Y-21 A(B) 1930 Ford Model A Woody Wagoon

 

Měřítko 1/40                                                                        Roky výroby: 1981–86

 








Ford A se začal dodávat jako mikrobus, který byl u nás dlouho považovaný za vzácný. Rám „čelního skla“ byl standardně postříbřený. Velmi křehký přední nárazník nebyl v tomto období pro ypsilonky typický. 

  

Dostupnost: první provedení Y-21A Ford A Woody Wagon jako mikrobus se objevuje o něco méně, ale jeho běžné verze dnes nejsou dražší. Rare – vzácné jsou modely s bílými sedadly a model s nepochromovaným rámečkem čelního skla. Hodnocení Scarce patří modelům s oranžovou kapotou. Raritní je Y-21B Woody Wagon A&J Box se žlutou kapotou. Podrobnosti viz Bílá kniha MICA.  

 

Popis a historie: Základem Fordu A Woody Wagon jsou kovové díly podvozku a kapoty, a plastová skříň karoserie, jež z něj dělá model s do té doby nejvyšším podílem plastů. Plastové a stříbřitě pokovené jsou i maska chladiče s reflektory a nezvykle křehký přední nárazník. Změny probíhaly v nápisech vespod. První vzácnější verze LESNEY má uveden název pouze FORD A. Bylo to pravděpodobně pochybení, protože vzápětí název upravili na FORD MODEL A. Pozdější modely již mají místo LESNEY uvedeno MATCHBOX INT´L Ltd. Další a velmi výraznou změnou je zaslepení prostředního a zadního okna zboku, takže z mikrobusu se stala dodávka. MICA jej již považuje za druhý model pod číslem Y-21, což je však diskutabilní. Použitá chromovaná kola jsou standardní dvanáctipaprsková, v případě mikrobusu i 24 paprsková. Pneumatiky buď s bílým lemem, nebo bez.

 









Zleva se montovalo rezervní kolo vložené do vybrání v blatníku.  Plastová kabina není ke spodku přímo přinýtovaná, vpředu je oko nasazené na sloupek nýtu, vzadu drží na dvou výstupcích.
Barva modelu:  první modely Y-21A Ford A Woody Wagon z roku 1981 měly tmavě hnědý spodek s blatníky a žlutou kapotu. Kombinace světlé a tmavě hnědé barvy na kabině se třemi okny po stranách má imitovat dřevo, střecha je natřená matně černou barvou. Rám čelního skla býval až na výjimky „pochromovaný“. Červená plastová vložka ztvárňuje  interiér se třemi řadami sedadel.

 


V roce 1983 přichází na trh pozměněná verze se upravenou kabinou a zlatým nápisem A&J BOX na bocích.  Plastový vnitřek se standardně odléval bílý, výjimečně i světle hnědý, ale nezměnil se a stále má tři řady sedadel. Kapota se stříkala nejprve oranžovou barvou, později bronzově oranžovou metalízou. Při přechodu na novou verzi ovšem docházelo k vzájemným kombinacím dílů, takže obě provedení modelu se vyskytují se žlutou, oranžovou i bronzovou kapotou, s červeným i bílým interiérem.

 

V roce 1985 se objevilo poslední provedení Carters. Kapota je tentokrát tmavě modrá a blatníky černé. Světlejší části plastové karoserie má tento model smetanově bílé a střecha se stále stříkala matně černou, stejně jako příčky.    

 

Krabičky: První dvě verze, mikrobus a A&J BOX se balily do krabiček I4, Carters již míval box typu J

 






 

Y-21B již má kabinu změněnou na dodávku. Vpravo oranžová nemetalická kapota verze A&J BOX, ta uprostřed se někdy označuje jako měděná a je to metalíza. Provedení Carters vpravo má hnědý interiér, který se výjimečně objevoval i u předchozích verzí. Tyto modely již postříbřený rám předního okna nemají.

 

 Model ve své době: mikrobus Y-21A Ford A Woody Wagon u nás bylo vidět poměrně málo. Když se pak začal vyrábět jako dodávka A&J BOX, někteří tvrdili, že došlo k potížím s formou kabiny a že se prvního provedení moc nevyrobilo. Sběratelé jej tedy považovali za vzácný a to také zvýšilo jeho sběratelskou cenu.  Modelů se však vyrobilo relativně dost a dnes je toto provedení s okny běžně dostupné. Vzácnější jsou verze s okny a oranžovou případně bronzovou kapotou, a naopak A&J BOX s kapotou žlutou. Nutno však upozornit na možnost vzájemné záměny kabin, Byť to není operace úplně jednoduchá, nemusí být její následky při běžném prozkoumání modelu patrné. 

Tento model byl vždy na okraji sběratelského zájmu, svou plastovou kabinou působí příliš lacině. Číslo 21 měli majitelé firmy Matchbox asi ve zvláštní oblibě, protože pod něj zařadili postupně ještě další tři modely. Ford A „Woody Wagon“ se již na Makau nevyráběl. Jeho následníkem byl speciální limitovaný model Y-21C Aveling & Porter Steam Roller, remake legendárního Y-11A z konce 50. let.

 

Skutečný 1930 Ford Model A „Woody Wagoon“: Po 19 letech výroby veleúspěšného modelu T se Henry Ford konečně rozhodl pro inovaci. Bylo již opravdu načase, konkurence svými modernějšími výrobky nepříjemně dotírala a prodeje koncepčně zastaralé Lízy nebezpečně klesaly, přestože se vůz průběžně vylepšoval. Model A se začal vyrábět v roce 1927 a byl podstatně lepší než jeho předchůdce, proto jej také Ford označil písmenem A, nikoli U, jak by se dalo očekávat. Byl to již druhý typ A, prvním zahájil Ford svou kariéru v roce 1903. Nový model zdaleka již nebyl tak revoluční v porovnání s konkurencí, přesto se ale prodával poměrně dobře.  Také Áčko se vyskytovalo v celé řadě modifikací. Dřevěná karoserie nebyla v té době nijak výjimečná, ale v provedení s odkrytými žebry se považovala za luxus. Volbou této varianty chtěl Lesney zřejmě vzhledově obohatit sérii ypsilonek. 


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *