotoučové brzdy. A tady zas nastává nepochopitelný modelový lapsus Norevu. Jeho Octavia IV kotouče brzd na kolech postrádá.

Je známým modelářským pravidlem, že „kola dělají model“. V Abrexu a Norevu jakoby to nevěděli a každý po svém kola odbyli. Finiš kol z Abrexu neodpovídá této třídě sběratelského modelu, taková hustá krupičkující stříbřenka strhává kvalitu kol na úroveň levných komerčních autíček. V Norevu se zas nenamáhali osadit kola kotouči brzd, takže paprsky jinak atraktivních 19palcových „hliníkáčů“ prosvítají jak „šprušle“ kol od žebřiňáku.

Abrexu tedy bod neudělíme, protože jeho disky kol vypadají jak na levném „novinovém“ modelu. Ale za kola neudělíme bod ani Norevu. Subjektivně se nám sice můžou disky od Norevu líbit víc, ale objektivně nemůžeme nechat vyhrát kola, která prosvítají jako cedník, protože Norev šetří na kotoučích brzd, zatímco Abrex si s nimi aspoň tu práci dal.

5. Podvozek a interiér: „Abrex versus Norev – 0 : 1“
Autenticitu tvaru podvozků na obou modelech nehodnotíme, protože Norev a Abrex je velmi zjednodušily. Podvozky obou výrobců tvoří jen plastová deska, na které jsou s různými chybami a kompromisy naznačené reliéfy hlavních podvozkových skupin. Odpovídá to časté praxi výrobců modelů v této “střední cenové skupině”, ve které se úplně nedbá na partie, které “nejsou na první pohled vidět. Technologové z Abrexu na to hřeší zjevně víc, protože jeho podvozek je ve srovnání s Norevem odlitý nahrubo jak pro plastovou hračku. “Úletem“ je ovšem prezentace toho, že je model vyrobený v Česku. Na podvozku je ne příliš povedeným fontem vyraženo „MADE IN CZECH“, neboli přeloženo „Vyrobeno v český“. Naštěstí se zmatený cizinec dočte na krabičce modelu „MADE IN CZECH REPUBLIC“. Je to sice opět s gramatickou chybou, protože před přívlastkem „CZECH“ v angličtině chybí člen „THE“, ale design na víčku krabičky se symbolem české vlajky snad orientaci zachrání.

Zatímco Norev v interiéru své Octavie IV (vlevo) poctivě natiskl stříbrné lišty a červené kotvy bezpečnostních pásů, Abrex jen nahrubo vylisoval prvky interiéru a jeho barevné části zcela pominul.
Za velkými okny Octavie IV je dobře vidět interiér. V Norevu si to uvědomují a potiskují proto stříbrnou barvou dominantní stříbrný střední panel, lišty na dveřích i na přístrojovce a na volantu dokonce i logo Škody. Jako chudší příbuzný působí Octavia IV od Abrexu s nahrubo odlitým černým interiérem bez jakýchkoliv barevných detailů.

Ve srovnání s Norevem odbyl Abrex nejvíc interiér. Zatímco za skly Octavie od Norevu vidíme stříbrný panel s ovladači a dokonce i červené ukotvení bezpečnostních pásů u předních sedaček, interiér abrexu je celý černý bez jakýchkoliv barevných detailů a odlitý stejně „low-cost“ nahrubo jako podvozek.

6. Dílenské zpracování: „Abrex versus Norev – 0 : 1“
Při pohledu z větší dálky působí kvalita zpracování modelů obou výrobců jako vyhovující. Zblízka je ale přece jenom patrné lepší slícování komponentů na modelu Škoda Octavia IV Norevu. Zatímco na většině modelů Abrexu smontovaných v Česku například boční skla a přední světla mírně vystupují a přední okno je nahoře mírně propadlé mezi sloupky, na modelech Norev vyrobených v Číně pasují světla i přední okna do karoserie úplně strojově.

Jednou z chyb při montáži modelu Abrexu je rozleptaná lišta nad levým a většinou i pravým zrcátkem (vlevo). Na modelu Octavie IV od Norevu je lišta nad zrcátkem neporušená.

Na sociálních sítích se objevily emotivní diskuse odpůrců Abrexu nad fotografiemi údajně chybně sestavených nebo rozpadlých modelů octávií montovaných v Česku. Pro náš e-shop Model DEPO jsme už zakoupili víc než 50 modelů 2020 Škoda Octavia IV – Abrex 1:43 a takové chyby jsme na nich nezaznamenali.

7. Vitrínka a přebal: „Abrex versus Norev – 1 : 0“
Krabičky obou výrobců se koncepčně liší. Zatímco Abrex vydává model Škoda Octavia IV nezávisle pod svou obchodní značkou, Norev se musel své identity vzdát, na jeho krabičce najdete jen firemní údaje o mladoboleslavské Škodovce, která si model objednala. Poznáte to hned na designu krabičky. Zatímco vitrínka Octavie IV českého výrobce je balená do boxu s barevným, pravda už trochu zastaralým designem Abrexu, obal francouzského výrobce je strohý, čistě bílý se stříbrnými nápisy, v uniformním stylu firemních modelů Škody Auto.

Modrá krabička Abrexu ladí s modrým modelem ve vitrínce. Současná krabička modelu Abrex je už designově dost zastaralá. Model se v ní ale dobře vyjímá a plexi vitrínky je po všech stranách bez rušivých technologických prvků.

Hodnocení estetiky přebalů vitrínky od Abrexu a Norevu je věc záležitostí individuálního vkusu, ale Abrex nakonec dostane objektivně vyšší hodnocení díky vitrínce. Ta od Norevu je trochu nepraktická tím, jak je zbytečně vysoká, v sešikmeném okénku přebalu je model poněkud utopený a hlavní „pihou“ na kráse je technologický obdélník s otřepy na nejviditelnějším místě na horní straně plexikrytu vitrínky. Plexi vitrínky Abrexu je naproti tomu čistě rovné, bez rušivých technologických prvků. Pravda, plexi vitrínka Norevu je v chráněné proti poškrábání igelitovým rukávkem, zatímco nekryté plexi Abrexu se při přepravě někdy poškrábe. V celkovém hodnocení je nicméně v tomto případě o něco lepší Abrex.

Pohled na model Škoda Octavia IV od Norevu ruší technologický obdélník s otřepeným středem na vrchní straně vitrínky. V Norevu se nenamáhali nalepit na rušivé místo třeba přelepku s logem výrobce, jak to na tomto místě dělají jiné firmy.

8. Ceny modelů: „Abrex versus Norev – 0 : 1“
Mladoboleslavská Škoda Auto prodává model Škoda Octavia IV − 1:43 ve verzi liftback (sedan s výklopným zadním sklem) od Norevu za 468 Kč. Někteří její prodejci nabízejí tento model za ceny vyšší. Abrex prodává svůj model 2020 Škoda Octavia IV − 1:43 ve verzi liftback za 595 Kč. To je o 127 Kč, neboli o 27 % dráž, než kolik stojí obdobný model standardní Octavie liftback od Norevu.

Nezávislý test model-magazínu Model DEPO
Tento srovnávací test vznikl jako samostatné redakční rozhodnutí v Model DEPO bez jakýchkoliv konzultací se společnostmi Norev, Abrex nebo Škoda Auto. Společnost Model DEPO je prodejcem modelů Abrex, Foxtoys, IXO, iScale a dalších výrobců, příležitostně i modelů Norev.

Modely pro tento test zakoupilo vydavatelství Model DEPO z vlastních prostředků. Redakční práce Model DEPO je financovaná výhradně ze zdrojů vydavatelství Miramis, s.r.o., která je jedním ze společníků značky Model DEPO.

Testované modely jsou zařazené do speciálního dioramatu 2020 Škoda Octavia IV – Abrex vs. Norev 1:43 – Test Model DEPO.


ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ: „Abrex versus Norev – 3 : 6“
Matematika bodování srovnávacího testu Model DEPO je nekompromisní model 2020 Škoda Octavia IV – Norev 1:43 získal dvakrát více bodů než 2020 Škoda Octavia IV – Abrex 1:43. Čtyřková Octavia, kterou francouzský Norev vyrábí v Číně, uspěla vůči Abrexu hlavně díky kvalitnějšímu dílenskému zpracování a příznivější ceně.

S dvojnásobným počtem bodů ujíždí Norev svému vyzyvateli Abrexu. Na modelu Škody Octavia IV od Abrexu bude nutné napravit řadu nedostatků, aby Norev dostihla. Abrex vyrábí tento model v Česku, takže může do výroby přímo zasahovat a neměl by tedy být zásadní problém, aby v domácích podmínkách vše rychle odladil.

Na druhou stranu, když si dovolíme subjektivní „nematematický“ dojem z testovaných modelů, Octavia IV v provedení Abrexu není dvakrát horší než stejná škodovka od Norevu. Dokonce je to zatím nejlépe provedený model, který Abrex vyrábí v Česku. O to větší je škoda, že si Abrex kazí vcelku povedený model dílčími nedostatky v dílenském zpracování a nekvalitním finišem některých plastových dílů. Z pohledu sběratelů je asi největší skvrnou na modelové kvalitě Octavie IV od Abrexu sice dobře myšlená, ale kvalitou zpracování nedotažená koncepce kovové karoserie modelu s vyměnitelnými nárazníky.

Oproti Norevu má Abrex na našem trhu bezesporu velkou výhodu značky, která si v minulosti získala srdce sběratelů autentickými a kvalitními modely škodovek a dalších československých a českých aut a motorek, ke kterým máme největší sentiment. Jeho model 2020 Škoda Octavia IV těží z toho, že si ho většina sběratelů abrexů koupí vzhledem k dobré tradici značky. A pokud největší český výrobce v krátkém čase doladí nejzávažnější nedokonalosti nového modelu, nebude jeho Octavia IV jen těžit z této značky, ale naopak ji posílí, stejně jako to v minulosti udělaly kvalitně provedené modely Octavia I, Octavia II a Octavia III a další škodovky od Abrexu.

Diorama „TEST Model DEPO“: 2020 Škoda Octavia IV − Abrex 1:43 vs. Norev 1:43″ si můžete koupit v našich e-shopech Model DEPO Shop a Chytré kostky.

Speciální modely vozů Škoda, Tatra a dalších značek dostanete
v e-shopech Model DEPO / Chytré kostky a Model DEPO Shop.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.