Y-3B 1910 Benz Limousine

Nenápadný Benz patří k nejoblíbenějším modelům mezi sběrateli variant. Ze všech ypsilonek z období Regular wheels totiž poskytuje nejširší paletu barevných kombinací. Některé z těchto variant se ovšem dají s rizikem malých stop poškození padělat.

Měřítko 1/54 Roky výroby: 1965-1971

Dostupnost: Benz patří mezi běžnější modely, shánění vzácnějších barevných kombinací ale potrápí. Yesteryear Book hodnotí jako Difficult nejstarší verzi se samostatnými čelními světly. Scarce je béžový Benz s nevyplněnými vzpěrami zadního blatníku a reflektory spojenými s maskou chladiče. Rare  jsou béžové modely se zaplněným prostorem mezi vzpěrami zadního blatníku, na které se ještě namontovaly reflektory oddělené od masky chladiče. Ještě vzácnější je originální světle zelený Benz s černou střechou. Very Rare jsou kombinace karoserie v krémové barvě nebo zelené metalíze se žlutozelenou střechou i světle zelený model s tmavě zelenou střechou. Jako Extremely Rare označuje MICA světle zelený Benz s volnými vzpěrami zadního blatníku.

Na modelu Benzu začali návrháři Lesney poprvé zkoušet různé kombinace barevně odlišných dílů. Jejich karoserie a také střecha se postupně stříkaly ve třech různých barvách. Při montáži Benzu se karoserie, střechy a také plastové díly postupem doby proplétaly ve velkém počtu variant. Řada z nich patří mezi běžné, ale některé barevné kombinace Benzů jsou raritní.

Kovové odlitky Benzu prošly zajímavými změnami. Dvojice jeho čelních reflektorů nejprve tvořila samostatný díl. Podobně jako na modelech Y-1B Ford T a Y-11B Packard jsou přední světla starších Benzů spojená příčkou, která procházela za maskou chladiče. Technologové ale zanedlouho zvolili úsporné řešení. Reflektory spojili s maskou chladiče do jednoho odlitku. Tato novější verze modelu Y-3B Benz se pozná podle toho, že má reflektory umístěné níž, což vzhledově méně odpovídá podobě skutečného automobilu.

Raritní přechodové varianty Y-3B Benzu, které se balily do krabičky typu F. V době, kdy se zaváděla výroba nové verze Benze s metalízovou karoserií a černou střechou, došlo při montáži v dílnách Lesney k záměnám obou dílů.

Méně patrné změny prodělal čelní štít Benzu. Technologové postupně zesílili držáky bočních svítilen. Nejprve protáhli příčky držáků na čelním štítu zezadu. Později držáky svítilen zesílili také zepředu. Tyto čelní štíty se montovaly na novější hráškově zelené verze Benzu.

Madla pod pozičními svítilnami byla nejprve samostatná. Záhy je spojila s čelním štítem tenká výplň. Zásoby různých odlitků štítu čelního skla se v montážních dílnách pomíchaly. Vyskytují se na krémových Benzech.

Na Benz se od roku 1965 montoval volant LM6 a raritně se na něm vyskytl i volant LM2 určený pro Y-15A Rolls Royce. V roce 1968 je nahradil kovový volant nový černý plastový P2. Na modelech s hráškově zelenou karoserií najdete oba typy.

Na blatnících konstruktéři v polovině období výroby modelu zesílili vrchní část podlážky mezi blatníky. Na starších verzích se jeví podlážky propadlé a na novějších vystouplé. The Yestreryear book tuto verzi nepopisuje.  Krátce před stažením Benzu z výroby technologové ještě zaplnili oba otvory v podvozku.

Barva modelu

Do sériové výroby se dostal Y-3B Benz s krémovou karoserií a tmavě zelenou střechou i sedadly. Kombinace světlé a tmavé barvy vcelku odpovídá černobílým archivním snímkům skutečného vozu z roku 1909.

Dva roky po zahájení výroby Benzu se rozpoutal barevný kolotoč. V roce 1968 vystřídala kombinaci krémové a tmavě zelené barvy nová hráškově zelená karoserie se žlutozelenou střechou. A tu nahradila v roce 1970 zelená metalíza s matně černou střechou. V přechodových obdobích, když se měnila barva modelu, se často promíchaly karoserie a střechy ve starší a novější barvě. Vznikly tak vzácné přechodové kombinace, které jsou sběrateli nejvíce vyhledávané. Podrobně je popisujeme v tabulce variant.

V závěrečné fázi výroby začalo vývojové oddělení Lesney připravovat nové barevné provedení Y-3B Benzu s karoserií ve fialové metalíze a s matně černou střechou. Tato kombinace nakonec skončila ve fázi prototypu. Několik fialových modelů se ale asi do prodeje dostalo a dnes představují jedny z nejdražších variant Benzu.

A aby nebylo barevných verzí málo, plastové sedačky a masky chladiče se lisovaly nejprve ze zelené a poté z tmavě červené umělé hmoty. Obě verze plastových dílů se dlouho montovaly souběžně, takže se zejména v letech 1967 a 1968 vyskytovaly na modelech Benzu s oběma barvami sedaček a masek. Proto nejsou tyto ypsilonky s odlišnými kombinacemi plastových součástek považovány za samostatné varianty.

Krabičky

Y-3B Benz se nejprve balil do krabičky Ed, kterou můžeme zařadit na pomezí typů D3 a E. Oproti staršímu boxu D3 se na bocích typu Ed objevil nový design s malými obrázky profilu Y-3B Benzu. Zatím nad ním ale chyběly nápisy Matchbox, které charakterizují boky krabiček E. Kromě Benzu se box typu Ed tiskl pouze pro Y-13B Daimler.

Y-3B Benz se dále balil do celopapírových krabiček typů E, E1 a okénkových boxů F1 až F6 a G2. Vzácnější jsou pro Benz boxy E1 a G2.

Na krabičkách Ed, E a E1 je zobrazený nejstarší béžový Benz. V boxu E1 se přesto nějakou dobu prodávaly i novější verze v hráškové barvě se světle zelenou střechou. Tato barevná kombinace je vyobrazená až na zadní straně okénkových boxů F a G2. V krabičkách G2 se přitom model s hráškovou karoserií a světle zelenou střechou neprodával.

Obrázek poslední verze modelu Y-3B Benz s karoserií v tmavě zelené metalíze a s černou střechou se nikdy na krabičkách neobjevil. Najdete ho jen v katalozích Matchbox pro sběratele z let 1970 až 1972.

Model ve své době

Méně výrazný Y-3B Benz zůstával poněkud ve stínu jiných yesteryearů. Projevilo se to například na americkém trhu, kde ho ze srovnatelných ypsilonek předstihoval v prodeji například líbivější Y-11B Packard.

Barevné kombinace Benzu se často pletly pracovníkům, kteří připravovali propagační materiály. V katalozích pro obchodníky proto někdy najdeme neaktuální barevné verze z předchozí doby. Obměňování barev nicméně Benzu prospívalo. Nejvíc se jich nakonec prodalo v zelené metalíze.

Výroba Benzu skončila na přelomu let 1971 a 1972. O jeho inovaci tehdy vedení Lesney neuvažovalo, protože by se do malé karoserie Benzu nevešla nová větší unifikovaná kola.

V roce 1984 vydal Matchbox Toys International tento model v exkluzivní sadě Connoisseurs‘ Collection jako 1910 Benz 14/35 HP Landaulet, v černé barvě s kobaltově modrými boky. V roce 1996 ho vyrobil Mattel v tmavě modré barvě s barvenými doplňky. Jako YMS02 Benz byl součástí edice osmi replik ypsilonek vydaných ke čtyřicátému výročí série Yesteryear.

Zadní blatníky nejstarších variant Y-3B Benzu jsou upevněné na dvou autenticky ztvárněných tenkých vzpěrách. Po necelých dvou letech výroby konstruktéři mezeru mezi nimi vyplnili. K této změně došlo v době, kdy se měnila i maska a poloha reflektorů. Na nejstarších modelech v krémové barvě karoserie se proto vyskytují raritní přechodové verze. Mají starší samostatné reflektory umístěné ve vyšší poloze, ale současně nové vyztužené držáky zadních blatníků. A naopak existují raritní modely se starým typem tenkých vzpěr zadních blatníků, ale s novým odlitkem chladiče s reflektory v nižší poloze. Dokonce i na modelech v novější hráškové barvě lze výjimečně nalézt nevyplněné vzpěry zadního blatníku. Tato extrémně raritní varianta je vůbec nejvzácnějším Benzem.

Tento text je z roku 2007. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů, detailní fotografie odlišných prvků a cenového průvodce najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.