Y-17A 1938 Hispano Suiza

 

Měřítko 1/48                                                                               Roky výroby: 1975–95

 








První modely Y-17A Hispano Suiza s černými blatníky a červenou metalickou karoserií se v prodejní síti objevily až v roce 1975.

Dostupnost: Standardní verze Y-17A Hispano Suiza jsou celkem dostupné a nejsou hodnoceny žádným stupněm vzácnosti. Difficult – jako obtížně sehnatelný je klasifikován zelený model se zelenou mřížkou chladiče. Scarce – vzácná je varianta s červenou karoserií a loukoťovými koly místo špicovaných. Stejně vzácná je i varianta s modrou karoserií, černými blatníky a špicovanými koly místo plných. Rare – raritní jsou verze se stříbrnou karoserií. Blatníky jsou buď černé, nebo také stříbrné. Vzácný je rovněž zelený model s MATCHBOX ©1973 ENGLAND na podvozku.

 

Popis a historie: Předlohou je luxusní vůz Hispano Suiza K6 z roku 1938, typ s otevřenou dvousedadlovou karoserií a plátěnou skládací střechou. Jeho mohutnost vynikne zejména pokud si uvědomíme měřítko zmenšení. Hlavní součásti modelu tvoří kovové odlitky karoserie a spodní části s blatníky. Ostatní části, tedy chladič, reflektory, nárazníky i přední okno jsou z pokoveného plastu. Plastová je samozřejmě i natažená skládací střecha, mřížka chladiče, sedadla a volant, jenže bez povrchové úpravy. Odlévací formy pro jednotlivé díly nebyly nijak měněny s výjimkou nápisu udávajícího výrobce na spodní části s blatníky. Použita byla pouze plastová kola s gumovými obručemi. Na první verze byla montována stříbrná špicovaná kola, modré verze měly běžně plná stříbrná kola a zelené verze byly vybavovány zlatými špicovanými koly. Zvláštností je tzv. diorama, tedy plastový podstavec s pozadím, na němž byly upevněny zelené verze modelu dodávané v krabičkách typu J.



 








V krabičkách typu H není tato verze modelu Hispano Suiza žádnou zvláštností.

Barva modelu: První modely byly dodávány s karoserií nastříkanou červenou metalízou a černými blatníky, nepokovené plastové části byly černé. V roce 1980 byl celý model i s blatníky nastříkán světle modrou metalízou a boky karoserie byly světle šedomodré. Kola byla zpočátku špicovaná, ale brzy byla změněna na plná. Ještě v průběhu roku 1980 se objevila verze, u níž byly blatníky opět stříkány černou barvou.

 

V roce 1981 mělo malé množství modelů karoserii stříkánu stříbrnou metalízou, blatníky byly taktéž stříbrné, nebo černé a kola stříbrná plná. Právě v kombinaci stříbrná karoserie a černé blatníky se Hispano Suiza poprvé objevila v katalogu z roku 1973. Jenže tento předprodukční model měl špicovaná kola a červená sedadla a mřížku chladiče. Od roku 1986 se model dodával se zelenou karoserií a tmavě zelenými blatníky. Jeho součástí bylo výše zmiňované diorama s reklamou Chocholat Menier na pozadí. Tato barevná kombinace na svém spodku dokumentuje nejen krach firmy Lesney, ale i přenesení výroby do Makaa.

 

Verze Macau a China: Na Makau pokračovala výroba tmavě zelené verze. V roce 1990 se začala karoserie s blatníky stříkat zelenou metalízou, přičemž boky byly ńemetalizované hráškově zelené. Přední a zadní PZ je buď odlitá jako u starších verzí, nebo obtisk. Poslední, čínský temně modrý a zlatě dobarvováný  model z roku 1995 s kódem YY017A/D již patří do Collectibles.

  







Hispano Suiza se stříbrnou karoserií je vzácná a existuje i se stříbrnými blatníky. Běžná pozdější modrá verze s bleděmodrými boky se následně dodávala i s blatníky černými. Kola jsou v obou případech plná.

 

Krabičky: Modely Y-17A Hispano Suiza s červenou karoserií se začaly dodávat v krabičce typu H1 „Woodgrain“ v červené barvě, později v krabičce typu H2. Modré verze byly dodávány postupně v krabičkách typu I1 až I4. Krabička typu Jb je výjimečně datována rokem 1985 a má nadstandardní rozměry, aby pojmula i diorama. Všechny typy krabiček jsou běžně dostupné, ale krabičky typu H mívají průhledný celofán často protržený. Několik metalicky zelených modelů se dodalo v krabičkách P, zbytek v N. Tmavě modré hispanky měly pouze krabičky N2.












Zelená verze modelu Hispano Suiza se jako jedna z mála dodávala na plastovém podstavci s pozadím – tzv. diorama. Pokovené části jsou zlaté, což je u této verze běžné.


Model ve své době: Model Y-17A Hispano Suiza byl avizován již v nabídkovém katalogu pro rok 1973 a tento letopočet také nese jako rok vzniku na podvozku. Jenže na trhu se Hispano Suiza objevila až v roce 1975, navíc v jiné barevné kombinaci. Přesto patří společně s Y-3C Riley k prvním představitelům nové vlny modelů se zvýšeným podílem plastových součástí. V porovnání s modelem Riley má více relevantních barevných variant a hlavně se ve výrobě udržela mnohem déle. Y-17A Hispano Suiza nebyla v modelové řadě Yesteryear nahrazena jiným modelem, takže je jedinou ypsilonkou s katalogovým číslem 17.

 

Skutečný 1938 Hispano Suiza K6: Prestiž španělského, později francouzského výrobce automobilů Hispano Suiza byla v meziválečném období velmi vysoká. Její výrobky vždy patřily k tomu nejlepšímu, co bylo možné na trhu s automobily opatřit. Pověstné jsou zejména motory, které svou kvalitou a věhlasem konkurovaly i Bugatti. Nekorunovaným králem byl dvanáctiválec, o němž se tvrdilo, že v podstatě nepotřebuje převodovku. Pravdou je, že Bugatti stačil držet krok i s osmiválcem z typu 41.








Vlevo Hispano Suiza z Makaa se stříbřenkou dobarvovanými detaily v krabičce N. Čínská temně modrá verze v boxu N2 již signalizuje nástup Collectibles.


Typ Hispano Suiza K6 se vyráběl v letech 1932-1938. Pětilitrový šestiválec měl výkon přes 120 koní a vůz s ním dosahoval rychlosti přes 140 km/hodinu. Na rám s podvozkem byly montovány karoserie různých typů od uzavřených limuzín až po otevřené kabriolety.


Typické jsou kapkovité blatníky s vykrojením pro kola. Na verzi z roku 1938 je zajímavé, že přední a zadní blatníky jsou samostatné. U předchozích verzí byly propojeny stupačkami, které u této karoserie chybí. Jedná se o poměrně revoluční designérský prvek. Tento extrémně luxusní vůz byl těsně před válkou nabízen za 3.125 liber.  



text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.


Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *