Y-8C 1914 Stutz 4E Roadster

 

Měřítko 1/48                                          Roky výroby popisovaných variant: 1973–77

 








Nová kola modelu moc nesluší, ani modrá metalická barva nepůsobí věrohodně, o bílých plastech nemluvě.

Dostupnost: Model Y-8C Stutz se sice objevuje poněkud méně než jiné modely ze stejného období, ale na jeho cenu to podstatný vliv nemá. Jako obtížně sehnatelný je hodnocen pouze model se světle červenou maskou a sedadly.

 

Popis a historie: Model Y-8C Stutz je otevřený dvousedadlový roadster s čelním sklem a nataženou skládací střechou. Zajímavostí na tomto modelu je plastový držák rezervy, který je součástí odlitku kufru. Tento držák byl upraven pro použití širší gumové rezervy. Odlitky modelu jinými konstrukčními změnami neprošly. Montovány byly dva druhy nových stříbrně pokovených kol, buď 12-ti paprsková loukoťová, nebo 24-ti paprsková špicovaná. Je zajímavé, že nová kola mají průměr 17,5 mm. Kovová kola se stejným průměrem měl standardně právě jenom Stutz a pak ještě Y-10C Rolls Royce Silver Ghost.



 








Modrý model v krabičce typu H zůstal ve výrobě již bez výraznějších změn.

Barva modelu: Od roku 1973 až do ukončení výroby se model prodával nastříkaný neautentickou modrou metalízou. Střecha je černá texturovaná, stejně jako kufr s držákem rezervy. Sedadla a maska jsou bílé, výjimečně se vyskytují v barvě jasně červené. Ostatní části zůstaly beze změn. Chladič s reflektory, čelní sklo, stupačky, ovládací páky a klakson jsou zlatě pokovené, Nádrž je poměděná. U tohoto modelu na rozdíl od většiny ostatních dokonce ani nejsou známy žádné přechodové varianty.

  

Krabičky: Modrý model Stutz se začal tak jako všechny ostatní dodávat v krabičce H1. Pro krabičku Lesney zvolil stejnou modrou barvu jako pro model. Od roku 1977 byl po krátkou dobu balen do boxu H2, který je vzhledem k menším počtům vzácnější.

 

Model ve své době: Y-8C Stutz ani po přechodu na nová kola nevzbudil mimořádnou pozornost. Ze sběratelského hlediska je Stutz nezajímavý i svým velmi skromným počtem variant. Přesto se ve výrobě udržel ještě poměrně dlouho. Byl také součástí inovovaného Gift Setu G-5, který byl již osazen modely na gumových kolech. V roce 1978 byl Stutz v sérii nahrazen modelem Y-8D MG TC.

 

Skutečný 1914 Stutz 4E „Bearcat“: Není zcela jasné, proč Lesney sáhl zrovna po tomto typu. Bearcaty byly známy jako „nabroušené“ závodní vozy. Bohužel svým vzhledem byly téměř identické s vozem Mercer Raceabout, který Lesney již dříve vyráběl pod číslem Y-7. Snad proto zvolili tuto poněkud bezzubou verzi s čelním sklem a uzavřenými boky karoserie. Důsledkem bylo poměrně chladné přijetí tohoto modelu. Nepomohlo ani to, že ho Lesney přímo na krabičce označil za atraktivní.


Text na boxu dále uvádí, že čtyřválcový motor měl výkon 36,1 HP a zadní náprava byla poháněna hřídelí. Třístupňová převodovka byla namontována přímo v zadní nápravě.   



text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Následujte nás:

Alexandr Pícha

Editor studia Miramis. Autor publikací Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Liborem Mikšem) a Collector's Guide to MATCHBOX Models of Yesteryear 1956–1972 (s Pavlem Lagnerem). Autor oficiálního katalogu Abrex 2018/2019.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *