Y-16C 1960 Ferrari Dino 246/V12

 

Měřítko 1/35                                          Roky výroby popisovaných variant: 1986–87

 








Elegantní linie Ferrariho monopostu jsou patrné i na tomto modelu. Bohužel ani výkonný 12-ti válec nedokázal vyrovnat handicap svého umístění vpředu.

Dostupnost: Model se dodával poměrně krátkou dobu, ale v současné době je dostupný za ceny jen mírně zvýšené. DIFFICULT – jako méně běžný hodnotí MICA model s menšími otvory pro osku kol. SKARCE – jako vzácné hodnotí MICA modely s matně stříbrným povrchem kol.

 

Popis a historie: Model Y-16C Ferrari je doutníkovitý monopost, jehož základem je kovový odlitek karoserie. Spodní část je na rozdíl od Maserati již plastová. Mezi snýtované hlavní díly je vložen stříbřitý plastový odlitek kokpitu s uchycením kol, motorem a výfuky. Do kokpitu je vložena černá plastová sedačka a v přední části je naražen krátký stříbřitý volant. Větrný štítek z průhledného plastu je protažen i nad boky kokpitu. Z kapoty vyčnívá mohutný nasávací otvor taktéž z průhledného plastu, pod nímž je vidět řadový motor.

Tento model stejně jako model Y-10D Maserati byl vybaven špicovanými 24-ti paprskovými koly o průměru 21 mm s naznačenými brzdovými bubny vzadu. Konce osiček nejsou tradičně nýtovány, kola jsou na osku s přesahem naražena a na osce se neprotáčejí. Na prvních modelech byla údajně použita kola s menším otvorem pro osku.




 








Za krátkou dobu výroby se model nedočkal výraznějších změn. Dodávám byl v boxech typu J speciálně upravených pro modely Grand Prix.

Barva modelu: Model Ferrari byl stříkán červenou barvou, která je nanesena o něco lépe než na modelu Maserati, ale povrch taktéž není úplně lesklý. Spodní díl je jasněji červený. Vpředu na kapotě a vzadu zboku zleva i zprava byly aplikovány obtisky s černým číslem 17 v bílém kruhu. I obtisky se jeví o něco lepší než na Maserati. Krom toho jsou ještě po stranách před kokpitem aplikovány obtisky se znakem Ferrari.

Dále měla povrchovou úpravu již pouze kola. Finiš stříbřitého pokovení byl vysoce lesklý, ale u posledních modelů byl stříbřitý povrch kol matnější, což lépe odpovídalo skutečnosti.


Krabičky: Modely Y-16C Ferrari se po krátkou dobu své výroby prodávaly pouze v krabičkách typu J. Na krabičkách řady Grand Prix se objevily zajímavé odlišnosti. Podrobnosti najdete v článku o krabičkách.


Model ve své době: Y-16C Ferrari v roce 1986 nahradil nepříliš povedený model Mercedes Benz SS. Ze čtyř závodních modelů GP zařazených do série Yesteryear bylo Ferrari díky svému jménu asi nejatraktivnější. Ovšem vzhledem a charakterem se tento typ k ypsilonkám vůbec nehodil a byl z nich bezkonkurenčně nejmladší. Po přestěhování výroby na ostrov Makao se již Ferrari, stejně jako Maserati, dále nevyrábělo. V roce 1988 byl pod číslem 16 do série Yesteryear zařazen speciální limitovaný model Y-16D Scania Vabis Post Bus, samozřejmě již s MACAU na podvozku.

 

Skutečný 1960 Ferrari Dino 246/V12: Jedna z posledních formulí s motorem umístěným vpředu. Ferrari většinou nepřicházel s úplnými novinkami, ale poté, co je aplikoval, dotáhl je k dokonalosti. Dvanáctiválcový motor o objemu 2953 ccm a výkonem 310 koní umožňoval maximální rychlost až 290 km/h.    


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *