Y-2A 1911 “B” Type London Bus

Druhý model Yesteryear měl pro Jacka Odella zvláštní symboliku. Jeho tatínek byl totiž zaměstnaný jako řidič londýnského autobusu. Proto si Odell vybral právě tento typ a proto měl také model figurku řidiče. Pro fanoušky modelů Matchbox byl ale proslulý červený „doubledecker“, neboli „dvoupatrák“, především symbolem Londýna. Jako model je krásně detailně provedený a pro sběratele má zajímavé varianty.

Měřítko 1/100                                                              Roky výroby: 1956-1962

Dostupnost: U modelu Y-2A London Bus jsou velmi ceněné všechny verze, které mají zachovalé obtisky. Rare – raritní je varianta 4/4 se čtyřmi větracími okénky bez dělících přepážek. Scarce – vzácné jsou nejnovější verze s černými koly. M.I.C.A. uznává jako zvláštní verze také modely s černou, světle a tmavě modrou barvou řidiče. Pro určení jejich ceny ale není barva řidičů nijak důležitá.Historie a popis: Y-2A London Bus patří do slavné trojice prvních Yesteryearů, které Lesney představil v roce 1956 na veletrhu Harrogate Toy Show. Model autobusu Odellova tatínka měl pochopitelně postavu řidiče, což je jinak mezi modely Yesteryear dost ojedinělé. Figurku řidiče měl už jen Y-6A AEC Lorry a další postavičky dostaly ještě modely koněk Y-12A London Drawn Bus a Y-4B Fire Engine. 

Model se velikostí příliš nelišil od malé série Matchbox 1-75. Měřítko 1/100 Jeho odlitek prošel hned v začátcích výroby drobnou změnou. Na bocích karoserie přibyly malé výstupky, kterými se vymezují boční spodní obtisky s nápisem „General“. Verze bez těchto výstupků jsou natolik vzácné, že je nezaznamenala ani M.I.C.A. Australský odborník Mick Flack předpokládá, že mohlo jít také o předprodukční verzi, která se dostala do prodeje omylem.

Další mnohem viditelnější změnu si vyžádaly problémy s příčkami mezi bočními okny a horními „větračkami“. Původně byly nad čtyřmi okny na každém boku jen čtyři malá okénka. Tenounké a dlouhé příčky mezi nimi se ale lámaly. Konstruktéři Lesney proto brzo doplnili na střed „větraček“ ještě dělící příčku, aby tenký horní rám oken zpevnili. Vznikly tak varianty, které sběratelé označují „4 over 4“ a „8 over 4“ nebo 4/4 a 8/4. Starších variant 4/4 se zachovalo málo a jsou dnes raritní.


Základní varianty: vlevo je nejstarší raritní Y-2A London Bus v provedení oken 4/4, uprostřed klasická verze 8/4 a vpravo nejnovější varianta na černých kolech a s „úsporným“ nátěrem chladiče.

Barevné kombinace: Y-2A London Bus si po celou dobu výroby zachoval svou autenticky červenou barvu. Neměnily se ani jeho obtisky, které vidíte na obrázcích modelu. Velkou bolestí je ale jejich kvalita, obtisky po letech nezadržitelně zvětrávají a hlavně na krajích se samy od sebe třepí. Kola modelu byla dlouho v barvě surové zinkové slitiny, ale od roku 1961 dostala černou barvu. Slabý černý film působí, jako by kola byla plastová, ale na rozdíl od modelu Y-4A Sentinel zůstala kovová. Jsou nicméně i tak vzácnější.

Postavička řidiče byla modrá, buď ve světlejším nebo tmavším odstínu. Barva ale často docházela, a protože šlo jen o filigránský díl, nahrazovali ji v dílnách černou, aby výroba nestála. Černé figurky jsou asi o něco méně rozšířené, ale statisticky to není podchyceno. Na hodnotu modelu to nemá vliv, figurky lze navíc z některých modelů vysunout a vyměnit. Jejich malý čep je totiž jen volně zaražen do otvoru v sedačce. Pozor také na jejich autenticitu. Někteří výrobci je dnes odlévají z měkčího kovu jako náhradní díl. Zajímavé je, že se Y-2A London Bus objevil ještě v katalogu pro rok 1963, přestože už jeho výroba končila. Ve stejném roce ho už ale nahradil Y-2B Renault 2 Seater, který ale zdaleka nedosáhl takového ohlasu jako proslulý londýnský autobus.  

Krabičky: Y-2A London Bus se balil postupně do čtyř typů krabiček A, B, C a D1. Velmi raritní a skoro nedostupný je jeho nejnovější box typu D1 s barevným obrázkem.


Nejvzácnější varianta Y-2A/1 London Bus v provedení oken 4/4 se balila pouze do krabičky typu A.

Skutečný 1911 “B” Type London Bus: V textu na zadní straně krabičky se píše, že první standardizovaný londýnský autobus s motorem byl představen v říjnu 1910. Tento typ měl ještě karosérii připomínající dvoupodlažní autobus tažený koňmi.

Do roku 1913 se vyrobilo 2500 těchto autobusů typu B. Po vypuknutí první světové války byly odesílány do Francie a Flander v Belgii. 1 300 bývalých londýnských autobusů tam Spojenci v letech 1914 až 1918 nasadili k přepravě vojáků na frontu s Německem. 300 dalších dvoupodlažních autobusů bylo zapojeno do obranných prací v Londýně.

Poslední autobus typ B byl vyroben v roce 1920. Jeden ze zachovaných exemplářů byl s láskou nazván „Old Bill“ a v době prvního vydání krabičky modelu v roce 1956 se zúčastňoval mnoha vzpomínkových přehlídek.

Tento text je z roku 2007. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.