Y-8B 1914 Sunbeam Motorcycle & Milford Sidecar

Na nejstarší verzi Y-8B-1 je patrná „otevřená vidlice“.

Podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE

Měřítko 1/36   Roky výroby: 1962-1967

Dostupnost: I běžná varianta Y-8B je podle ocenění MICA dvakrát až třikrát dražší než rozšířenější varianty „béček“. D – těžko sehnatelné jsou starší motorky bez vyplněného prostoru mezi trubkami vidlice na obou stranách. To je jediná verze, která se nedá falšovat. Pozor si musíte dát na pravost E R – extrémně raritních modelů se zlatým pokovením. To se totiž dá falšovat. V R – velmi raritní jsou motocykly Sunbeam se sedačkami sajdkáry ve světlezelené, a nebo černé barvě. Také tyto vyměnitelné díly se některým podvodníkům ale vyplatí při dnešních možnostech vyrobit jako falsa.

 

I nejrozšířenější verze motocyklu Sunbeam se shání o poznání obtížněji než běžnější „béčka“.

Historie: Důvod, proč byl právě motocykl Sunbeam vyráběn pochromovaný a nikoliv stříkaný v barvě, je jednoduchý. Právě na motocyklu jsou nejvíce vidět detaily kovových dílů motoru, převodovky ale i pochromovaných blatníků a řidítek. Lesney proto zvolil za základní barvu modelu chrom. Pokovení navíc zdůrazňovalo jemnost detailů motorové partie, zatímco barva by se při tehdejší technologii stříkání do jemných prohlubní slila.

 

Tak jako u většina dalších modelů Yesteryear prošel i Sunbeam zpevňovací kúrou, která dala vzniknout několika málo variantám. Nejstarší varianta Y-8B-1 má spodní partii dvou trubek na každé straně vidlice jemně dělenou. Od roku 1963 jsou vidlice variant Y-8B-2 a novějších už zpevněny výplní, takzvaná „closed fork“ – uzavřená vidlice. Podobným vývojem prošlo i uložení kola sajdkáry. Zatímco na nejstarší variantě je vnější strana ramene hladká, na verzích Y-8B-2 a novějších je šikmou umístěná zpevňující výztuha, takzvaná „brake“ – brzda.

Zřetelný rozdíl mezi „uzavřenou“ vidlicí (vlevo) u novějších verzí a „otevřenou“ vidlicí Y-8B-1.

 

Sedačka motocyklu byla u všech verzí jen černá. Sajdkára měla sedačku tmavozelenou, ale vyskytlo se velmi málo modelů verze Y-8B-4 se světle zelenými a Y-8B-5 s černými sedačkami sajdkáry. Byly vyrobeny za zajímavých okolností. V dílnách Lesney Products byl zákaz měnit barevný standard modelů. Byla v něm ale výjimka, podle které bylo možné zaměnit barvu součástky, pokud byly standardně barevné díly vyčerpány a ke smontování už nezbývalo více než 200 kusů. Podle MICA právě takto vznikly zmíněné varianty. Nikdy se ale nezjistí, kolik jich bylo, protože se o tom nevedla přesná evidence.

 

Vůči snadno zaměnitelným plastovým dílům modelů Matchbox ale buďte co nejvíc skeptičtí a ostražití. Při dnešních technologiích a materiálech jsou poměrně snadno a levně falšovatelé. Podle autora známých Matchboxmemories Micka Flacka se nejvíc takových podvodů objevilo v Austrálii.

 

Pro dárkové balení vyrobil Lesney v polovině šedesátých let několik motocyklů Sunbeam ve zlatavém pochromování. Také tyto E R – extrémně raritní a extrémně drahé modely ale byly později falšovány. Zajímavé je, že se mohly objevit také modely Sunbeam v několika barvách. Lesney Products je v roce 1981 chtěl vydat k 25. výročí série Yesteryear nastříkané. Přestože se objevily zkušební modely v několika barvách, nakonec z jejich výroby sešlo.

 

Krabičky: Y-8B měl postupně šest typů krabiček D1, D2, D3, E, E1 a F. Nejobtížněji se shání D1 bez nápisu New Model na bočním víčku, ale model je velmi cenný i v nejnovější okénkové krabičce, ve které se Sunbeam nevyráběl příliš dlouho.

 

Nejstarší krabička D1 (zleva) a novější box E1, do něhož se Sunbeam balil v letech 1967 a 1968.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.