Wartburg 311 a 313 zapomenutá legenda

 


Wartburg historie automobilky


 

  Wartburg je jedna z nejstarších automobilových značek a označení několika modelových řad automobilů vyráběných v automobilce v německém městě Eisenach. Nese jméno podle stejnojmenného hradu tyčícího se nad městem. Tato automobilka byla z minulosti známa mimo jiné také pod zkratkou AWE – Automobilwerke Eisenach.









Prototyp prezentovaný na veletrhu z roku 2001


Prvním automobilem pojmenovaným v automobilce podle nedalekého hradu byl vůz vyrobený již v roce 1898. Ve třicátých letech 20. století bylo tohoto jména využíváno pro označení modelové řady luxusních sportovních vozů značky BMW vyráběných v tomto závodě.

Potom však vypukla druhá světová válka a po jejím skončení se město Eisenach i s automobilkou ocitlo v sovětské zóně a záhy na to v NDR. Prvními poválečnými vozy vyráběnými v Eisenachu byly automobily BMW 340 a BMW 321 sestavované z dílů vyrobených během války. Krátce na to, byla vozidla kvůli sporům o označení BMW přejmenována na EMW a tradiční modrá ve znaku automobilky byla nahrazena červenou, jako připomínka toho, že se automobilka nachází v sovětské okupační zóně. Tyto vozy vyráběla továrna až do roku 1955, kdy sem byla proti vůli vedení automobilky ze Zwickau převedena výroba dvoutaktního automobilu DKW F9, nově označovaného jako IFA F 9. Ten se zde vyráběl po dobu jednoho roku a zároveň se tajně připravoval nový typ automobilu s původním názvem Eisenacher 311, který svým typovým označením začínajícím číslicí 3 měl navazovat na éru automobilky BMW.

Wartburg typ 311 a 313











Wartburg 311 Coupé


Označení Wartburg se znovu objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen nový model s označením Wartburg 311. Jednalo se o vůz poháněný dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 900 ccm3 a výkonu 27 kW. Jako první varianta karosérie byl vyroben čtyřdveřový pětimístný sedan. Brzy následovala řada dalších variant – třídveřové combi, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet, dvoudveřové čtyřsedadlové coupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné a později i kovové shrnovací střechy, dále také pětidveřové kombi s bohatě prosklenou zadní částí a označením Camping. Ke specialitám modelové palety patřil užitečný pick-up nebo pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném provedení a s plátěnou skládací střechou.







Wartburg 311 Coupé
Úplnou špičku modelové řady pak představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl v roce 1957 na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci. Za dobu výroby typu 311, tedy od 18. října 1955 do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách:


 


 


 


 


 


 


 


 


 


  Wartburg limuzína (311-0)


  Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)


  Wartburg limuzína de Luxe (311-100)


  Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)


  Wartburg Kabriolet (311-2)


  Wartburg Coupé (311-3)


  Wartburg Camping (311-5)


  Wartburg Kombi (311-9)


  Wartburg Pick-Up (311-7)


  Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)


  Wartburg Sport Coupé (313-1)

    

Wartburg 311 a 313 Sport Coupé od firmy Revell 1/18









Wartburg 311 Coupé
Společnost Revell představila první prototyp modelu na veletrhu Spielwaren Messe 2001 v Norimbergu. Jednalo se o základní červeno béžové provedení 311 ve verzi Coupé (pevná střecha). Postupně šel na trh model v několika různých karosářských verzích, barevných variantách a drobných detailech, kterými se lišil. Další modely vznikly jako limitovaná edice pro automobilku v Eisenachu. Nejprve si popíšeme základ modelu Wartburg, který je stejný, dále pak jednotlivé verze.

 

Model Wartburg 1/18 vyšel kolem roku 2002, proto dnes již na některé novinky trochu ztrácí. V době vzniku se jednalo o nadprůměrné zpracování a proto i dnes je ještě na slušné úrovni bez větších nedostatků. Model má kovovou karosérii s otvíracími dveřmi a kapotou, kufr otevřít bohužel nejde, otevřené verze mají přibalené střechy, které se u verze 311 zacvakávají a velmi dobře drží, u verze 313 se pouze nasunují a musí se s modelem zacházet opatrněji.







Wartburg 311 Coupé (Limitovaná edice 600ks)
Dále má model možnost sklápění opěradel což je efektní hlavně u Coupé verzí. Revell udělal funkční řízení, auta jsou neodpružená, což ale nepovažuji za zásadní nedostatek. Přední maska se opravdu povedla, chromové díly jsou koukavé, vše sedí jak má. Blinkry a další díly jsou pěkné, pasují a jsou z dalších dílů, nic netvoří pouze barevný potisk. U 311 jsou světla postaru ještě na vnitřní čep, u 313 již žádná tyčka světlem vidět není. Na modelech je více variant předních mřížek chladičů. SPZ na verzích 311 popisuje značku a variantu, na 313 je již běžná civilní SPZ Německa. Boky ukazují krásné linie dvoubarevných karosérií, u kterých se odlišují jednotlivé verze chromovými liniemi nebo u 313 bočními mřížkami. Zadní část vozu se opět povedla vše jak má být, světla, nárazníky i světla pod nárazníkem, vše je dotaženo a věrně zpracováno. Podvozek modelu je sice plastový, ale velmi dobře ztvárnil rám Wartburgu i hlavní podvozkové prvky.






Wartburg 311 Cabriolet
Je tvořen tak jako originál plastovým rámem, na který je posazena opět plastová podlaha. Bílá 313 Sport Copé verze má zástěrky s bílým nápisem Wartburg, výfuk tvoří další díl a správně je napojen od svodů motoru až po poslední tlumič. Přední část podvozku je asi nejvíc reálná, ukazuje věrně rám, pod kterým se ukazuje motor a převodovka. Model má otevírací kapotu, proto motor je vyobrazen velmi reálně, nechybí chladič, vrtule ventilátoru, baterie, klínový řemen a další části. Vše jsou jednotlivé plastové díly. Samozřejmě u Sport verze se sání i karburátor v motoru liší. Interiér modelu je asi ve srovnání s dnešními modely nejvíce zastaralý, ne že by nebyl detailní, ale působí dosti plastovým dojmem, sedadla jsou plastová s nástřikem imitace koženky, podlaha bez mikroplyše a pedály v jednom dílu. Přístrojová deska, volant a řadící páka pod ním jsou bez výhrad a zpracování je velmi dobré. Přístrojové budíky a doplňky se mezi verzemi 311 a 313 opět liší.

 

Popis rozdílů 311 a 313 verzí:

 








Wartburg 311 Cabriolet (Limitovaná edice 500ks)
Základní verzí Wartburgu 311 je klasické dvoudvéřové kupé. Vyšlo ve dvou variantách, které si liší přední maskou a bočním profilem chromové lišty, který je buď rovný, nebo s prolisem, dále jsou různé verze nárazníků. První verze červeno-béžová vyšla jako první a má jinou masku chladiče než ostatní. Další verze jsou varianty černé, zelené a modré s béžovou. Modrá varianta vyšla pouze pro muzeum v Eisenachu v počtu 600 kusů.  Druhou verzí 311 je kabriolet. Výrobce jej dodává i se střechou, takže můžeme mít jak otevřený, tak uzavřený automobil. Běžná verze je tmavě modrá s béžovou, varianta červené s béžovou vyšla v počtu 500kusů pro muzeum v Eisenachu a je proto mnohem cennější a hůře dostupná. Verze kabrioletu nám mnohem lépe ukáže pěkně zpracovaný interiér, sklopná sedadla a další detaily modelu. Cabriolety nemají boční lištu, ale na prahu mají chromový proužek. Poslední verzí je 313 Sport, což je úplná špička výrobní řady.






Wartburg 313 Sport Coupé
Auto je opravdovým skvostem a design je opravdu vytříbený, což je znát i na zmenšeném modelu. Základní verze je bíla a červená varianta. Cennější modrá varianta vznikla v počtu 600 kusů pro muzeum v Eisenachu. Jediná dvoubarevná varanta 313 (tmavě modrá s béžovou) vznikla jako limitovaná edice 500kusů pro časopis AA Zeitung, kde byla super cena 25 euro. Bílá verze 313 Sport je doplněna o tradiční zadní zástěrky s nápisem Wartburg.

  

Celý model 313 má nejvíce rozdílů. Se základní řadou má pouze podvozek doplněný o zástěrky, jinak se jedná o úplně jiný model. Světla již moderně bez středové tyčky, jiný štíhlý přední nárazník, kapota, na které není logo značky natištěno, ale i prostorově odlito do kapoty. Vůz má jiné umístění předního okna, které je více panoramatické, nemá boční okénka a za předními koly jsou efektní výdechy. Sport verze je dvoudvéřová, za předními sedadly je uzavřený prostor a model má přibalenou lakovanou pevnou střechu.







Wartburg 313 Sport Coupé (Limitovaná edice 600ks)
Další odlišnosti jsou jiná palubní deska s volantem, sluneční clony a zrcátko umístěné nahoře u okna. SPZ již výrobce použil civilní německou značku. Chromový lem zadního kola doznal také změny jako i boční prahová lišta. Pod kapotou najdeme motor se zvýšeným výkonem, proto jiné sání a karburátor, zároveň výrobce natřel výfukové svody na motoru bronzovou barvou.

   

 


 


 


 


Závěr článku:


 









Wartburg 313 Sport Coupé


Revell zpracoval dva typy v několika variantách, kdy především limitované edice se špatně shánějí. Nedopustil se výraznějších chyb a v rámci prodejní ceny se jedná o pěkný a ve všech ohledech dotažený model. Bohužel se již prodávají pouze skladové zásoby a některých verzí kvapem ubývá, limitované edice nešly koupit mimo Německo a na další verze tohoto automobilu Wartburg 1000, 353 se jen čeká. Proto, pokud máte k těmto již nostalgickým automobilům vztah, tak Vám jejich nekouřící zmenšeninu doporučuji, určitě ve sbírkách nezapadne a pestré barevné variace ji osvěží.







Wartburg 313 Sport Coupé (Limitovaná edice 500ks)
Bohužel jsem v ČR nenašel nikoho s kompletní sbírkou všech verzí tohoto modelu, proto jsem požádal německého nadšence do těchto vozů o možnost použít fotografie z jeho sbírky, kterou naleznete zde: http://www.wartburgcars.de


 


 


 


 


 


 


text B@RT foto Silvio


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *