Y-12C 1912 Ford T Van

 

Měřítko 1/35                                                  Roky výroby popisovaných variant: 1979 – 1987

 








První Fordy měly pod písmenkem „l“ slova „Cola“ v místě, kde začíná oblouk zadního blatníku ještě jednu svislou červenou linku. Na obrázku je již novější verze pouze se čtyřmi svislými linkami.

Dostupnost: Standardní verze Y-12C Ford T Van jsou dnes běžně dostupné a dá se říci, že nabídka převyšuje poptávku. Extremely Rare je verze TAYSTEE s potiskem běžně určeným pro Y-5D Talbot Van. Hodnocení Very Rare obdržela například verze COCA COLA s pěti svislými linkami, nebo CEREBOS se žlutou střechou. Verze SUNLIGHT a ARNOTTS jsou hodnoceny stupněm Difficult, ale stále si drží poměrně vysokou cenu. Popisovat všechny verze přesahuje zdejší možnosti, podrobnosti viz „Bílá kniha“ MICA.

 

Popis a historie: Předlohou je nejslavnější vůz všech dob Ford T z roku 1912 upravený jako dodávka. Model se skládá z kovového odlitku skříně, kapoty s boky kabiny, střechy a spodní části s blatníky. Chladič s reflektory a přední okno jsou ze stříbřitě nebo zlatě pokoveného plastu. Vše doplňuje standardní plastový volant a dvanáctipaprsková kola buď pokovená, nebo v různých barvách plastu. Zadní čelo skříně bylo zpočátku hladké, a dveře se naznačovaly pouze linkou ve dvou verzích. Druhá verze je detailnější, horní obrys je dvojitý do oblouku, kdežto u první verze je vodorovný. Později v roce 1983 konstruktéři dveře do odlitku vyryli, toto se označuje jako zadní dveře verze 3. V roce 1984 se na přesahující spodní části skříně objevil otvor. Změny probíhaly také na nápisech podvozku. Po uvedení Y-3D Ford Tanker odstranili konstruktéři text „Y-12“, protože oba modely sdílely stejný spodek. Později, při přechodu na mezinárodní společnost se nápis LESNEY změnil na MATCHBOX. Poslední změnou je úprava střechy pro montáž okurky verze HEINZ. U ostatních modelů se zespodu na střeše objevily záslepky otvorů, což je uvnitř uzavřené skříně obtížně zjistitelné.



 

Verze modelu: Kromě výročního modelu a verze HEINZ měly všechny verze spodek s blatníky nastříkaný černou barvou. Většina z 19-ti základních barevných provedení má další varianty spočívající převážně v jiné barvě kol a sedadel, často mívají jinak naznačené zadní dveře. Někdy měly více variant spodků, výjimečně také jinou barvu střechy. Vzácná barva sedadel je většinou u jiné varianty běžná. Vzájemná záměna je sice náročnější, nikoli však nemožná.

 

1) První verze z roku 1979 se pyšní logem světoznámého výrobce nápojů COCA COLA.  Existují dvě verze tohoto nápisu. Bílý ford s černou střechou patřil dlouho k těžko dostupným modelům. Dnes jsou vzácné pouze první verze s pěti svislými červenými linkami po stranách. Kola má buď červená nebo pokovená.

 

2) Následující žlutý model s nápisem COLMAN´S opět většinou s matnou černou střechou mívá zadní dveře ve verzi 1 i 2 provedené červenou linkou, ale vzácný je pouze s lesklou černou střechou. Rozdíly opět zejména v barvě kol. Spodek buď s Y-12 nebo bez.

 

3) Na přelomu let 1979/80 opustilo brány závodu několik omylem vyrobených žlutých fordů s nápisem TAYSTEE na bocích. Jsou dnes extrémně vzácné a objevují se přirozeně falza. Existují také klubové modely Code 2, ale logo není potisk, nýbrž nálepka. Model jako jediný zatím nemáme k dispozici, takže obrázek chybí.

 

4) Základem verze SUZE je stále žlutočerný model, zadní dveře tentokrát černou linkou stále existují v obou verzích. Velmi vzácná je verze dva v červené. Spodek buď s Y-12 nebo bez.

 

5) SMITH´S CRISPS z roku 1981 změnil barvu na modrou, střechu dostal bílou. Dveře obou verzí naznačené bílou linkou. Spodek stále buď s Y-12 nebo bez.

 

6) 25 YEARS SILVER JUBILEE speciální model vydaný k 25. výročí série Models of Yesteryear. Olivově zelenou karoserii doplňuje světle šedá střecha a tmavě zelené blatníky. Zadní dveře verze 2 mají stříbrnou linku, verze dveří 1 je extrémně vzácná.

 

7) BIRD´S CUSTARD z roku 1982 je opět modrý, pouze střecha je v tomto případě žlutá. Vzácně se vyskytuje i s metalickým modrým lakem. Zadní dveře žluté verze 2, poslední modely mají již verzi 3.

 

8) Světle modrá verze z téhož roku s nápisem CEREBOS mívá standardně bílou střechu, se žlutou je extrémně vzácná. Zadní dveře bílé verze 2.

 








Modely v popředí zleva: SMITH´S CRISPS s dveřmi verze1, CEREBOS se dveřmi verze 2 a HARRODS přestavuje verzi zadních dvířek 3. Vzadu zleva COLMAN´S, SUZE a BIRD´S CUSTARD.
 

9) Druhá nejdražší varianta ARNOTT´S  s cihlovou karoserií byla původně vyvezena pouze do Austrálie. Dodnes patří k nejžádanějším ypsilonkám a svou cenu si obdivuhodně drží.

 

10) Následuje tmavě zelená varianta vyrobená pro londýnský obchodní dům HARRODS. Vyskytuje se s krémovými zadními dveřmi verze 2 nebo s verzí 3. U pozdějších verzí jsou okraje oválného okénka tmavě zelené.

 

11) Pestrý SUNLIGHT z roku 1983 se původně prodával pouze v Německu, Rakousku a Švýcarsku. Zadní dveře červené verze 2. Dnes jeho cena poněkud spadla, ale stále patří mezi dražší modely a objevují se falza.

 

12) Poštovní vůz ROYAL MAIL má standardně sytě červenou barvu a dveře verze 3, ale první velmi vzácné varianty byly oranžově červené se žlutými dveřmi verze 2.

 

13) Velmi efektní černý CAPTAIN MORGAN s bílou střechou existuje buď s jednodílnou nálepkou nebo dvoudílným obtiskem na bocích. U nálepky je červený nápis RUM menší. Vzácně se objevuje i s otvorem vespod.

 

14) Vůz pro královskou gardu s nápisem HOOVER se standardně stříkal oranžovou barvou. 540 modelů ale bylo modrých, tyto se ovšem nedostaly do běžného prodeje a  jako varianty Code 1 se neuvádějí.

 

15) Také konkurenční PEPSI COLA se dočkala svého modelu, ale žádná z jejích variant není vzácná. Bílý model doplňuje červená střecha.

 

16) První verze zlatého modelu MOTOR 100 měla certifikát a její cena je zhruba dvojnásobná. Extrémně raritní je ovšem verze s převrácenou krémovou a modrou barvou na obrázku zeměkoule.

 






Vpředu zleva HOOVER, PEPSI COLA a CAPTAIN MORGAN, vzadu pak ROYAL MAIL, MOTOR 100 a ROSELLA.

 

17) Modrý IMBACH vyšel ve speciální limitované edici a jako jediný má místo uzavřené skříně otevřenou korbu. Také kabina je unikátní odlitek. Přes svou výjimečnost a původně mnohem vyšší cenu se dnes dá sehnat a cenově se výrazně neliší od ostatních.

18) verze HAINZ vypadá velmi exoticky, ale pří bližším prozkoumání se kromě zelené „okurkové“ nástavby ničím od běžných verzí neliší. Střechu a karoserii má smetanově šedou. Na tmavě zeleném spodku se velmi vzácně ještě objevuje nápis LESNEY, běžný je MATCHBOX.




19) Poslední verzí je limitovaná tmavě modrá ROSELLA se žlutou střechou. Tento model z roku 1987 se objevuje se všemu dostupnými verzemi spodků. Výrobce se zřejmě rozhodl spotřebovat staré zásoby dílů. Je zajímavé, že výroba tohoto typu zůstala v Anglii a na Makao se nepřestěhovala.  

 

Krabičky: Y-12C Ford T Van se začal dodávat v krabičkách I, počínaje verzí PEPSI COLA pak v boxech typu J, které byly pro HAINZ o něco větší. Některé modely byly dodávány v krabičkách LIMITED EDITION, ale vzhledem k vysokému počtu vyrobených kusů to nemá na jejich cenu prakticky žádný vliv. SUNLIGHT měl na krabičce I kulatou zlatou nálepku „Sondermodell“. Výroční model měl speciální šedou krabičku s číslem 25, také pro HOOVER vytvořili jedinečný box s malým perokresbovým obrázkem nastupujících vojáků vzadu. Speciální krabičku má i verze HARRODS s perokresbou obchodního domu.  IMBACH patří do krabičky se zlatou vložkou a zlatými doplňky typu Jblg.

 








Vpředu vzácné verze SUNLIGHT a ARNOTTS, které jsou stále velmi drahé. Vzadu vlevo model vydaný k 25. výročí série yesteryear, uprostřed výjimečný náklaďáček IMBACH a vpravo HEINZ s okurkou na střeše.

 

Model ve své době: Model Y-12C Ford T Van se začal prodávat v roce 1979 a nahradil Y-12B Thomas Flyabout. V katalogu 1979/80 se nachází vzácná Coca Cola s pěti svislými linkami označená kódem Y-12/3, ale také verze COLMAN´S označená jako Y-12/4. V katalogu 1981/82 má COLMAN´S označení Y-12/1 a SUZE Y-12/3. V ostatních katalozích se nabízí pouze jedna verze a je standardně označená Y-12, ovšem většina verzí se v katalozích vůbec neobjevila. Verze SUNLIGHT a zejména ARNOTTS bývaly nedostupné, svou cenu si drží. Zhruba dvojnásobnou cenu měly ostatní modely LIMITED EDITION, ale dnes se jejich cena srovnala s ostatní produkcí. V roce 1988 se začal pod číslem Y-12 vyrábět GMC Van, ale ještě v roce 1987 stačili pod číslo 12 zařadit „vánoční“ limitovaný model lokomotivy Stephensons Rocket. To ovšem zdaleka neznamenalo konec tohoto velmi úspěšného modelu. Znovu se vrátil na scénu po roce 1992 v mnoha variantách MATCHBOX Collectibles a verze Code 3 dnes asi již nikdo nespočítá.
 
 Skutečný 1912 Ford T Van: Dle textu na krabičce robustní a účelný vůz dobře sloužil mnoha obchodníkům a jeho základní koncepci nebylo nutné po dobu téměř 20 let měnit. 


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *