Y-7A – 1918 4 Ton Leyland Lorry

 


 


 


Na podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE. 


Měřítko: 1/100   Rok výroby: Y-7A-1: 1957-58; Y-A-2: 1958-60


 


Dostupnost: Y-7A je jedním z nejméně dostupných modelů z padesátých let. Vyráběl se totiž pouhé čtyři roky. Už standardní verze má druhý stupeň obtížnosti – je Difficult (těžko sehnatelná). Obtížněji se přitom shánějí novější verze Leylandu 4 ton ve světlejší barvě. Extremely Rare (extrémně raritní) jsou Y-7A s chybějícími prostředními nápisy na bočních nálepkách.


 


Varianty Y-7A: V roce 1957 se objevily 2 verze Y-7A-1. Extrémně raritní jsou náklaďáčky Leyland s nálepkami, na kterých není prostřední nápis „BY ROYAL APPOINTMENT TO HIS MAJESTY THE KING“ s korunkou uprostřed. O důvodu jejich vydání existují různé teorie, ale oficiální informace od firmy Lesney nejsou k dispozici. Nejpravděpodobnější je ta, že šlo o předprodukční nebo velmi rannou verzi, kterou Lesney vydal předtím, než získal souhlas kanceláře lorda Chamberlaina k užití nápisu „BY ROYAL APPOINTMENT…“. Zajímavé je, že se pár těchto modelů objevilo v Jihoafrické republice, kam byly exportovány. Všechny ostatní verze už mají na bocích třířadé nápisy.


 




 


Verze Y-7A-1 se standardní třířadou nálepkou má vzácnější bílou střechu. Ostatní verze už mají střechu krémovou. Samotný vůz měl nejprve tmavší červenou až hnědou barvu, s celostříbrným chladičem a lisovanými osičkami. Lesney ale chtěl šetřit náklady a tak se v roce 1958 objevila trochu úspornější varianta. Je na ní už natřena jen mřížka chladiče. Taková úspora se může zdát minimální, ale při větší sériové výrobě už byly znát i uspořené kapky barvy a tahy štětcem. Stejně tak firma Lesney šetřila na barvě a začala nakupovat levnější s menším obsahem červenohnědého pigmentu. Novější verze má proto také světlejší červenohnědou barvu. Paradoxní je, že dnes je tato „úspornější“ varianta ceněnější, protože se hůř shání.


 




Na podvozku jsou patrné nedokonalosti prvotní výroby. Na rámu je zbytek stříbřenky z chladiče. Na zadní nápravě je zbytek světlejší barvy asi z Y-8A Morrise. A černý kroužek kolem nýtu svědčí o tom, že je vyviklaný.


 


Osičky koleček byly původně zakončovány zplošťováním. V roce 1959 ale Y-7A Leyland Lorry stejně jako všechny další modely přešel na jejich nýtování. Na sklonku své kariéry dostal i tento model černá plastová kola ze série Matchbox Major Pack. V tomto případě se ale při výrobě neopotřebovaly formy, protože kovová disková kola Leylandu neměla tak složité tvary jako prolamovaná kolečka Y-4A Sentinelu a Y-6A AEC Lorry. K zavedení plastových kol na tento model vedla snaha zjednodušit a standardizovat zásobování výroby. Nakonec se ale s černými plastovými kolečky vyrobilo jen minimální množství modelů, protože byl Y-7A Leyland Lorry záhy stažen z výroby.

 



Světlejší novější varianta Y-7A (vlevo) je o něco vzácnější něž starší tmavší s plně vybarveným chladičem a lisovanými konci osiček.


 


Krabičky: Všechny modely Y-7A měly po celou dobu výroby krabičky typu A s perokresbovým obrázkem a s modrými boky bez nápisů. Byla na nich jen téměř neviditelná tmavá sedmička bez jakékoliv bílé zóny kolem.



 


Y-7A Leyland se balil pouze do krabiček typu A.


 


Na podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE. 


 

Alexandr Pícha 


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *