Velká vlna nových modelů Škoda Favorit 1:43 od Abrexu dorazí v první polovině března

Dlouho očekávané nové vydání modelu „1988 Škoda Favorit“ bude ve skladu v Divišově první týden v březnu. A už druhý březnový týden uvolní Abrex několik verzí Favoritů ve velikosti 1:43 do prodeje. Stejně jako předchozí typy modelů bude Abrex vydávat nové edice favoritů v několika dávkách postupně – většinou dvě až tři autentické barvy a dvě verze vozu s potisky a s majáky. Všechny budou k dispozici také v provozovně Model DEPO.

Sledujte novinky a recenze kovových modelů na Facebooku Model DEPO.

Předprodukční vzorek nové edice modelu 1988 Škoda Favorit v provedení Veřejné bezpečnosti z doby socialismu.

Abrex se s přípravou nové edice modelů Favoritu v měřítku 1:43 nijak netají, řadu vzorků představil už v prosinci 2019 na setkání se sběrateli v Muzeu autíček v Přísece. Konkurence se totiž Abrex obávat nemusí, model je věrně provedený a ani cenově mu jiné značky konkurovat nemůžou. Cenu sice ještě Abrex nezveřejnil, ale dá se předpokládat, že bude podobná jako u modelů nové edice „1994 Škoda Felicia, tedy zřejmě 495 Kč za standardní civilní vůz a o něco víc za policejní, hasičskou nebo zdravotnickou verzi s majákem.

Vývojový vzorek modelu Favoritu ve velikosti 1:43 v provedení Hasičského záchranného sboru. Tato nová verze modelu Škoda Favorit bude ladit k modelu 1994 Škoda Felicia Hasičského záchranného sboru, kterou Abrex vydal v předchozí edici Felicií ’94.

A nová edice bude to pastvou pro oči. Barevných verzí vozu Škoda Favorit připravil Abrex podle dobového vzorníku asi deset. A provedení Favoritu s majáky a s různými polepy má být dokonce ještě víc, asi kolem dvanácti. Většinou to budou zcela nové verze nebo v detailech inovované verze skutečných automobilů podle dobových dokumentů. Abrex tak zjevně hraje na notu slabosti velké části sběratelů k „majákovým modelům“. Má k tomu hodně příležitostí, protože Favoritů se vyrobilo přes tři čtvrtě miliónu a často se používaly jako služební vozy v bezpečnostních složkách.

Na předvýrobním vzorku modelu určenému ke schvalovacímu procesu v Abrexu jsou ještě patrné různé nedokonalosti. Modely jsou vyráběné v provozu Abrexu v jihočínském Dongguanu.
Dostane se na všechny sběratele?

Dobrou zprávou je, že zmíněných více než dvacet verzí nové edice Favoritů od Abrexu vyjde ve velkém množství, podobně jako loňská a letošní edice nových verzí modelu 1994 Škoda Felicia. Dá se tedy předpokládat, že první týdny a měsíce nebudou modely vyprodané a nebudou s nimi manipulovat neseriózní prodejci, kteří nad rámec obvyklých marží předražují nedostatkové modely. Samotný Abrex také zatím nepřipravuje dražší limitované edice Favoritů. Jedinou výjimkou by mohlo být diorama s Favoritem Veřejné bezpečnosti k výročí 17. listopadu, ale o výrobě dalších kusů této speciální edice zatím vedení Abrexu podle našich informací nerozhodlo.

Nové vydání modelů „1988 Škoda Favorit“ ve velikosti 1:43 navazuje na předchozí úspěšně rozprodané edice Favoritů od Abrexu. Představuje nejstarší verzi dnes už ikonické první škodovky s pohonem předních kol, kterou zkonstruoval AZNP Mladá Boleslav v době blížícího se pádu komunistického režimu. Jméno Favorit převzaly AZNP z prvorepublikové Škody Favorit. Tehdy moderní tvary novodobého Favoritu designovala prestižní italská karosárna Bertone a osobně na práce dohlížel i slavný Nuccio Bertone.

I na zdánlivě opakované verzi modelu Škoda Favorit najdete rozdíly. Na nové verzi (na obr. vlevo) bude nový volací kód na střeše FA38, zatímco verze modelu z roku 2015 (na obr. vpravo) měla volačku 5031. Také SPZ je odlišná, na novém modelu „B 22188“, zatímco na staré verzi byla „B 55629“. Kód starší verze VB je 143ABS-708XA a kód nové verze Favoritu VB od Abrexu bude 143ABSX-708XA6.

Prvních asi 170 skutečných vozů Škoda Favorit se vyrobilo koncem roku 1987 a sériová výroba se naplno rozjela od začátku roku 1988. Tato nejstarší verze Favoritu s asymetricky designovanou přední maskou, kterou ztvárnil v měřítku 1:43 Abrex, se vyráběla do roku 1991. Následovaly dvě další verze Favoritu faceliftované v letech 1991 a 1993 s novými symetrickými maskami a s inovovanými detaily jako zaoblenější kliky, nové víčko nádrže, nárazník s malým spoilerem, zdokonalená vnitřní výbava a dalšími drobnostmi.

Model Škoda Favorit vydal Abrex poprvé před více než deseti lety a dodnes má vysokou úroveň modelového zpracování. Abrex ho vyrábí v provozu v jihočínském Dongguanu a kvalita Favoritu v měřítku 1:43 zatím předčila model 1993 Škoda Forman, který Abrex vyrábí naopak zcela v České republice. Doufejme, že Abrex zdokonalí i výrobu Formanu, aby jeho dílenské zpracování obstálo vedle modelů, které vyrábí v Číně.

Předvýrobní vzorek modelu „1988 Škoda Favorit“ ve službách porevoluční městské policie. Model Abrex 1:43 bude mít kód 143ABSX-708XB.

Abrex vydal Favorit už v tolika verzích, že už neskýtá tolik možností pro přestavby jako jiné typy modelů. Velkou výzvou pro zkušené modeláře by bylo vyrobit novější faceliftované verze skutečného Favoritu. Vzhledem k tomu, že se na základní karoserii měnila jen maska chladiče, nemělo by to být neproveditelné. V každém případě velké množství nových značkových verzí Favoritu, které dá Abrex na trh v březnu, obohatí i sbírky, ve kterých jsou už modely „1988 Škoda Favorit“ z předchozích let.

Článek byl sestavený ze zdrojů společnosti Abrex a za pomoci sběratele Zdeňka Pikala.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *