Y-4A 1928 Sentinel Steam Waggon

Sběratelé mu někdy říkají smaragdový náklaďáček, a v mint stavu s nepoškozeným lakem a obtisky je to skutečně malý polodrahokam. Patřil mezi modely Yesteryear, které byly v produkci nejkratší dobu – pouhé čtyři roky. Lesney totiž ukončil jeho výrobu předčasně, protože se brzo opotřebovaly jeho formy.

Měřítko 1/100     Výroba: 1956 až začátek roku 1960

Dostupnost: Starší varianty na kovových kolech jsou dostupné jako jiná standardní „áčka“. Výjimkou je verze s dokulata nýtovanými osičkami, která je Difficult (těžko sehnatelná). Novější varianty s černými plastovými kolečky jsou Very rare (velmi raritní), ale prodávají se většinou za třetinovou cenu než Y-5B Bentley „Aplegreen“, který je ve stejné kategorii.

Historie: Podle čísla poslední v řadě čtyř slavných modelů Matchbox, které položily základy série Yesteryear. Z modelů, které představila firma Lesney v roce 1956 na veletrhu v Harrogate, ale tento parní náklaďáček vydržel ve výrobě nejkratší dobu. Už v roce 1959 nastaly potíže s trvanlivostí forem pro Y-4A Sentinel. Nejprve odešly formy na kovová kolečka. Ta ještě Lesney nahradil plastovými. Když se ale po necelém dalším roce začaly jevit velké známky opotřebení i další formy samotného náklaďáčku, Lesney se rozhodl předčasně ukončit jeho výrobu.

Y-4A Sentinel na plastových kolech je raritní, ale naši sběratelé ho dlouho za velkou vzácnost nepovažovali. Začátkem šedesátých let se totiž do Československa dovezla várka zlevněných „kazových“ modelů, na které se koncem produkce namontovala plastová kolečka.

Y-4A má velmi málo variant, podle MICA jen čtyři. Jednou z nich je podvozek, na kterém není boční krabice na nářadí přetřena zlatou barvou. To však není sběrateli považováno za obzvlášť cennou variantu, protože nejde o záměr, ale spíš o nedbalost pracovníků ve výrobě. Někdy narazíte na Y-4A v mint stavu bez prostřední příčky čelního okna, ale ani to není úmyslně vyráběná varianta. Dělníci totiž příšku někdy při čištění omylem vyrazili, ale odlitek nevyřadili a tak prošel stříkáním a pak expedicí. Zvláště čelní obtisky jsou kvůli ruční výrobě často nalepeny dost nakřivo.

U nejstarších modelů Y-4A-1 a 2 jsou osičky na koncích rozlisované. Méně časté jsou ale trochu novější verze Y-4A-3 s klasickými konci osiček rozklepnutými na konci do tvaru nýtu. Jedinou opravdovou variantou Sentinelu je novější Y-4A-4 s černými plastovými koly. Model je dostal z nouze, protože se ve výrobě předčasně opotřebovaly formy pro kovová kola. Y-4A-4 se vyráběl jen rok a je proto vzácnější.

Bizarní tvary Sentinelu o mnoho let později znovu inspirovaly designéry značky Matchbox a tak se parní nákladní vozy objevily ve větší podobě opět mezi novými modely Yesteryear.

Novější krabička Sentinelu typu B se tiskla jen krátce a zachovalo se jich velmi málo. Je dnes proto jedním z nejvzácnějších boxů série Yesteryear.

Krabičky: Protože se Y-4A vyráběl krátkou dobu, má jen nejstarší typy krabiček s černou perokresbou. Liší se pouze na boku. Starší krabička typu A má tmavé číslo 4 téměř nerozeznatelné na tmavomodré ploše, zatímco druhý typ boxu B má číslici v bílém kroužku.

Tento text je z roku 2007. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů, detailní fotografie odlišných prvků a cenového průvodce najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.