Y-16A 1904 Spyker Tourer

Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.

Měřítko: 1/45                 Roky výroby: 1961-1971

 

Středně vzácná varianta Spykeru s novějšími hladkými pneumatikami a s pozlaceným chladičem.

Dostupnost: Ve standardních variantách je to relativně dostupný model. Obtížněji se ale shání starší verze s pozlaceným chladičem a velmi obtížně Y-16A Spyker na starších typech kol s hrubě vzorkovanými pneumatikami. Rare – raritní jsou všechny verze s podvozkem, který nemá nápis Models of Yesteryear. Do stejné kategorie M.I.C.A. řadí i Y-16A Spyker na šedých pneumatikách a my do ní přidáváme model s celým pozlaceným reflektorem. Very rare – velmi raritní je Y-16A-1 Spyker v krémové barvě a Extremely rare – extrémně raritní jsou tmavočervené verze.

Historie a popis: Lesney avizoval nový model Spyker už jeho náčrtem v katalogu Matchbox pro rok 1961. V době přípravy katalogu koncem roku 1960 ale ještě nebylo jasné, zda nový model nahradí nějaký starší Yesteryear v číselné řadě jako „béčko“, a nebo bude mít nové číslo. Vedení Lesney nakonec rozhodlo, že Spyker dostane nové číslo 16 a tím se číselná řada uzavře. Série Models of Yesteryear tak dostala definitivní rozsah na dalších jedenáct let. Příprava výroby Y-16A Spykeru se ale protáhla, takže toto „áčko“ poprvé opustilo dílny Lesney začátkem roku 1962, dokonce až po nových „béčcích“ Y-6B Bugatti 35 a Y-7B Mercer.  

První předprodukční prototyp modelu byl navrhován v kombinaci světlejší a tmavší zelené barvy (fotografie byla převzata z aukční síně Vectis). Jako první Matchbox měl mít Spyker pomosazený volant a štít s rámem čelního skla. Od toho ale Lesney nakonec upustil a pomosazený štít dostaly jako první matchboxy až o dva roky později Y-11B Packard a Y-3 Daimler.

 

Jako mnoho dalších Yesteryearů měl Y-16A Spyker zpočátku jemněji modelovaný podvozek, který postupně prošel zpevňovací kůrou. První varianty Y-16 měly prostor u vzpěr podlážek u blatníků nevyplněný, stejně jako skutečný historický vůz. Po prvních letech výroby se ale prostor mezi podlážkou u blatníků a karosérií zaplnil. První kola Y-16A Spykeru byla stejná jako u prvních variant Y-15A Rolls Royce a Y-7B Mercer, měla ještě detailně znázorněny reliéfy ráfků i osm hlavic šroubů po obvodu. Zpočátku se na ně velmi krátce navlékaly šedé a pak už jen černé pneumatiky. Velmi malý počet tmavočervených modelů Y-16A Spyker se v roce 1965 vyskytl z koly z Y-6B Bugatti. Od roku 1964 Lesney osazoval Y-16A Spykeru zjednodušenými koly shodnými s více modely. Na ně se už navlékaly plastové obruče s jemným dezénem, který více odpovídal skutečné podobě pneumatik z počátku dvacátého století.

Podvozek starších variant má nad podlážkou zcela odkryté i přední listové péro.

První vzácnější varianty Y-16A Spyker měly ve středu volantu vyznačené tlačítko houkačky, podobně jako Y-15A Rolls Royce. Nešlo ale o totožný díl, volant Y-16A Spykeru měl větší průměr. Podobně jako u dalších modelů byl ale brzy nahrazen unifikovaným zjednodušeným kovovým volantem. Zajímavé je, že konstruktéři Lesney už nikdy nevyměnili kovový volant Spyker za plastový, tak jako na většině dalších modelů Yesteryear. Řadící páky Spykeru byly zpočátku vyhnuté směrem ven. Později ovšem model dostal rovné páky, které se snadněji odlévaly.

Barevné varianty: Skutečný automobil 1904 Spijker, neboli v anglické verzi Spyker, měl zelenou barvu. Designéři Lesney proto navrhli barevné provedení modelu ve dvou zelených odstínech. V této kombinaci se vyrobilo několik předprodukčních exemplářů, dvoutónově zelený Y-16A Spyker se objevil v katalogu Matchbox pro rok 1962 a v tiskárně se rozjela výroba krabiček typu D1 s obrázkem automobilu v zelených barvách. Na jedné pondělní poradě managementu Lesney ale vedení Lesney zelenou barvu prototypu zamítlo, takže se Y-16A Spyker nakonec v této kombinaci nikdy sériově nevyráběl.

V počátcích sériové výroby se Y-16A Spykeru nejprve krátce stříkal raritní smetanově krémovou barvou. V roce 1965 se také za ne zcela jasných okolností nalakovalo několik raritních modelů tmavočervenou barvou z dobíhající Y-13A American “Santa Fe” Loco. Všechny ostatní starší i novější varianty už měly jen žlutou barvu. Nejprve měla světlejší banánový odstín a později byla sytě hořčicově žlutá.  

PREPRO: Tmavočervená barva raritních Spykerů pochází z Y-13A Santa Fe Loco. Odborníci vedou spory o tom, zda je označovat za předprodukční nebo standardní modely. Situaci komplikuje také množství falzifikátů. Spyker na obrázku je prototyp; jeho osičky zakončili návrháři ve vývojovém oddělení jen zaštípnutím. Model pochází od pracovníka Lesney. Zprostředkovaně ho

 získal šéf Matchbox klubu Německo Dirk Schleuer. 

Další profesionální fotografie všech hlavních variant tohoto modelu a všech typů krabiček najdete v publikaci o Modelech Yesteryear, kterou připravuje vydavatelství Miramis.

 

Zajímavým vývojem prošlo dobarvování svítilen a chladiče zlatěnkou. Ještě před uvedením Spykeru do výroby uvažovali návrháři o tom, že model bude mít zlatě pomosazený štít s rámem okna a bočními svítilnami. V této podobě se Spyker dostal i do katalogu pro rok 1962. Nakonec ale vedení vyhodnotilo tuto verzi jako výrobně drahou, takže se rám modelů stříkal a boční svítilny, velký přední reflektor a chladič se natíraly zlatou barvou. Brzy se s ní ale začalo šetřit.

Tyto verze se zlatým chladičem nejsou řazeny chronologicky, ale podle stupně vzácnosti. Variantu s celým pozlaceným světlem nezaznamenává ani Bílá kniha MICA a pravděpodobně se dovezla ve velmi omezeném množství jen do Ameriky. I relativně novější verze (vpravo) na nových kolech s hladkými pneumatikami má ještě zcela odkrytá přední a zadní listová péra. Prostřední verze je nejstarší.

Velmi vzácné verze mají natřený celý reflektor, ale naprostá většina modelů má vybarvené zlatě jen jeho „sklo“. Po dvou letech se z úsporných důvodů přestal natírat i chladič. Nelakované díly měly být pomosazené. Kvůli počátečním výpadkům galvanizačního zařízení se ale na starších variantách vyskytují kovové součástky ve stříbrošedém odstínu zamakové slitiny. V zásobnících se surové i pomosazené díly často smíchaly, takže je na Spykerech někdy nacházíme v různých kombinacích.

Krabičky: Y-16A Spyker se jako první Yesteryear už nebalil do perokresbových krabiček. Jeho nejstarším a zároveň nejvzácnějším boxem byl typ D1 s barevným obrázkem. Spyker je na něm zobrazený v zelené předprodukční barvě, v jaké se model do výroby ve skutečnosti nikdy nedostal. Y-16A Spyker se potom prodával v krabičkách typu D2, D3, E, E1 a v okénkovém boxu F. V roce 1968 se Y-16A Spyker ve Spojených státech balil do („bubliny“ blister pack) podložené červeným kartónem s nápisem Matchbox Models of Yesteryear. V pevném průhledném celuloidu stál na své celopapírové krabičce E1. Y-16A Spyker se objevil také v obou Gift Sets G6 z let 1962 a 1963 a také G7 z roku 1964. Na prvním dárkovém balení z roku 1962 je ještě malovaný v zelené barvě, ve které se nikdy sériově nevyráběl. Na Gift Sets z let 1963 a 1964 je už obrázek modelu ve žluté barvě.

Y-16A Spyker se nejprve balil do krabičky D1 a jeho posledním celopapírovým boxem byl E1.

Model ve své době: Automobil 1904 Spyker nevynikal krásou automobilového designu. Kulatá přední kapota s kruhovým tvarem chladiče a jediný velký reflektor ale působily tak neobvykle až bizardně, že byl model atraktivní a dlouho se docela dobře prodával.
Sběratelé někdy zápasí s jeho označováním. Teoreticky byl Spyker jako první šestnáctka „áčko“. Konstrukčně už ale spadal do druhého „béčkového“ období. Měl plastové sedačky i další konstrukční prvky nové generace Yesteryearů a balil se už do krabiček s barevným obrázkem.
V roce 1970 prodeje Y-16A Spykeru vázly, takže vedení Lesney Products jeho výrobu zastavilo. V roce 1971 se už jen expedovaly zbylé modely ze skladů, takže se Y-16A Spyker už neobjevil v tehdy nových krabičkách typu G. A v roce 1972 ho na pozici čísla 16 nahradil nový model Y-16B Mercedes SS.

Obsáhlejší a systematicky strukturované články o všech modelech Yesteryear, profesionální detailní fotografie všech jejich hlavních variant a všech typů krabiček najdete v publikaci, kterou připravuje vydavatelství Miramis na konec tohoto roku. Do tohoto projektu o modelech Yesteryear se zapojili přední sběratelé z Velké Británie, Spojených států, Nizozemska, Německa, Švýcarska a Česka.

Alexandr Pícha

 

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

 

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *