Unikátní série Altaya 1/43 – Klasické automobily

Vznik rozsáhlé série „Coches de Época“ neboli „Voitures Classiques“ od španělsko-francouzské firmy Altaya je grandiózním projektem modelů historických vozidel v měřítku 1/43. Je to až s podivem. Kovové modely vyrábí ohromné množství firem, ale od dob vzniku série Matchbox Models of Yesteryear a kolekce italské firmy Rio se žádná z nich neodvážila pustit se do tak rozsáhlé kolekce předválečných automobilů v měřítku 1/43. Série „Coches de Época“, resp. „Voitures Classiques“ působí jako zjevení. Takové množství dokonalých modelů totiž vzniklo jakoby mimochodem, vlastně jen jako příloha časopisů a nikoliv jako projekt zavedené firmy zaměřené na opravdové sběratele.


1933 Duesenberg SSJ patří k prvním modelům historických automobilů Altaya 1/43. Jeho maska a nárazníky jsou ještě provedeny ve stříbřence namísto chromu. IXO Museum později nahradilo kola verzí s „výpletem“ z leptaného kovu, ale v neautentické barvě.

V krátké době let 2005 až 2007 nechala firma Altaya vyrobit úchvatnou sérii padesáti modelů, které reprezentují vrcholy i některé slepé cesty amerických a evropských automobilových výrobců v období mezi dvěma světovými válkami. Najdeme v ní slavné značky, které už dávno zanikly, ale také klasické vozy automobilek, které dodnes hrají ve světě prim. Motoristy dodnes vzrušují jména Packard, Duesenberg, Auburn, Bugatti, Hispano Suiza nebo britský Daimler, ale také stále živé automobilky Cadillac, Mercedes nebo třeba Bentley. Pro českého sběratele je obzvlášť cenný model proslulé Tatry 77.

 

Marketingová strategie firmy Altaya ale uvedla sběratele ve většině zemí světa k zoufalství. Jakkoliv jsou modely historických vozidel atraktivní, firma Altaya je prodávala jen ve Španělsku a Francii, a to hlavně v trafikách s časopisy. Ve Španělsku se série jmenovala “Coches de Época” (automobily minulosti a ve Francii “Voitures Classiques” (Klasické automobily). Prodej v trafikách s časopisy měl paradoxně pro sběratele větší efekt

 

Tento 1938 Cadillac V16 je tak velký, že pro něj Altaya musela nechat vyrobit delší krabičku než pro všechny modely ve velikosti 1/43. Na amerických burzách se tento model prodává za cenu kolem 150 dolarů, přestože ve Španělsku stál časopis s modelem kolem 10 EUR.

než specializované prodejny. Modely historických vozidel Altaya se totiž prodávaly s časopisem, který obsahoval velice podrobný popis historie  skutečného vozu a jeho fotografie i kresby. Do jiných zemí bylo skoro nemožné tyto modely dovézt a vysoce specializovaní dealeři je dostali do sběratelských obchodů v Americe a Německu jen ojediněle.

Asi čtvrtina těchto dokonalých modelů nakonec našla širší uplatnění než trochu elitářsky uzavřená španělsko-francouzská série Altaya. Modely totiž vyráběla pro Altaya společnost Sonic International (Toys) Limited, která má továrnu v Číně, asi 60 kilometrů severně od Hong Kongu. A ta do konce roku 2008 získala oprávnění použít několik nákladných forem na výrobu menší série IXO Museum. Některé modely IXO Museum jsou zcela totožné s Altaya “Coches de Época”, resp. „Voitures Classiques“, jiné mají jen odlišnou barvu a pár jich má v detailech trochu lepší provedení.

 

Na tomto modelu proslulé prvorepublikové Tatry 77 si můžete ověřit, že Altaya ctí původní historickou podobu skutečných vozů více než IXO Museum. Model má původní barvu, ale také československou státní poznávací značku. Vyrobilo se jich méně než pozdějších černých a hnědých variant IXO.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.