Y-1C 1936 SS 100 Jaguar – doplněné vydání

 

Měřítko 1/38                                                                                                  Roky výroby: 1977–98

 












Y-1C Jaguar SS 100 se začal prodávat v roce 1977. První modely byly stříkány bílou barvou. Model na tomto snímku již má běžné větší kapky znázorňující „blinkry“ na předních blatnících. První model s menšími kapkami je velmi vzácný.

Dostupnost: Běžné verze modelu Y-1C Jaguar jsou dostupné a levné. Difficult –obtížně sehnatelné jsou modely s 12-ti paprskovými nebo plnými koly místo standardních 24-ti paprskových kol. Do této kategorie patří i žlutý model přestříkaný zelenou barvou. Scarce – vzácná je bleděžlutá varianta. Pozor, nezaměňovat s pozdějším žlutým modelem MADE IN MACAU. Rare – raritní jsou první bílé modely s malými blinkry a modely nastříkané šedou metalízou.

 

Popis a historie: Model Y-1C Jaguar SS 100 je otevřený dvousedadlový sportovní vůz s naznačenou složenou plátěnou střechou a byl na trh uveden v roce 1977. Hlavní části modelu tvoří dva kovové odlitky karoserie a spodku s blatníky. Reflektory a maska chladiče jsou plastové, stříbřitě pokovené, stejně jako sklopené přední sklo. Kola jsou standardní 24-ti paprsková, rovněž stříbřitě pokovená. Páté kolo je přichyceno trnem na víko kufru. Výjimečně se také vyskytují modely s koly 12-ti paprskovými nebo koly plnými. Vložený interiér zahrnující sedadla s podlahou a přístrojovou desku s volantem i složená střecha jsou z černého nebarveného plastu.









Na obrázku jsou dvě verze ve světle modré metalíze. Model nahoře má spodní plochy prahů hladké, spodní má už přidána příčná žebra.
Velmi zajímavá ale také velmi vzácná je první varianta modelu s menšími blinkry na předních blatnících, menším otvorem pro přední nýt vespod a také užší výztuhou přední SPZ. Všechny tyto úpravy proběhly současně ještě v roce 1977. Úprava otvoru pro nýt byla nepochybně vyvolána technologickými požadavky. Důvod pro druhé dvě úpravy již tak patrný není, ale zřejmě nešlo o vylepšení modelovosti.


Koncem roku 1979 bylo na spodní části stupaček přidáno pět příčných žeber. I tato změna byla vyvolána technologickou potřebou. Spodní díl byl tak lépe fixován na dopravním pásu při lakování.

Barva modelu: Typickou barvou anglických sportovních vozů je britská zelená. Ta se však na modelu Y-1C Jaguar objevila až v roce 1981. První modely byly stříkány mléčně bílou barvou. Později se objevil i krémový odstín, ale zřejmě nejde o plánovanou změnu. Oba hlavní díly byly stříkány samostatně a tak existují modely s bílou karoserií a krémovými blatníky i naopak.


V roce 1978 bylo několik modelů nastříkáno kovově šedou metalízou a jsou velmi vzácné. Druhou standardní barevnou úpravou byla od roku 1979 neautentická světle modrá metalíza. Na tyto modely byla montována i kola 12-ti paprsková nebo plná. Zpočátku měly metalicky modré Jaguary hladké spodky stupaček, později přibylo pět příčných žeber (viz výše), které mají i všechny pozdější varianty.











V krabičkách typu J byly standardně dodávány nejběžnější Jaguary s „MADE IN ENGLAND“ na spodku v typické britské zelené barvě.

Následovala výše zmíněná nejběžnější verze v britské zelené. Poslední anglickou barevnou variantou je vzácnější model v bleděžluté barvě z roku 1986. Kupodivu některé tyto modely byly zpětně přestříkány předešlou britskou zelenou. Dokonce se objevují zelené modely, které mají žlutý podklad pouze na horním dílu karoserie, nebo pouze na spodním dílu s blatníky.

 

Verze po roce 1986: Po přesunu výroby na Makao dostal Jaguar v roce 1987 opět žlutou barvu, ale odstín je znatelně tmavější než u vzácných anglických verzí.

 

Poslední čínské modely v červené barvě mají stříbřenkou dobarvované detaily. MICA popisuje i červený model se smetanovými blatníky. Měl by být běžný, ale zatím jsem se s ním nikde nesetkal. V Číně se v roce 1992 také vyráběla speciální nelakovaná verze kompletně z kovu včetně kol a interiéru. MICA uvádí dvě verze kol buď s průměrem 18 mm, nebo 17 mm.

 

Krabičky: Modely Y-1C Jaguar měl zpočátku krabičku typu H2 „Woodgrain“ v barvě oranžové. Metalicky modré verze byly dodávány v všech verzích krabiček typu I. K zeleným a bleděžlutým modelům patří krabičky typu Ja, Jb a Jc.

Krabička pro J1 je větší, protože obsahuje diorama. Čínské modely se dodávaly v obou typech krabiček N1 i N2. Nalakovanou verzi balili pouze do jednoduché bílé krabičky M.

 

Model ve své době: Y-1C Jaguar byl na trh uveden v roce 1977 a nahradil v sérii legendární „plechovou Lízu“ Ford T. Jaguar nese všechny typické znaky třetího období výroby. Je poměrně velký, má hrubější modelové zpracování a vyšší podíl plastů, čímž velmi dobře zapadá mezi ostatní nové modely. V roce 1986 se začalo jednat o změně barvy na žlutou. V dílnách se okamžitě začalo s produkcí žluté verze. Vyrobilo se 1500 kusů a cca 100 kusů dokonce opustilo výrobní závod. Protože však změna nebyla oficiálně schválena, byl zbytek modelů opět přestříkán tmavě zelenou barvou. Prodaly se převážně do Německa a do USA. 

Třebaže zájem o tento model klesal, ve výrobě vydržel ještě i na Makau a v Číně, kde vznikaly další barevné varianty. V sérii ypsilonek již nebyl nahrazen, takže je posledním modelem pod číslem Y-1.

 








Na Macau se Jaguar stříkal opět žlutou a dodával se pouze s diorama. Čínské modely jsou červené a dobarvované stříbřenkou. Celokovový nelakovaný Jaguar se prodával včetně dřevěného podstavce.


 

Skutečný 1936 Jaguar SS 100: U zrodu legendární značky Jaguar stál fenomenální sir Wiliam Lyons a typ SS 100 byl jeho prvním velkým úspěchem. Jaguar SS 100 vznikl v roce 1935 a s motorem OHV 2500 ccm dosahoval rychlosti 100 mph (proto označení „100“ v názvu), což je rychlost přesahující 160 km/h. Kromě toho měl vůz bezkonkurenční jízdní vlastnosti a velmi přesné řízení, to na druhé straně vyžadovalo od řidiče značnou dávku zručnosti. Později byl vybaven motorem o objemu 3500 ccm a stala se zněj velmi nebezpečná zbraň na závodních drahách, doložená celou řadou vítězství soukromých závodníků. Vozy značky Jaguar jsou pověstné bohatou výbavou v té době u sportovních vozů neobvyklou. V porovnání s konkurencí byly velmi levné, byť ji v mnohém převyšovaly.

Druhá světová válka ukončila výrobu typu SS 100, ale po válce přišly úspěchy ještě větší. Typ Jaguar XK 120 z roku 1948 byl ve své době nejrychlejším autem na světě. Po něm přichází vrchol, jedna z největších legend automobilové historie, neuvěřitelně dokonalý Jaguar E Type.



text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *