Y-14B Maxwell – model s překvapivými kompromisy

 











 

1911 Maxwell GA Roadster, podle kterého zhotovili v Lesney Y-14B Mawwell. Tmavě béžová barva skutečného automobilu se zdála anglickým návrhářům málo atraktivní, proto pro model zvolili tyrkysově zelenou. Barva historického automobilu se neobjevila ani na reedici yesteryearu v osmdesátých a devadesátých letech. Tento snímek vznikl v šedesátých letech v Long Island Automotive Museum v Southamptonu krátce poté, co se model začal vyrábět.


 

 


Vedoucí obchodního oddělení Lesney Peter Webb opět požádal o fotografování, zaměření a zakreslení vozu Austina Clarka. Vedení Lesney k tomu vedly úsporné důvody a také vynikající zkušenost z předchozí spolupráce s Clarkem na modelu Y-11B Packard. Vybraný 1911 Maxwell GAR Roadster byl v té době zapůjčený do Museum of Transportation at Mystic ve státě Connecticut. Clark mohl proto začít pracovat až později a první negativy a nákresy poslal do Velké Británie až v 15. listopadu 1963.


Designéři a konstruktéři Lesney zpracovali model velmi detailně, jen v jednom detailu vyšel vzhled Maxwellu pozměněný. Vytvořili na modelu rám čelního skla, který skutečný 1911 Maxwell GAR Roadster neměl. Potřebovali totiž podepřít plastovou střechu, která by jinak byla při tehdejším způsobu ukotvení nestabilní. Upevnění střechy na vzpěrách bez čelního skla se jim podařilo vyřešit až později na modelu Y-4C Opel a na dalších.


Příprava Y-14B Maxwellu pro výrobu nakonec trvala přesně dva roky. Vzorky nového modelu poslal Austinu Clarkovi tehdejší ředitel propagace Lesney Mark Goroff 15. listopadu 1965. Do zásilky mu přidal také dva vzorky modýlku Ford GT z Matchbox Series 1-75, který měl mít premiéru v polovině února 1966.









Na snímku je vzácnější varianta Y-14B/4 Maxwell se zlatavě pomosazenou nádržkou. Při porovnání se skutečným automobilem je viděl, jak konstruktéři Lesney vytvořili na modelu neautentický rám čelního skla, aby mohli podepřít plastovou střechu.

 



Návrháři z vývojového a obchodního oddělení Lesney dlouho lavírovali kolem barevného provedení Y-14B Maxwellu. V katalogu pro rok 1964 se poprvé objevil jako předprodukční model ve žluté barvě. Ani v době přípravy v katalogu Matchbox pro rok 1965 ještě neměli grafici k dispozici skutečný model Maxwellu. Do brožury se proto dostal obrázek automobilu v jiné modré barvě, s odlišnými detaily a model dokonce ještě neměl ani přidělené katalogové číslo. Mezi dochovanými předprodukčními prototypy se objevily také vícebarevné kombinace, například Maxwelly s tmavě zelenými blatníky a krémovými karoseriemi. Do sériové výroby šel nakonec Y-14B Maxwell celý v tyrkysově zelené barvě, ve které se stříkal až do roku 1972.


Model ve své době


Y-14B Maxwell patřil k modelům, které šly na odbyt průměrně dobře. Přestože upevnění jeho střechy za sedačkou nebylo šťastné, použil Lesney tento systém i na modelu Y-8C Stutz. Střecha a sedačka Maxwellu se lišily jen jinou barvou. Ani na Stutzu ale střecha příliš nedržela. To ovšem nebránilo tomu, aby Lesney tento systém použil dokonce i po roce 1972 na modelech Y-13C a Y-26A Crossley. Na ně se už montovaly střechy s úchyty pro čelní rám a s texturou.










 

Na skutečném automobilu je vidět, jak se na tomto typu karoserie řešila ochrana před deštěm. Maxwell GA Roadster neměl rám s čelním sklem, ale vpředu se napínal štít z průhledné slídy. Tento prvek konstruktéři Lesney pochopitelně v roce 1965 pominuli.

 


Noví vlastníci značky Matchbox se k Y-14B Maxwellu vrátili v roce 1984 v připomínkové sadě Connoisseurs' Collection a v roce 1996 ve speciální edici ke čtyřicátému výročí yesteryearů. Z úsporných důvodů dostal inovovaný YMS06 Maxwell plastový volant. Od původních verzí ho odlišuje také texturovaná střecha a jiné barevné provedení řady detailů.



Technická data


Motor uložený vertikálně pod kapotou, 4 válce odlévané zvlášť, vrtání 4-1/2 palce, zdvih 4-l/4 palce, ventily na každé straně (T-hlava), vodou chlazený, výkon 28,9 koní. Zapalování přes nízkonapěťové magneto a suchou baterii.


Dvoumístná karoserie typu roadster, rozvor podvozku 110 palců, rozměr pneumatik 34×4.


Výrobce: Maxwell-Briscoe Motor Co., Detroit, Michigan, USA, cena v roce 1911 činila 1600 dolarů.


 










Stránka z kapesního katalogu Matchbox z roku 1965 dokládá, jak konstruktéři Lesney tápali při modelování atrapy čelního skla, které skutečný automobil neměl. Na obrázku předprodukčního modelu je provizorní rám čelního skla vymodelovaný ještě bez pozdější prostřední příčky. Barva modelu neodpovídá skutečnému historickému automobilu, ale ani pozdějšímu sériovému modelu Y-14B Maxwell. Model ještě postrádá katalogové číslo.


























 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tyto informace ještě nebyly publikovány. Získal jsem je především z dokumentace zaniklého Long Island Automotive Museum v Southamptonu, firmy Freda Bronnera a společnosti Lesney. O historii dalších modelů, o jejich konstrukci, variantách a krabičkách se dočtete v jednotlivých kapitolách publikace Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956-72.


Alexandr Pícha



 




Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *