Y-2C 1914 Prince Henry Vauxhall – verze vyrobené do roku 1972

Modelem aerodynamicky střiženého předválečného Vauxhallu končí nejúspěšnější škola série Yesteryear ze šedesátých let. Podobně jako většina dalších modelů z tohoto období, je i tento Vauxhall krásně do detailů provedený. Na rozdíl od řady dalších Yesteryearů šedesátých až osmdesátých let se jeho barevné provedení do značné míry drží podoby skutečného historického Vauxhallu Prince Henry. Model Y-2C měl za dlouhou dobu své výroby několik zajímavých variant, ale jen málo se jich objevilo do roku 1972, kdy se montoval na kovových kolech.

Měřítko: 1/47                                                                  Roky výroby: 1970 – 1984

Dostupnost: Modely Y-2C Vauxhall vyrobené do roku 1972 se shánějí obtížněji než většina Yesteryearů druhé poloviny šedesátých let. Za krátkou dobu jejich montáže na kovových kolech se jich vyrobilo méně. Rare – raritní je varianta modelu s nádrží v barvě mědi.

Historie a popis: Y-2C Prince Henry Vauxhall se dostal do výroby v roce 1970, ale Lesney ho uvedl v Matchbox katalogu až v roce 1971. Typ karoserie tourer a konstrukční pojetí modelu bylo podobné Y-13B Daimleru, se kterým měl Vauxhal stejná kola a také sedačky. Krásná „vyplétaná“ kola pocházela už modelu Y-8B Sunbeam Motorcycle & Sidecar.

Na modelech jsou odlišné masky chladiče. Vauxhall vpravo má z výroby chybně obrácené nasazený rám čelního skla. Jsou na něm také bělejší sedačky charakteristické pro pozdější verze.

Odlitky karoserie a podvozku Vauxhallu neprošly do roku 1972 žádnými změnami. Asi po roce výroby modelu jen konstruktéři vyztužili upevnění světel na rámu čelního skla. Na jejich zadní stranu přidali malou podélnou výztuhu.

Barva modelu: Barevné provedení modelu vycházelo z autentických vozů britské firmy Vauxhall. Kombinace červené karoserie se stříbrnou kapotou a světle béžovými sedačkami se na vozech Prince Henry Vauxhall objevila už v roce 1911. V tehdejší době ale nestříkali vůz do metalízy, nýbrž do sytě červeného laku. Neautentickou barvu má na modelu červeně zbarvený plast na mřížce chladiče.

Všechny kovové nelakované díly byly pomosazené do zlatavého odstínu. V poslední fázi montáže Vauxhallu na kovových kolech, v roce 1972, se několik odlitků zadní nádrže pokovilo měděným odstínem. Tyto verze jsou raritní.

Nejvzácnějším balením Y-2C Vauxhallu je raritní blister pack US4, který vyráběl v USA autorizovaný prodejce a spolupracovník Lesney, společnost Freda Bronnera.

Krabičky: Do roku 1972 se Y-2C Vauxhall balil jen do okénkových krabiček typu F. Ve Spojených státech a v několika dalších zemích se dodávaly tyto boxy také podlepené kartónem, na kterém byl obrázek Vauxhallu. Toto provedení krabičky F je velmi vzácné.

Model ve své době: Vauxhallem skončila éra subtilních kovových modelů Yesteryear, které představovaly hlavně automobily z období začátku dvacátého století a krátce po první světové válce. Lesney a pozdější vlastníci značky Matchbox se k tomuto období vraceli, ale jejich modely už po roce 1973 nikdy neměly tolik jemných detailně provedených kovových součástek. V roce 1969 začaly dosavadní starší historická vozidla střídat modely třicátých let. Už Y-15B 1930 Packard Victoria ukázal, že tyto modely budou o hodně masivnější než dosavadní Yesteryeary, které jako poslední zástupce reprezentoval Vauxhall.

Sběratelé neměli vůči Y-2C Vauxhallu výhrady, ale jeho prodej už poznamenal odklon zájmu o automobily z období kolem první světové války. Po roce 1973 prošel model inovací a začal se montovat na plastových kolech. Návrháři Lesney mu také dali jiné, už nerealisticky vyhlížející barvy. Y-2C Prince Henry Vauxhall se vyráběl až skoro do poloviny osmdesátých let. V roce 1977 Lesney použil rám čelního skla z tohoto modelu také na Y-6D 1920 Royce Fire Engine.

Skutečný 1914 Prince Henry Vauxhall: Popiska na krabičce trochu přehnaně tvrdí, že toto byl asi první opravdový sportovní vůz. Společnost Vauxhall Motors ho představila v roce 1910 a pojmenovala ho podle pruského prince Henryho, který uspořádal velký vytrvalostní závod automobilů. Pod označením C-type se tento vůz vyráběl v letech 1911 až 1913 a se zvětšeným objemem motoru až do roku 1915.

Automobil proslul velmi pružným hladkým chodem motoru. Vidlicový čtyřválec o objemu skoro 4 litry s bočními ventily měl výkon skoro 60 koňských sil. To ho předurčilo k mnoha úspěchům v mezinárodních závodech a dokonce rychlostních rekordech. Po vítězství v závodě Petrohrad – Sevastopol v roce 1911 si dva tyto Vauxhally zakoupil i ruský car Nicholas II. V civilní verzí se čtyřsedadlovou karosérií měl Prince Henry Vauxhall hmotnost 1250 kilogramů a dosahoval maximální rychlosti až 102 kilometrů v hodině.

Tento text je z roku 2007. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů, detailní fotografie odlišných prvků a cenového průvodce najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.