Y-5B 1929 4,5 litre Bentley

Model slavného závodního vozu Bentley z dílny Lesney byl vrcholem modelového zpracování a ultrajemných odlitků. Nová kola se špicovým výpletem, tenké držáky světel a další detaily z něj činí jeden z nejdokonalejších kovových modelů. Sběratelé a fanoušci značky Bentley ho přijali nadšeně. Pobouření ale vzbudilo to, že Lesney začal vyrábět proslulý Bentley v lesklé metalíze, namísto původní tmavozelené barvy, která byla kdysi symbolem britských závodních vozů.

Měřítko: 1/52 Rok výroby: Y-5B „Apple Green“ 1962; Y5-B zelená maska v jednom odlitku s karosérií 1962-64; Y5-B pozinkovaná maska 1964-68

Dostupnost: I novější „nejobyčejnější“ varianty Y-5B jsou sběrateli ceněny až dvakrát více než většina běžných „béček“. Very rare (velmi raritní) je populární „Apple Green“. V této kategorii je také stejně raritní V R, méně známá přechodová varianta prvního Y-5B s dělenou maskou, který se pár týdnů vyráběl ještě s kratším podvozkem z předchozích starších verzí s monoblokem karoserie a chladiče. Více variant Y-5B je také v kategorii Difficult (těžko sehnatelná). Jde o starší monoblokovou verzi se dvěma otvory v podvozku, ale také o novější Bentley s číslem 3 nebo 6 namísto 5.

Tmavozelená verze s neděleným chladičem je už méně vzácnější než Aplegreen, ale stále se shání daleko obtížněji než většina pozdějších variant Y-5B.

Model vítězného vozu z proslulého závodu 24 hodin Le Mans dostal v Lesneyho produkci zpočátku zelenou metalízu. To ale narazilo na velkou kritiku znalců opravdových bentleyů. Ti oceňovali vynikající zpracování nového yesteryearu, ale nelíbila se jim právě metalíza, kterou opravdový Bentley ve své době neměl. A když se do celé záležitosti vložil Bentley Owners Club, Lesney velmi brzy stříkání metalízy zastavil a dal modelu Y-5B autentickou britskou reprezentační tmavozelenou barvu.

Zavržené exempláře prvních verzí Y-5B1 a Y-5B2 v zelené metalíze se brzo staly vyhledávanou raritou. Jejich barva je světlejší než pozdější originální sytě zelená a připomíná trochu nezralé jablko. Sběratelé proto začali přezdívat bentleyům v zelené metalíze „apple green“. Jejich cena je dnes až dvacetinásobně vyšší než u běžnějších verzí Y-5B.

Vpředu zleva stojí raritní „Apple Greeny“ a vedle vzácný Y-5B-3. Vzadu je zleva běžnější varianta s číslem 5, dále vzácnější verze s číslem 3 a pochromovaný Bentley z exkluzívní Golden Veterans series.

Varianty B1 a B2 od sebe rozlišuje jen zelená a červená barva sedaček. Ve starších publikacích někdy nejdete údaje o trochu vyšší ceně starších verzí s červenými sedačkami. Spekulanti je ale později začali uměle „vyrábět“ tak, že brali červené sedačky z novějších verzí. To se prakticky nedá zjistit, a tak jsou dnes zas trochu cennější starší verze se zelenými sedačkami. Rozhodující je ale vždy metalíza „Apple Greenu“.

Samy červené sedačky mají dvě verze. Na starší modely Y-5B s nedělenou metalízovou nebo tmavozelenou maskou se dávaly sedačky tmavší barvy a z kvalitnějšího plastu. Novější jsou světlejší, na prudkém světle „vyšisují“ až do růžova a rychleji se smršťují než kvalitnější plast starších tmavších červených a zelených sedaček.

Historie a varianty Y-5B jsou ale tak bohaté, že se označení dalších verzí ve většině publikací liší. Další vzácnější verzí je Y-5B-3 Bentley, který má stejně jako „aplegreen“ zelenou karoserii i masku chladiče se stříbrně nabarvenou mřížkou. Karoserii a masku těchto prvních verzí tvoří jediný celistvý odlitek. Tyto verze měly zelené sedačky, někdy údajně i červené, ale ty se opět dají zaměňovat.

Všechny novější varianty Y-5B už mají pozinkovanou masku chladiče, který už je samostatný, resp. přinýtovaný k odlitku karoserie. Tyto pozdější verze už mají pouze červený plastový díl sedaček a složené střechy. Různé varianty se liší podle nálepek na bocích. Nejběžnější je startovní číslo 5. Daleko méně je bentleyů s číslem 3 a raritní jsou exempláře s červeným číslem 6 z modelu Y-6B Bugatti, které nalepili při ruční výrobě omylem.

První krabička typu D1, do které se balil „Apple Green“ a krátkou dobu také následující tmavozelená varianta s neděleným barveným chladičem.

Nejnovější verze se pozná podle toho, že má otvor v podvozku blíž masce zaslepený. Podobnou úpravou prošel třeba i Y-14 Maxwell. Naopak při výrobě raritní verze pochromovaného Y-5B Bentleye se Lesney vrátil ke starým formám, kdy maska a karosérie tvořily jeden odlitek. Dohromady se Y-5B Bentley vyskytl v deseti různě vzácných nebo běžnějších variantách. Více verzí už mají jen Y-3B Benz Limousine a Y-9A Showman’s Engine. I ve skromněji vedené sbírce by asi neměly vedle sebe chybět přinejmenším exempláře starší verze se zelenými a novější s červenými sedačkami.

Zadní strana krabičky typu E.

Krabičky: Lesney Products balil model Y-5B postupně do krabiček typů D1, D2, D3, E, E1 a okénkového boxu F s celofánem. Nejvzácnější jsou nejstarší krabička D1 a po ní naopak nejnovější okénkový box F.

Podrobné informace o historii a fotografie všech výrazných variant modelu jsou ve Velké knize o modelech MATCHBOX Yesteryear 1956−1972. Nejnovější přehled všech variant modelů a boxů, detailní fotografie odlišných prvků a cenového průvodce najdete v publikaci „Collector’s Guide to MATCHBOX Model of Yesteryear 1956−1972“.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.